Derfor syklet Tobias Foss med monsterdrev på tempoen i UAE Tour
«Det største drevet noensinne?» spurte GCN. Tobias Foss skapte furore da han stilte med 68 tenner stort drev på temposykkelen sin. Her forklarer 26-åringen bakgrunnen for valget.
TEMPO MED MONSTERDREV: Tobias Foss fikk sin tempodebut for Ineos Grenadiers i UAE Tour. Og vekket oppsikt. Foto: Cor Vos
Lesetid: 4 minutter
Med en snittfart på 53,05 kilometer i timen suste Tobias Foss inn til 4. plass på dagens tempoetappe i UAE Tour, 14 sekunder bak etappevinner Brandon McNulty.
Før etappestart var det imidlertid Foss som var på alles lepper, etter at GCN publiserte artikkelen om de gigantiske drevene til 26-åringen.
Foss selv trekker på smilebåndet og svarer «hehe» når Landevei spør om sjokkbølgene han skapte i sosiale medier.
De siste årene har vi gjerne sett drev med både 58 og 60 tenner, mens Remco Evenepoel dro på med 62 tenners drev da han vant tempoen i Volta ao Algarve forrige uke.
– Det er fordi det er to som sitter og nerder, og har kommet frem til at det er det beste, sier Foss til Landevei om bakgrunnen for valget på den paddeflate tempoen.
De «to som sitter og nerder», det er Dan Bingham og Jonny Wale. Bingham er performance engineer, og instrumental i Filippo Gannas timesrekord på bane blant annet (en rekord Ganna tok fra Bingham selv, forøvrig), mens Wale er performance scientist i Ineos Grenadiers.
– De har regnet på at man skal sykle over 50 kilometer i timen og ha 90-100 i tråkkfrekvens. Det er en rett og sinnssykt rask tempo, så vi ønsker å ha en mest mulig økonomisk kjedeline.
Foss anslår at han måtte han syklet i rundt 100 kilometer i timen for å «tråkke ut» girene, og lå med andre ord litt opp på kassetten bak.
Drevet Foss brukte er fra Digirit, som produserer drev til både temposykler og banesykler, samt andre komponenter som keramiske trinsehjul.
Dermed er altså linjen på kjedet rett(ere), noe som gir mindre friksjon og watt spart.
Hvor mye det eventuelt er snakk om, sier Foss han ikke vet – og kanskje er konfidensiell info uansett?
– Vi har jo sett flere eksempler på store drev, men ikke så store som dette. Er dette en slags maks?
– Jeg kommer nok ikke til å bruke 68-drev flere ganger i år, med mindre det er en veldig flat tempo. Men jeg tror 60-62-drev er kommet for å bli.
– Har du brukt noe som har vært i nærheten tidligere?
– Største jeg har vært oppe i 60, så 68 var absolutt stort nok. Alt under 30 kilometer i timen er på kanten til styrketråkk. Det er for veldig spesielle tempoer, hvor det er medvind i perioder.
Midtveis i Tour de France kom beskjeden som gjør at Tobias Foss må tåle lønnskutt i 2024: – Stor kamel å svelge.
Skal jobbe mer med temposykkelen
Den 12,1 kilometer lange tempoen var Foss' første test på temposykkelen etter lagbyttet fra Jumbo-Visma (nå Visma-Lease a Bike) til Ineos Grenadiers.
Han forteller at han foreløpig har funnet seg fint til rette på temposykkelen, men at de har gjort få tester.
– Vi har testet litt på bane og prøvde å se om det var noen endringer som gjorde utslag, men det var lite. Vi skal ta noen flere omganger, for å se om det er noe å hente.
I løpet av de neste månedene skal han trolig både innom bane og vindtunnel, og jakte viktige marginer. Sesongens store mål er OL-tempoen i Paris, i slutten av juli.
I vinter er Jumbo-Vismas Cervélos P5 byttet ut med Ineos Grenadiers' Pinarello Bolide F.
– Jeg merker litt forskjell. Hovedtrekkene er at Pinarelloen er mer spesifikk. Cervéloen var mer komfortabel og god i svinger, mens Pinarelloen føles stivere og raskere ut.
– Ønsker å gjøre det så bra som mulig
Mens var i siste pulje som startet, valgte UAE å starte Brandon McNulty, Jay Vine og Mikkel Bjerg tidlig.
Det var trolig et smart grep, for trioen endte opp med å tapetsere podiet.
– Jeg frykter vinden snudde litt utover dagen. Det blåste en del mer enn det gjorde da vi rekognoserte. Men jeg får ikke gjort noe med det. Kanskje UAE dro nytte av lokalkunnskap.
UAE Tour er det første rittet Foss sykler for sesongen.
– Det var helt på det jevne. Ikke noe toppdag, ikke noe drittdag. Det var helt greit, sier han om sin egen prestasjon.
Onsdag venter rittets tredje etappe, og rytterne skal avslutte opp Jebel Jais, 19 kilometer langt med 5,6 prosent gjennomsnittlig stigning.
Foss mener det bør passe ham bra.
– Morgendagen passer meg ganske bra, med en slak bakke. Så får vi prøve å få kopiert noe fra [Volta ao] Algarve for et par år siden, og kjempe om etappeseier.
– Hva er ambisjonene for rittet generelt?
– Å komme seg godt i gang. Jeg ønsker å gjøre det så bra som mulig. Det blir å gi gass hver dag. Formen skal være grei nok.
26-åringens drøm om OL-medalje setter trolig Tour de France-ambisjonene på vent.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.