Onsdag formiddag kom kunngjøringen om at Netflix' dokumentar om Tour de France, Unchained, slippes 8. juni, i underkant av en måned før rittet starter.
Dokumentaren går over åtte episoder og føler åtte lag under fjorårets Tour, blant andre sammenlagtvinner Jonas Vingegaard og hans lag, Jumbo-Visma.
I tillegg følges storlaget Ineos Grenadiers, samt Groupama-FDJ, EF Education-EasyPost, Alpecin-Fenix, Bora-Hansgrohe, AG2R Citroën og Quick-Step Alpha Vinyl.
Tadej Pogacar, annenmann i fjorårets Tour, og hans lag UAE Team Emirates er ikke blant lagene som er med.
Se traileren øverst i artikkelen.
PSST! Gravelsykler er den nye store sykkeltrenden. Vi har testet mer enn 40 sykler! (+)
UAE valgte å takke nei til produksjonsselskapets forespørsel om å følge laget, i bekymring for hvordan laget og deres sponsorer ville bli portrettert.
Dokumentarserien føyer seg inn i en rekke av serien som tar deg med på innsiden av enkelte idretter.
Mest kjent er serien Drive to Survice om Formel 1, som har revolusjonert interessen for sporten på verdensbasis – også i Norge.
Serien er produsert av Quadbox, som er et samarbeid mellom Quad Productions og Box to Box Films, sistnevnte er også produsentene av Drive to Survive.
Totalt skal serien om Tour de France ha kostet åtte millioner dollar å produsere og er gjort i samarbeid med Tour-arrangør ASO og lagene som deltar i dokumentaren.
– Prosjektet er en del av vår generelle ambisjon om å gjøre sporten mer tilgjengelig og møte et enda bredere publikum, sa ASOs managing director Yann Le Moënner da serien først ble kjent tidligere i vinter.
PSST! Slik hjalp Thor Hushovd det norske profflaget Uno-X til Tour de France-plass (+)