Tadej Pogacar skal forsvare Tour de France-seieren på norsk-designet Colnago
Når Tadej Pogacar starter årets jakt på sin tredje Tour de France-seier i København den 1. juli, er det på nye Colnago Prototipo, en sykkel designet av Larvik-mannen Torgny Fjeldskaar
TITTELFORSVARER: Tadej Pogacar har vunnet de to foregående utgavene av Tour de France. I år sykler han på en flunkende ny Colnago. Foto: Cor Vos
Lesetid: 4 minutter
Tadej Pogacar sykler for å ta sin tredje Tour de France-seier på rad i juli, og på startstreken i København har han en splitter ny Colnago Prototipo som sitt våpen.
Sykkelen er designet av norske Torgny Fjeldskaar, som er en av bransjens aller mest ettertraktede designere.
Han er kjent for sin evne til å kombinere moderne sykkelfunksjon med rene og helhetlige linjer. Tidligere har han vært designer for BMC, og står blant annet bak det sveitistiske selskapets suksessfulle TeamMachine og RoadMachine.
I all hemmelighet har den norske stjernedesigneren i et par år jobbet sammen med det legendariske italienske merket, Colnago.
– Den store utfordringen her var å forbedre aerodynamikk merkbart og samtidig også øke stivheten, den [nye sykkelen] er klart mer responsiv, forteller Fjeldskaar til Landevei.
Sykkelen ligner på V3Rs-modellen Pogacar har syklet på de siste par årene, der han har gått fra ung og talentfull til sportens største stjerne.
Colnago hadde et ønske om å løfte sykkelens visuelle utrykk, og samtidig gi den slovenske 23-åringen en enda bedre sykkel til årets Tour.
Det ga designerlaget til Larvik-mannen Fjeldskaar en utfordrende oppgave med å forbedre V3Rs-modellen, uten å fjerne seg for langt fra Colnagos konservative og strenge uttrykk.
– Det har vært et utrolig artig prosjekt å jobbe på, selv om designfriheten er minimal, sier Fjeldskaar selv om arbeidet med den nye sykkelen.
Pogacar ble først observert på den nye sykkelen på treningsturer i mai. Nå ser det ut som om Colnago snart er klar for fullskala produksjon av den nye sykkelen.
– Selvsagt måtte vi også klare alt dette med lavere vekt enn V3Rs, sier han videre.
Colnagos nye sykkel har inntil videre fått navnet Prototipo, som selvfølgelig høres flott ut på italiensk, men som rett og slett bare betyr prototype.
Sykkelen skal tydelig bli Colnagos nye allroundracer, lik dem vi har sett fra de fleste andre merker nå. En sykkel som både er aerodynamiks, lett og kvikk – og har skivebremser.
Pogacar er en av ytterst få syklister som selv i årets sesong har tydd til felgbremser på kuperte ritt for å spare vekt. Vi kan anta at den nye sykkelen blir lett nok til at han slipper dette.
Colnago melder at det er blitt produsert fem prototyper med forskjellige egenskaper og stivhet som i disse dager blir testet av syklistene på UAE Team Emirates.
Selv om det kun er Pogacar som har blitt observert på den nye sykkelen, melder Fjeldskaar at de andre rytterne på UAE-laget også skal få ønsket sitt oppfylt om at også de får en Prototipo å bruke i Touren.
Prototipo-sykkelen kommer med noen subtile, men viktige endringer i forhold til V3Rs.
Styrerøret er gjort smalere og utstyrt med spesielle selvsmørende styrelagre fra Ceramic Speed. En svak vingeprofil går fra styrerøret og over til underrøret. Tilsvarende vingeform ser vi i overgangen mellom seterør og setestag.
Setestagene er plassert lavt på seterøret, en designdetalj Fjeldskaar pionerte i bransjen da han var designsjef hos sveitsiske BMC. Setestagene ser også ut til å sprike vesentlig mer enn på V3R. Utformingen minner en del om den på Wiliers Filante SLR som også har sprikende setestag.
Setepinneklemma flukter helt med overrøret. En annen detalj vi kjenner igjen fra den Fjeldskaar-designede BMC TeamMachine.
Flaskeholderfestet på underrøret er senket ned i rammerøret for å få flaska tettere på rammen, noe som sannsynligvis bedrer aerodynamikken.
Også overrøret har fått en vingeformet overgang mot styrerøret. Overrøret er også vesentlig flatere og mindre kantete enn på V3Rs-modellen.
Prototipo-sykkelen er den første sykkelen Colnago har utviklet etter at Tadej Pogacar stod frem som den superstjernen han er. At han i jakten på sin tredje strake Tour-seier får en bedre og mer tilpasset sykkel enn de foregående årene, kan bety enda større problemer for konkurrentene til den eksepsjonelle 23-åringen, som av mange regnes som verdens beste syklist for tiden.
Landevei-redaksjonen er spente på om Fjeldskaars inntreden hos Colnago kan heve deres standing i sykkelmiljøet. Vil det konservative merket få det samme løftet som Fjeldskaar bidro til for sveitsiske BMC mellom 2013 og 2020?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.