VELKOMMEN! I 2021 var Nîmes startby, mens målgangen var lagt til Carcassonne. Men hvordan får man egentlig tilslaget som start- eller målby i verdens største sykkelritt? FOTO: Cor Vos
Lesetid: 7 minutter
Lille Gruissan i utkanten av Narbonne, føler nok at de har skutt gullfuglen denne sommeren.
På grunn av sin forlokkende strandlinje ut mot Middelhavet, øker byens popularitet i takt med at temperaturen stiger om sommeren. Under sending gir det blant annet TV-kommentatorene en mulighet til å snakke om Barberousse-slottet som ble bygd i det 10. århundre som et forsvarsverk mot sjørøverne som herjet i området.
I dag står kun ruiner og det ene av tårnene igjen på en høyde innenfor bykjernen. Herfra har man panorama-utsikt utover tettstedet som ikke har mer enn drøye 5000 fastboende.
Den 15. juli snus alt dette på hodet. Da er Gruissan nemlig vertskap for den andre hviledagen i årets Tour de France. Dagen etter har de for aller første gang ansvar som startby for den 16.-etappen som følger kysten nordøstover, og avsluttes i Nîmes.
Da skal historiene om piratene som kom inn fra Arabia og Midtøsten på tokt fortelles. Plage de Mateille, 1,2 kilometer med naturlig strandlinje, skal panoreres av TV-kamera i helikopter. Trolig står den lokale delegasjonen kitere opp tidlig for å vise fram hvordan de benytter seg av mistralvindene til å surfe bortover trukket av fargerike drager.
Må gjøre seg fortjent til det
At Gruissan får jomfruturen sin i årets tour, er ikke tilfeldig. I fjor var byen vertskap for en av etappene under Route d’Occitane. I 2017 var byen målsted under La Vuelta, som også er blant rittene som arrangeres under ASO-paraplyen.
Å huse større folkemengder er de også vant til. Hele 50 000 mennesker tar nemlig turen innom Festejades i mai hvert år. Festivalen feirer oksitansk mat, kultur og musikk og gir samtidig muligheten til å ikle seg marinière. Områdets stripede festdrakt.
Det er også noe å holde et øye for når Tadej Pogacar, Mathieu van der Poel og vår egen Jonas Abrahamsen inntar byen på den andre siden av kraftanstrengelsene i Pyreneene.
Så hvordan ender man opp som Tour de France-by?
Den innsiktsfulle bloggeren The Inner Ring har i en tekst fra 2019 skrevet det hvert år er et sted mellom 250 og 300 byer som ønsker sin egen bit av Tour de France-kaka.
– Noen av dem har hatt søknadene inne i årevis og venter kanskje fremdeles. Noen ganger dreier det seg om en regional søknad, der man i utgangspunktet ikke knytter det opp til én bestemt by, men at arrangøren kan velge fritt innenfor departementet, forklarer sykkelbloggeren til Landevei.
Først bestemmer man seg for hvor Grand Départ skjer (de første etappene), og ASO har bestemt at det skal skje i Frankrike annen hvert år. I 2025 er Lille alt plukket ut som startsted og så begynner puslespillet med å legge resten av løypa derfra.
– Per nå er nok neste års rute tegnet ned på papiret allerede, og de har nok også noen tanker om ruta for 2026, mener bloggeren.
Det er allerede annonsert at åpningen i 2026 blir lagt til Barcelona.
Prislapp: Én til halvannen millioner kroner
Eksponeringene disse start- og målbyene får hvert år, skal ikke undervurderes.
I fjor samlet den franske allmennkringkasteren intet mindre enn 42,5 millioner seere for 2023-utgaven av rittet. Internasjonalt har ASO et samarbeid med rundt 200 TV-kanaler.
Nesten 150 millioner mennesker fra Europa var innom TV-sendingene det året. For mange av disse småbyene er det vanskeligere å tenke seg bedre reklame enn gå direkte på France TV i løpet av sommeren.
Som alt annet har det også sin pris. En talsperson fra ASO estimerte overfor Accounting and Business News i fjor at startbyer betaler i overkant av én million norske kroner, mens prisen for målby med dagens eurokurs nærmer seg 1,7 millioner norske kroner.
Det er opp til hver enkelt by hvordan de benytter seg av muligheten. Mange av dem pynter opp gatene fra topp til tå med sykler, vimpler i Tour de France-trøyenes farger og vakre blomsterdekorasjoner.
Som liten gutt drømte Jonas Abrahamsen om å vinne Tour de France. Det viste seg å være helt urealistisk.
