Alt du trenger å vite om Tour de France Femmes

Årets Tour de France Femmes er variert og krevende, med to brutale klatreetapper som skal avgjøre rittet.

Sist oppdatert: 12. august 2024 kl 08.30
REGJERENDE VINNER: Demi Vollering, sammen med Lotte Kopecky (t.v.) og Kasia Niewiadoma. Foto: Cor Vos
REGJERENDE VINNER: Demi Vollering, sammen med Lotte Kopecky (t.v.) og Kasia Niewiadoma. Foto: Cor Vos

Mandag starter Tour de France Femmes 2024 i Rotterdam i Nederland, og feltet tar fatt på det som er den tredje utgaven av rittet.

Vanligvis har kvinnene syklet sin Tour like etter herrenes, men som følge av avviklingen av OL er årets utgave noe forskjøvet.

Den ressurskrevende avviklingen av lekene gjør også at store deler av Touren sykles utenfor franske grenser. De fire første etappene går i sin helhet i Nederland og Belgia, mens den femte etappen har start i Belgia og avsluttes i Frankrike.

Sidevind og klassiker-prøvelser

I 2024 er det første gang rittet starter utenfor Frankrike. Den første utgaven i 2022 startet i Paris, mens fjorårets utgave startet i Clermont-Ferrand.

At rittet starter i Nederland er kanskje passende, ettersom begge de to første utgavene er vunnet av nederlendere: Annemiek van Vleuten og Demi Vollering.

De første etappene av rittet er sentrert rundt den store havnebyen Rotterdam, hvor vind kan spille en rolle, og hvor det uansett vil bli krevende etapper.

Selv om de første etappene er helt flate, går de på tidvis tekniske og smaler veier, og med massespurter sannsynlig på de to første etappene, gjelder det å holde tunga rett i munnen og unngå uhell for de store favorittene.

Tirsdag 13. august venter to etapper på samme dag; en på morgenen og en på ettermiddagen. Først en 69 kilometer lang fellesstart, før en 6,3 kilometer lang tempo i Rotterdam venter senere.

En interessant miks, men med en så kort tempo vil det være begrenset hvor mye den utgjør i sammendraget.

Den fjerde etappen har ordentlig historisk sus over seg, med start og målgang i to klassiker-byer: Valkenburg og Liège.

Etter starten i Valkenburg skal rytterne over flere kjente bakker fra Amstel Gold Race, før de kommer inn i Belgia og hvor rytterne sykler den samme avslutningen som i Liège-Bastogne-Liège med Côte de la Redoute (1,6 kilometer à 9,4 prosent), Côte des Forges (1,3 kilometer à 7,8 prosent) og Côte de la Roche-Aux-Faucons (1,3 kilometer à 11 prosent) på de siste 40 kilometerne.

På den femte etappen blir det etter alt å dømme en ny spurt, men 15 kilometer fra mål er det lagt inn en knekker (1,7 kilometer à 6 prosent), som gir opportunistene en mulighet.

LES OGSÅ
NYE MÅL: Susanne Andersen blir trolig å se tilbake i ritt i neste måned, men alt nå begynner fokus å vende seg mot å kjøre inn gode resultater neste år. Helseproblemer gjør at årets Tour de France Femmes kjøres uten hennes tilstedeværelse. FOTO: Sprint Cycling/Uno-X Mobility
PÅ VEI "HJEM": Ingvild Gåskjenn sykler etter alt å dømme for Uno-X Mobility i 2025. Foto: Cor Vos

Brutal avslutning

De tre siste etappene skal virkelig skille klinten fra hveten. Den sjette etappen har en tøff profil med flere bakker, men hverken de lengste eller bratteste bakkene.

Det blir det imidlertid mer enn nok av på de to siste etappene.

Den 7. etappen er rittets lengste, og rytterne skal bryne seg på fem kategoriserte klatringer. Den lengste kommer først, 1. kategorien Col de la Croix de la Serra (12 kilometer à 5,1 prosent). Klatringen er ujevn og har 20 prosent på det verste.

I avslutningen venter en to-delt klatring til målbyen Le Grand-Bornand. Først Col de Saint-Jean-de-Sixt (5,4 kilometer à 5,1 prosent) før det går litt utfor og deretter Montée du Chinaillion (7 kilometer à 5,1 prosent) opp til mål.

Rosinen i pølsa kommer på den åttende og siste etappen, hvor en nådeløs avslutning venter.

De første 80 kilometerne er relativt enkle, med Col de Tamie (9,5 kilometer à 4 prosent) som eneste utfordring.

Så kommer mektige Col du Glandon (19,7 kilometer à 7 prosent), før rytterne stuper utfor mot Le Bourg d'Oisains.

