Fransk lag-kollaps kan gi historisk norsk Tour de France-plass
Aldri tidligere har et norsk herrelag deltatt i Tour de France. Nå tyder mye på at det skjer i 2023. Det skjer etter at det franske profflaget B&B Hotels-KTM har kollapset de siste ukene, noe som åpner for en historisk invitasjon til Uno-X Pro Cycling.
KAN FÅ TOUR DE FRANCE-PLASS: Sjansene har aldri vært større for å se et norsk sykkellag i herrenes Tour de France. Foto: Cor Vos
Lesetid: 4 minutter
– Jeg mener det er sannsynlighetsovervekt for at vi sykler Tour de France i 2023.
Det sier sjef i Uno-X Pro Cycling, Jens Haugland, til Landevei.
I løpet av de siste dagene har det blitt klart at det franske laget B&B Hotels-KTM, som har vært fast deltaker i Tour de France de siste årene, legges ned, etter at de ikke klarte å sikre videre finansiering.
Det gjør at sannsynligheten for at norske Uno-X Pro Cycling med Alexander Kristoff i spissen står på startstreken i Tour de France neste år, øker betydelig.
– Dette er ikke noe vi planlegger med, som vi ønsker å profittere på. Det er utrolig trist, den situasjonen B&B Hotels og rytterne derfra står i. Men nå er situasjonen som den er, og jeg mener vi er kvalifisert – uansett om B&B var aktuelle for den plassen eller ikke.
– Står godt posisjonert
Det norske profflaget var med i kampen om en invitasjon (wildcard) til årets Tour de France, men da ble nettopp B&B Hotels-KTM valgt foran laget, sammen med TotalEnergies – det franske laget til Edvald Boasson-Hagen.
Hadde B&B Hotels-KTM fått sikret de finansielle midlene for 2023 og skrevet kontrakt med Mark Cavendish, slik rapportene de siste månedene har sagt, hadde det vært svært vanskelig for arrangøren å vrake dem.
To av de fire resterende plassene går til de to øverst rangerte lagene (utenom WorldTouren) på UCIs årlige poengranking. Det er Lotto-Soudal og TotalEnergies.
De to siste plassene står arrangøren fritt til å gi til hvilket som helst av lagene som er ProTeam (sportens nest øverste divisjon). Disse invitasjonene kalles wildcards.
Uno-X Pro Cycling har status som et ProTeam.
Historisk sett har arrangøren valgt å prioritere franske ProTeam. Etter at B&B Hotels-KTM har kollapset, er det kun ett fransk ProTeam, TotalEnergies, og de er allerede kvalifisert.
I 2023 er det derfor svært sannsynlig at Uno-X får én av de to plassene (wildcard). Den andre plassen går trolig til Israel - Premier-Tech, som har stjerner som Chris Froome og Jakob Fuglsang i laget.
Uno-X ble også invitert til Critérium du Dauphiné i juni i fjor, det kanskje viktigste oppkjøringsrittet til Tour de France. Rittet arrangeres også av ASO.
Vis mer
Cavendish er en av sykkelsportens største stjerner gjennom tidene, med rekordmange 34 etappeseire i Tour de France (en rekord han deler med Eddy Merckx).
Bare et par scenarier tror Uno-X-sjef Haugland kan hindre dem i få plassen nå.
– Touren neste år starter i Baskerland, hvor Euskaltel-Euskadi kommer fra, men det mener jeg er et for stort sportslig gap for dem. Da vil jeg bli veldig overraska, hvis de får den plassen, sier han - og fortsetter:
– Det siste som står igjen, det er Cavendish. Hvis han for eksempel går til Fabian Cancellara sitt nyoppstartede lag, Tudor ... Men jeg tror ikke ASO har noen historikk for å ta med et nyoppstarta ProTeam. Det i sum gjør at jeg mener vi står godt posisjonert.
Tradisjonelt deles invitasjonene i månedsskiftet januar/februar. Haugland innrømmer at ventetiden frem til da blir seig.
– Men før Tour de France-plassene deles ut, skal det jo først deles ut wildcard til Paris-Nice (etapperitt i mars, også arrangert av ASO, red.anm.) Der har det jo tradisjonelt vært en veldig sterk link til hvem som får plass i Touren.
– Norsk idrettshistorie
I skrivende stund er Uno-X på vinterens første treningssamling i Spania, hvor de lader opp til den kommende sesongen.
Kristoff har vært en av de bidratt til norsk Tour de France-jubel det siste tiåret, og neste år kan det altså være at 35-åringen også få sykle rittet for et norsk lag.
Totalt har norske ryttere tatt 19 etappeseire i Tour de France gjennom tidene, og siden midten av 2000-tallet, blant annet med Thor Hushovds ti etappeseire, har interessen vokst raskt i Norge.
Haugland mener det vil bety enormt mye for norsk sykkelsport, om et norsk herrelag får delta.
– Jeg tror vi bare kan ane konturene av hvor mye det vil bety, med tanke på den sykkelbobla vi har hatt de siste 20-årene. Et eget norsklisensiert herre- og damelag nesten 30 dager sammenhengende i Tour de France ... Hvis det skjer, så er det norsk idrettshistorie.
Mange ryttere står på bar bakke
Ifølge franske Le Telegramme holdt sjef for B&B Hotels-KTM, Jérôme Pineau, et to timer lang videomøte med lagets ryttere fredag forrige uke, hvor han fortalte at laget legges ned.
Lagets problemer har vært kjent i et par måneder. Hver høst må lagene sende inn en søknad til Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) for å få lisens. Der må dokumenter som viser lagets bankgarantier, organisering og mye mer, være med.
Da UCI offentliggjorde søkerne for 2023, manglet B&B Hotels-KTM sitt navn. UCI har imidlertid historisk sett utvist skjønn på dette, og har tillatt at lag kommer med forsinkede søknader.
B&B Hotels-KTM-sjef Pineau klarte imidlertid ikke å sikre de nødvendige ressursene for at laget kunne fortsette.
Dermed står mange ryttere som egentlig skulle sykle for laget i 2023 uten kontrakt. Laget hadde både en kvinne- og herresatsing.
Noen ryttere har allerede offentliggjort at de har fått sikret kontrakt med andre lag, mens andre har tatt til sosiale medier for å fortelle at de er på utkikk etter ny arbeidsgiver.
– Jeg er en av rytterne som er på virket av sagaen som er kollapsen til B&B Hotels-laget. Å si at jeg har havnet i en elv uten årer er en underdrivelse. Jeg ser etter muligheter for 2023, skriver veteran Chloe Hosking på sin Twitter-konto.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.