Jonas Vingegaard endte opp med å øke sammenlagtledelsen med ett sekund, etter en utrolig duell mot Tadej Pogačar på en dramatisk etappe over Joux Plane i Alpene.
Sloveneren gjorde en stor feil på toppen av den siste klatringen, da dansken angrep bak ryggen hans og tok med seg tre bonussekunder.
– Jeg kastet bort en kule der. Det er sånn det er, kommenterte Pogačar etterpå.
Vingegaard holdt hodet kaldt
Tidligere på stigningen rykket sloveneren ifra Vingegaard, men dansken klarte sakte, men sikkert å tette luka opp til 2021-vinneren av touren.
– Jeg kjørte bare mitt eget tempo. Jeg ønsket ikke å eksplodere, forklarte dansken.
1,7 kilometer fra toppen var de samlet igjen, og etter at det første forsøket fra Pogačar ble avbrutt fordi det lå to følgemotorsykler midt i veien, så ble sloveneren tatt på senga da Vingegaard angrep og kjørte forbi ham på de siste meterne før spurten med bonussekunder.
På podiet med ett sekund
På vei ned mot mål tok Carlos Rodriguez sats og stakk av med etappeseieren. Bak ble Pogačar nummer to, noe som gjorde at han tok to av de tre sekundene han mistet i favør Vingegaard på toppen.
22 år gamle Rodriguez som avsluttet etappen ett sekund foran Jai Hindley på det nederste trinnet av sammenlagtpodiet.
– Å være her var en drøm. Å få en seier er utrolig i verdens beste ritt. Det er noe jeg alltid har ønsket. Nå klarte jeg det. Jeg er superglad og supertakknemlig, sier Rodríguez etterpå.
Det ble ellers en svært dramatisk dag der ryttere som Louis Meintjes, Esteban Chaves, Ruben Guerreiro, Romain Bardet og Antonio Pedrero alle veltet ut av rittet.
I morgen venter nok en tøff etappe for Tour de France-feltet. Denne gang med målgang på mektige Saint Gervais-Mont Blanc.
Les fyldig referat under resultatene!
Results powered by FirstCycling.com
Slik var den dramatiske etappen
Etter en kaotisk start på etappen med flere stygge velt, tok Jumbo-Visma kontroll i hovedfeltet med litt over fem kilometer igjen til toppen av Col de Cou.
Christophe Laporte og Nathan Van Hooydonck holdt et såpass høyt tempo at da Giulio Ciccone sikret seg full pott og totalt 20 klatrepoeng, så var avstanden bakover til feltet ikke mer enn en snaue minuttet på det meste.
Det bidro til to ting: Det ene var at det stadig falt av ryttere fra halen av feltet. Det andre var at et bugnende koldtbord av sterke klatrere ikke fikk friheten de hadde ønsket seg på veien videre mot Col de la Ramaz.
– Det er ganske enkelt å se at Jumbo-Visma kommer til å holde tempoet høyt med troppene sine hele veien inn. De bryr seg ikke om hvem som har angrepet, hvor store luker det blir. De bruker Chris Laporte og Nathan Van Hooydonck nå, og når Wout van Aert og resten av hjelperytterne må fram, så vil de fortsette å holde et høyt tempo så lenge de kan de makter. Jeg kan ikke se for meg at de kommer til å slakke av på tempoet på det punktet vi er nå. Var det planen, hadde de gjort det for lenge siden etter min mening, uttalte Daniel Loyd i direktesendingen til The Global Cycling Network.
– UAE syklet som idioter
Desto viktigere var det faktum av de nederlandske biene satt igjen med fullt mannskap og åtte mann bak i hovedfeltet, inkludert sammenlagtleder Jonas Vingegaard.
UAE-Team Emirates havnet raskt i problemer. Vegard Stake Laengen gikk ned i en velt tidlig, og pådro seg skader på den ene armen. Asker-mannen ble tvunget til å slippe hovedfeltet tidlig. Det samme gjaldt for Mikkel Bjerg og Matteo Trentin.
Forfallene gjorde Tadej Pogačars mannskap sårbare senere på etappen. I dalføret mellom Col de la Ramaz og Col de Joux Plane, var tauehjelpen nå betydelig svekket.
UAE-laget fikk allerede dagen i forveien kritikk for hvordan de brukte laget hardt på etappen mot Grand Colombier, der Pogačar til slutt endte opp med å kutte danskens ledelse fra 17 til 9 sekunder.
En av dem som slaktet UAE-troppene var David Hunter, bedre kjente som sykkelskribenten Cyclingmole.
– En av grunnene til at jeg tror dere liker mine previews, er at jeg kan være helt ærlig med dere. Jeg trenger ikke bekymre meg over at jeg irriterer lagene og ikke får prate med dem, selv om de leser artiklene mine. Pardon my french; UAE syklet som idioter i dag. De brukte opp flere esker med fyrstikker for åtte sekunder. For en gjeng idioter. La du merke til hva Jumbo gjorde? Alle rytterne deres, bortsett fra Sepp Kuss, slapp tidlig for å spare energi til denne etappen, skrev David Hunter.
Spektakulær og risikabel strategi
På Col de la Ramaz var det etter hvert Tiesj Benoot og Dylan Van Baarle som tok over oppdraget som fartsholdere i feltet.
