ERFAREN: Kurt Asle Arvesen vant etappe i Tour de France i 2007. Nå er han sportsdirektør i Uno-X Pro Cyling Team. Foto: Uno-X.
Lesetid: 5 minutter
Uno-X har ikke bare levert så det holder rent sportslig i 2021-sesongen. De har også bestemt seg for å søke om status som WorldTour-lag fra 2023, noe som i så fall vil garantere dem plass i Tour de France.
Men ennå er det lenge til en eventuell søknad blir innvilget, og det store spørsmålet er selvsagt: Kan Uno-X sykle Tour de France før den tid?
– Vi blir stadig overrasket med rittinvitasjoner til WorldTour-ritt i 2021, sier Kurt Asle Arvesen, sportslig leder for Uno-X Pro Cycling Team.
En ting er å sykle Amstel Gold Race – Tour de France vil være noe annet. Eresfjordingen har syklet Tour de France fem ganger og vært sportsdirektør tre ganger. Han vet hvor stort der er. Tour de France utgjør omtrent 90 prosent av omtalen et sykkellag får i løpet av et år.
Da det ble kjent at Tour de France skulle starte i Danmark i 2021, gikk det rykter om at Uno-X ville bli tildelt et såkalt wildcard, altså en invitasjon som gjerne gis til franske lag, eller internasjonale lag som antas å kunne underholde i særlig stor grad. Uno-X har bevist gang på gang at de er et slikt lag.
Det ville vært en historisk milepæl i norsk sykkelsport med et norsk lag på startstreken i verdens største sykkelritt. Men koronasituasjonen utsatte sykkelfesten i København til 2022.
« Uno-X får mye anerkjennelse for å være fremadstormende og aggressive.»
– Hva om noen hvisket deg i øret at Uno-X får utdelt en invitasjon til Tour de France 2022?
– Jeg føler det er litt for tidlig, men hadde ikke takket nei, sier Arvesen.
– Deltagelse i Touren er et voldsomt steg å ta. Vi bør være klare for det. Det vil kreve alle ressursene vi har. Samtidig er det ikke urealistisk. Hvis det skulle komme en wildcard-invitasjon, ville vi klare å ruste oss opp til det, sier Arvesen.
– Kunne dere syklet Tourens tre uker med dagens ryttere?
– Det er umulig å vite før vi har prøvd, sier Arvesen.
At Uno-X har ryttere som kan hevde seg i WorldTouren har de for lengst bevist. Jonas Iversby Hvidebergs brudd med Mathieu van der Poel i Omloop Het Nieuwsblad er ett eksempel, Markus Hoelgaards åttendeplass i E3 Saxo Bank Classic et annet.
Men dette er enkeltryttere – det kollektive prosjektet som ligger i bånn er en helt annen sak.
Tour-fans foran TV-en og ute i løypa, som har fulgt med over tid, husker hvordan Arvesen ga alt på sykkelen. Han kunne velte og slå seg til blods, men insisterte på å sykle videre og fullføre, selv med brukket kravebein.
Som roadcaptain på laget Saxo-Bank kunne det synes som han til tider kontrollerte feltet alene. Noe av den samme holdningen er å spore på Uno-X-laget.
De gjemmer seg ikke i feltet til finalen, men er med å skape rittet underveis.
– Jeg har gode erfaringer fra teambuilding fra tidligere lag. Det å gjøre noe sammen uten at vi er på sykkelsetet, som å dra på fjellturer og andre aktiviteter. Det har vi gjort etter endt sesong siden oppstarten med rytterne på Uno-X-laget, med unntak av i fjor, da koronaviruset satte en stopper for planene, forteller han.
Sykling er en lagsport med individualister. Lagarbeid og samhold er kritisk i et treukersritt som Tour de France. Både mentalt og fysisk må laget henge sammen i sømmene.
– Den selvtilliten vi ser blant rytterne på laget, bunner i en sunn kultur. Vi har beholdt mange av rytterne over flere år. Det har gitt kameratskap. De unner hverandre suksess, og blør for drakta. En sånn kultur klarer du ikke å skape over natta. Det er noe de har laget sammen over tid, sier Arvesen.
Utelukker ingenting
I 2010 signerte Arvesen for Team Sky sammen med Edvald Boasson Hagen og Lars Petter Nordhaug. De tre nordmennene ble med på et prosjekt der det store målet var å vinne Tour de France med en britisk rytter i den gule trøya. Det klarte laget til gagns med Bradley Wiggins, Chris Froome og Geraint Thomas.
– Har Uno-X en målsetting om å skape et norsk lag som kan vinne Touren med norsk rytter i gul trøye?
– Nei. Men du skal aldri si aldri. Foreløpig målsetting er at vi utvikler ryttere til WorldTouren. Vi har allerede sendt av gårde to ryttere, Andreas Leknessund og Tobias Foss, sier Arvesen.
– Vi betaler ikke millionlønninger til rytterne, men gir dem det de trenger for å satse. Vi stiller med trenere, mental trener og kostholdsekspert. De mangler ingenting for å utvikle seg. Vi ser an om de tar i bruk ressursene og griper sjansen. Eventuelt prøver vi å justere og få de inn på riktig spor. Å satse på unge ryttere er litt som et skudd i blinde. De er fortsatt i støpeskjeen, sier Arvesen.
«Vi blir stadig overrasket med rittinvitasjoner til WorldTour-ritt.»
Mer underholdning
I et intervju med Dave Brailsford, manager for Ineos Grenadiers, snakker briten om å frigjøre rytterne under Touren. Brailsford har erfart at strengt fokus på sammenlagtseier går utover dynamikken og skaper en anstrengt stemning.
Det skjedde blant annet da Egan Bernal ble skadet i fjor, og laget måtte fokusere på etappeseire i stedet og ta mulighetene som byr seg. Men statistikken fra digitale media viste at denne løsningen ga større og mer positiv respons fra publikum.
– Dette begynte vi med før Brailsford. Uno-X får mye anerkjennelse for å være aggressive. Vi setter farge på rittene, sier Arvesen.
Når vi spør om han savner å sykle Touren selv, svarer Arvesen nei uten å nøle. I dag er han pappa til to gutter på 2 og 8 år.
–Det å være far er ikke så ulikt jobben som lagleder. Du må oppmuntre i medgang, og være der og trøste når det butter imot, sier Arvesen og ler.
Selv om han ikke sykler med startnummer lenger, er levebrødet det samme.
– Sykling er livet mitt. Sånn er det blitt, sier han.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.