Der venter ikoniske Alpe d'Huez, som skal avslutte og avgjøre årets Tour de France Femmes.

PUBLIKUMSFAVORITT: Fansen elsker Alpe d'Huez og går bananas når rytterne kommer. Her Romain Bardet i 2018. Foto: Cor Vos
PUBLIKUMSFAVORITT: Fansen elsker Alpe d'Huez og går bananas når rytterne kommer. Her Romain Bardet i 2018. Foto: Cor Vos

Alpe d'Huez er et av de mest kjente fjellene fra herrenes Tour de France, og siden det ble brukt for første gang i 1952 har det vært målgang der 31 ganger.

Klatringen er 13,8 kilometer lang og stiger med 8,1 prosent i snitt.

Alpe d'Huez er ikke det tøffeste fjellet som sykles i Tour-sammenheng, men er kjent for sine 21 hårnålssvinger og den elleville folkefesten det blir hver gang Touren besøker fjellet.

Norske ryttere

Den norske kontigenten i årets ritt kommer utelukkende fra Uno-X Mobility, som har tre norske ryttere med i sin syvmannstropp.

Katrine Aalerud har hatt stigende formkurve etter en krevende innledning på sesongen. Under NM i Bodø ble det gull på tempoen og bronse på fellesstarten. I Giro d'Italia lå 29-åringen an til en god sammenlagtplassering, men i den ekstreme varmen på de 7. etappen til Blockhaus raknet det og Vestby-jenta tapte mye tid.

I Touren er hun vårt sammenlagthåp og kommer hun seg greit gjennom de flate etappene, er det en avslutning som passer henne godt.

Mie Bjørndal Ottestad tok en overlegen seier på fellesstarten under NM og har også vist lovende takter i år, med blant annet sammenlagtseier i Tour de Normandie Féminin. Den fjerde og sjette etappen er typisk etapper hvor det er mulig for 27-åringen å kjøre for et godt resultat.

Marthe Berg Edseth er et svært allsidig og nyttig bidrag i laget. Kjører bra i all slags terreng og er sterk i feltkjøringen, noe som kan bli spesielt viktig for å beskytte de prioriterte rytterne i laget på de krevende etappene i Belgia og Nederland.

Det norske laget har to bra kort i finske Anniina Ahtosalo og italienske Marta Confalonieri på de flate etappene, mens nederlandske Anouska Koster med sin seier i det kuperte éndagsrittet Kreiz Breizh Elites Féminin for halvannen uke siden viste at hun er i god form. Simone Boilard (Canada) er den syvende rytteren i troppen.

Tour de France Femmes på TV

Etappene sendes både på TV 2, Eurosport og strømmetjenestene Max/Discovery+.

Sendeskjema

  • 1. etappe, 12. august: TV 2 og Eurosport Norge - kl. 11.30 til 16.00

  • 2. etappe, 13. august: TV 2 og Eurosport Norge fra - kl. 9.30 til 12.30

  • 3. etappe, 13. august: TV 2 og Eurosport Norge - kl. 15.30 til 18.30

  • 4. etappe, 14. august: TV 2 og Eurosport Norge - kl. 13.30 til 16.30

  • 5. etappe, 15. august: TV 2 og Eurosport Norge - kl. 13.30 til 16.30

  • 6. etappe, 16. august: TV 2 og Eurosport Norge - kl. 13.30 til 16.30

  • 7. etappe, 17. august: TV 2 og Eurosport 1 - kl. 13.30 til 16.30

  • 8. etappe, 17. august: TV 2 Play og Eurosport 1 - kl. 16.00 til 19.30

Vis mer

Dette er etappene i Tour de France Femmes 2024

1. etappe, 12. august: Rotterdam - Le Haye, 123 kilometer

2. etappe, 13. august: Dordrecht - Rotterdam, 69,7 kilometer

3. etappe, 13. august: Rotterdam - Rotterdam, 6,3 kilometer

4. etappe, 14. august: Valkenburg - Liège, 122,7 kilometer

5. etappe, 15. august: Bastogne - Amnéville, 152,5 kilometer

6. etappe, 16. august: Remiremont - Morteau, 159,2 kilometer

7. etappe, 17. august: Champagnole - Le Grand Bornand, 163,4 kilometer

8. etappe, 18. august: Le Grand Bornand - Alpe d'Huez, 149,9 kilometer

Denne saken er skrevet av
Knut Andreas Lone
Journalist
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:

Foreslått innhold

VANT: Marianne Vos spurtet inn til seier på den andre etappen av Tour de France Femmes. Foto: Cor Vos
Tour de France Femmes 2022

Stygg massevelt da Vos vant og tok gult

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen