EF Education-Nippo-proff Lachlan Morton er kjent for sine spinnville eventyr, og nå har han lagt ut på sitt eget Tour de France, og skal tilbakelegge 5500 kilometer alene.
I GANG MED NYTT STUNT: Lachlan Morton har lagt ut på eventyr igjen. Foto: EF Education-Nippo
Lesetid: 5 minutter
Mens Tour de France-feltet kriger seg gjennom Frankrike, skal Lachlan Morton sykle på de samme veiene, helt alene og selvforsynt, og forsøke å nå Paris før feltet.
Men mens proffkollegaene blir fraktet med busser, biler og fly mellom etappene, skal EF-proffen sykle de samme strekkene og totalt tilbakelegge 5510 kilometer før 16. juni.
Forsøket, kalt The Alt Tour, er inspirert av Tour de Frances tidligere ære, hvor rytterne faktisk syklet Frankrike rundt, fra by til by, og gjennom landet med målgang i Paris.
– Jeg bare synes den æraen i sykkelsporten er utrolig spennende. På den tiden ville Tour de France-direktøren (Henri Desgrange, journ.anm.) bare ha én rytter som fullførte, så det var en fullstendig annerledes sport enn i dag. Omfanget og skalaen på de etappene er inspirerende, sier Morton i en pressemelding fra EF Education-Nippo.
Den første utgaven av Tour de France i 1903 var 2428 kilometer lang, men gikk kun over seks etapper, altså hadde hver etappe en snittlengde på drøyt 400 kilometer.
Mens kollegene i Tour-feltet i år skal igjennom 3414 kilometer i løpet av 21 etapper og to hviledager, skal Morton altså sykle 2100 kilometer lenger.
Han skal totalt klatre omkring 65 000 høydemeter, som er mer enn 15 000 mer enn Tour-feltet gjør.
– Vi har i stor grad eliminert gleden
I de tidlige utgavene av Tour de France var selve essensen at rittet skulle være den ultimate utholdenhetsprøven.
Rytterne skulle klare seg helt på egen hånd, og hadde ikke lov til å få hjelp utenifra.
Den ånden vil Morton gjenskape i sitt forsøk, og underveis skal heller ikke han ta imot hjelp. Han sykler såkalt selvforsynt.
Det vil si at han sykler med alt utstyret han trenger, og kjøper mat og eventuelle andre ting underveis på reisen. (Se Mortons pakkliste i bunnen av saken)
– I Tourens tidligere æra var det en gruppe med folk som var villig til å reise ut og sykle distanser og terreng som i dag virker helt sinnssykt. Og de gjorde det på en måte hvor de var i stor grad selvforsynt, og bare overlevde på ting de fant langs veien og det de kunne få tak imellom etapper.
– Jeg bærer alt utstyret mitt selv og passer på meg selv. Å være selvforsynt er veldig fint, det er en ren måte å oppleve et sted på. Alt du gjør er med det alt du trenger på sykkelen. Etter min mening er det den reneste formen for sykling du kan gjøre.
I løpet av tiden frem til 16. juli regner Morton med å ha lange dager på sykkelen, og vil sykle både dag og natt.
Morton startet i Brest lørdag 26. juni, samtidig som Tour-starten gikk, og han har lagt opp en plan som gjør at han rekker Paris bare seks timer før kollegene ruller inn på Champs-Élysées.
Mens han slipper alt kaoset som kommer med en startplass i Tour de France, må han likevel regne med å presse grensene rent fysisk og komme ut av komfortsonen
– Det er nå en prestasjonskultur hvor vi prøver å kontrollere alt som kan gå galt, og eliminerer gleden i stor grad. Det er fire-fem timer lange etapper som er svært krevende, men alt utenfor er kontrollert, sier han – og fortsetter:
– Du eksisterer på et hotell som omtrent er det samme som du var på dagen før. Beina dine blir massert, du har en kokk som lager middag og det er begrenset interaksjon med resten av verden, bortsett fra de timene du er på sykkelen.
I skrivende stund, tirsdag formiddag, har han allerede tilbakelagt over 800 kilometer. Forsøket kan følges direkte på EF sine hjemmesider ved å klikke her!
Spektakulære prestasjoner
Morton har tidligere vært åpen om at han har strevet med motivasjonen som proffsyklist, og har forsøkt å finne tilbake til gleden og lidenskapen med å sykle ved å gjøre ting som de fleste andre proffer ikke gjør.
Det hele startet i 2013, da han og storebror Angus Morton syklet over Australia, og laget dokumentaren Thereabouts.
Siden har han gjort en rekke andre vanvittige turer, og har i annerledeslaget EF har han fått mye frihet til å gjøre ultraritt og grusritt blant annet.
I 2019 vant han det 2000 kilometer lange ultrarittet GBDuro, som krysser Storbritannia fra sør til nord, og går både på asfalt, grus, sti og alt imellom.
Høsten 2020 leverte han nok en hårreisende prestasjon, da han fullførte det spanske ultrarittet Badlands på 43 timer og 30 minutter.
85 prosent av rittet går offroad, det er 700 kilometer langt og 15 000 høydemeter skal forseres. Under rittet stoppet Morton bare 19 minutter underveis.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.