Foran hver etappe bygges det også opp en egen «Tour de France»-village med underholdning, utdeling av mat, presentasjon av rytterne og ankomsten til den populære reklamekaravanen. Etter at hovedfeltet tar fatt på den nøytrale delen ut av bykjernen, begynner arbeidet med å rigge ned «landsbyen» nærmest umiddelbart.
The show must go on. Og omtrent like kjapt som lagets busser ruller inn i bykjernen, så skal det omreisende sirkuset videre.
Utgifter og inntekter
En vertsby under Tour de France tar også på seg en del andre utgifter i forbindelse med arrangementet. Det kan blant annet gå ut på asfaltering av veier, omstruktureringer av rundkjøringer, utlegg i form av markedsføring og slike ting.
Betalingen får man i retur av tilreisende turister, omtale i mediene, LIVE-TV-tid, og et ikke akkurat lite ensemble i regi av ASO som omfatter et sted rundt 4500 hotellsenger – i, eller i nærheten – av den heldige byen som får tilslaget.
– Tour de France er en fantastisk mulighet til å skinne internasjonalt og de økonomiske godene (estimert til rundt 1,8 millioner euro, mer enn 20 millioner kroner ifølge avisen) vil støtte hoteller, barer, restauranter og butikker. Touren er første og fremst en feiring, en stor, populær folkefest både for yngre og gamle, uttalte borgermester Nicolas Rainville i Nîmes til vivrenimes.fr i forbindelse med at byen har målgangen på den 16. etappen.
Størst av alt er selvsagt å være vertskap for flere etapper, som er vanligst i forbindelse med La Grand Départ. Det er rapportert at Firenze måtte ut med 3 millioner euro, nærmere 35 millioner kroner for å få sirkuset dit med lagpresentasjon, pressekonferanser og åpningsetappen den 29. juni – før rittet forsvant videre til Emilia Romagna og siden Torino.
De største inntektene til ASO kommer ikke fra cut backs fra diverse start- og målbyer, men fra salg av TV-rettigheter og sponsorater. Amaury Sports Organisation la i fjor sommer fram til som viste at omsettingen hadde økt med 17 prosent – til 6,3 milliarder norske kroner i 2023.
Sykling – på dette nivået – er med andre ord big business!
Oppfordres til folkefest på stranda
For Gruissan handler det nå om å gjøre mest mulig ut av anledningen til å vise fram hva området har å by på.
Etter først en hviledag og deretter starten av den 16.-etappe, har Gruissan egentlig fått mer enn de fleste mottar fra den mektige ASO-arrangøren.
På den store dagen – 16. juli – er alle innbyggerne i Narbonne er oppfordret til å møte opp ved bystranda, når først reklamekaravanen (11:10) og siden hovedfeltet (13:15) vil passere på sin vei bort fra regionen.
Tour de France-sirkuset skal ubønnhørlig videre, og nestemann på lista er hovedstaden i Occitanie, nemlig Nîmes. Byen omtales som «Det franske Roma» på grunn av byens mange velbevarte monumenter fra romertiden.
Alt lørdag åpnet byens «Fête du Tour» (Tour de France-festen) klokka ti ved strandpromenaden Charles de Gaulle, der byens innbyggere ble invitert til å delta på et sykkelritt i en syv kilometer lang rundløype. I løpet av helga blir det også oppvisning fra lokale utøvere i BMX, trial, brek dance og terrengsykling.
Der Gruissan er en rookie, har Nîmes vært vertskap for touren ved 20 anledninger, og for tredje gang de siste seks årene. Mye takket være sin praktiske plassering i Sør-Frankrike:
– Nîmes, mellom Pyreneene og Alpene, er på mange måter spurthovedstaden, har Tour de France-sjef Christian Prudhomme uttalt tidligere.
Vi nordmenn husker nok også Nîmes fra Tour de France-historien, da det var her Alexander Kristoff tok karrierens andre etappeseier i Tour de France tilbake i 2014. Den norske 37-åringen vil trolig få litt ekstra oppmerksomhet under lagpresentasjonen som en følge av dette.
Fremdeles er det nemlig de færreste forunt å vinne en etappeseier fra verdens mest prestisjetunge sykkelritt. Og gjør du det på fransk jord, er du en folkehelt i Frankrike for resten av sykkelkarrieren – og ofte enda litt til!
PS: Uno-X Mobility kommer til å bo i Carcassonne i forbindelse med hviledagen. Det betyr kortere reise ut etter søndagens målgang på Plateau de Beille. Fra toppen av fjellet er det 225 kilometer til Narbonne og hele 360 kilometer til Nîmes.
ANALYSE: Tadej Pogačar versus Jonas Vingegaard er en tittelkamp der alle midler kan tas i bruk. Samtidig ligger gjensidig respekt i bunnen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.