Ciccone & Co. ble hentet inn alt før bunnen av bakken. Tempoet til Jumbo-Visma gjorde at mange ryttere fikk problemer. Blant dem Thomas Pidcock (ned i velt tidlig på etappen), Marc Solér og Emmanuel Buchmann.
På toppen hadde Jumbo-Visma fremdeles Wout van Aert, Sepp Kuss, Wilco Kelderman og Jonas Vingegaard intakt. Tadej Pogacar var nødt til å støtte seg på Rafal Majka, Felix Grosschartner og Adam Yates. I feltet satt også Carlos Rodriguez (med Jonathan Castroviejo), Pello Bilbao, Jai Hindley, Felix Gall, Guillaume Martin, David Gaudu, Simon Yates og Chris Harper.
Selv om det så lovende ut for Jumbo-Visma, var det likevel en risikabel strategi. Med 4 vs 4 mellom TVJ og UAE, var det fortsatt en mulighet at Pogačar satt med de beste beina.
GCN-ekspert Robbie McEwen var spent på hvordan biene ville løse partiet mellom de to siste fjellene på etappen.
– Vi har 12 kilometer igjen til vi kommer til foten av Joux Plane. Vil Jumbo-Visma fortsette å gjøre slik de har gjort? Når du sykler opp en klatring setter du alle andre under press. Men for den neste delen av rittet, etter at du er ferdig med denne delen av utforkjøringen, så ender de bare opp med å gi alle andre en gratis reise. Så vil de holde intensiteten opp for å hindre at ryttere som har falt av kommer seg opp igjen, eller vil de foten litt av gassen, sørge for å få seg litt hvile seg og fortsette der de virkelig kan volde skade igjen, oppover den neste klatringen? analyserte Robbie McEwen under sendingen til GCN Racing.
Det skulle vise seg at de løste også det eksemplarisk. Van Aert brukte kjempekreftene sine i front av gruppa. Bak klarte ikke Simon Yates å holde følge på vei ned fra Col de la Ramaz. Etter hvert fikk han – ved hjelp av lagkompis Chris Harper, kontakt igjen, sammen med Felix Gall og Guillaume Martin.
Irritert over flaske-miss
På Joux Plane ble slagene svingt med kjapp frekvens. Rafal Majka tok teten og kjørte både Wout van Aert, Wilco Kelderman og Felix Grosscharnter av lasset.
Litt lengre opp til stigninga fikk imidlertid van Aert kontakt igjen, og da var det ubønnhørlig slutt for Pogačars løytnant i stedet.
Med sju kilometer igjen til toppen var det Sepp Kuss som holdt i taktstokken. Den stilige, lojale hjelperytteren som i mai hadde ledet Primoz Roglic til sammenlagtseier i Giro d'Italia. Amerikaneren ladet opp til det avgjørende støtet fra Vingegaard. Der Tour de France-rustningen til konkurrenten skulle testes én gang for alle.
Pogačar hadde tatt på seg en alvorlig, skjerpet tone for anledningen. Da han mottok en vannflaske fra en soigneur langs veien, og siden mistet den – skrek han ut i et kort glimt av irritasjon. Dette var alvor. Heldigvis var flaska til Adam Yates ikke langt unna, og den ble snarest tilbudt sloveneren.
4,7 kilometer unna toppen skulle så briten i aksjon selv. Kuss forsvant som dugg fra solen, Carlos Rodrigues bøyde nakken. Det var tre igjen: Yates, Pogačar og Vingegaard. Danskens lag hadde nå investert så mye i etappen at lagkapteinen nå satt igjen isolert.
– Diger miss av Pogačar
Én kilometer trakk Yates før Pogačar angrep selv. Han åpnet øyeblikkelig en luka bakover til Vingegaard, men dansken bet tennene sammen. Og ble værende.
To kilometer senere, med 1,7 kilometer til toppen, var Vingegaard oppe på bakhjulet hans igjen.
– Disse to. Vi er så, så heldige. For en kamp! utbrøt kommentatoren hos GCN Racing.
Deretter eskalerte dramaet ytterligere. Tempoet ble dempet betraktelig. Jakten på 8 bonussekunder på toppen startet. Vingegaard først, Pogačar etter.
Dansken konstant gløttende over skuldra, før sloveneren satte inn støtet. Kun for å bli blokkert av to følgemotorsykler som sperret veien med ekstatiske tilskuere på hver sin side av veien.
Så gjorde UAE-kapteinen en kardinaltabbe:
– Det var en diger miss av Pogačar. Han hadde en gyllen mulighet til å gå fra tet og bruke sin eksplosive styrke. Men han fulgte ikke godt nok med (på Vingegaard), analyserte Robbie McEwen.
Dansken hadde økt ledelsen fra 9 sekunder - til 12.
I mål lyktes det så Pogačar å klore to av dem tilbake, men da hadde Carlos Rodriguez - 22-åringen fra Ineos Grenadiers - alt stukket av med etappseieren.
– Man kan ikke be om mer drama fra en fjelletappe i Alpene, oppsummerte Daniel Loyd i studio til GCN Cycling etterpå.
Wow, for et drama!