Tobias Foss sykler Giro d'Italia på Cervélos nye R5
Cervélo har foreløpig holdt kortene tett til brystet rundt sin nye R5. Men etter å ha syklet tolv etapper på den i Giro d'Italia, deler Tobias Foss noen detaljer.
NY CERVÉLO: Tobias Foss bruker en ny modell fra Cervélo under Giro d'Italia. Foto: Cor Vos
Lesetid: 6 minutter
Under Giro d'Italia sykler Tobias Foss med en helt ny sykkel fra Cervélo, som ennå ikke er lansert.
Foreløpig er det svært få detaljer rundt den nye modellen som er kjent, men Tobias Foss har delt det han vet om sykkelen, etter å ha brukt den tolv etapper i Giroen.
I etterkant av rittet fortalte Cervélo at det er en ny modell som vil bli testet mer blant Jumbo-Visma-rytterne, og nå er den altså sykkelen blant andre Foss bruker i Giroen.
Foss har syklet på den nåværende R5-modellen så langt denne sesongen, før han har fått den nye til Giroen.
– Det føles ut som en mye bedre sykkel enn den gamle, er den enkle oppsummeringen fra Foss.
Rammevekt ned mot 700 gram
Den nåværende R5-modellen ble lansert tilbake i 2017, da med både skivebrems og felgbrems, men Cervélo har siden sluttet å produsere sykler for felgbrems.
Den mest åpenbare forandringen på den nye modellen Jumbo-Visma-rytteren tester nå, er at kablene er blitt integrert i styret.
– Den skal være ganske mye mer aerodynamisk, sier Foss.
Samtidig har Cervélo valgt å beholde setestagene i overgangen til seterøret, og ikke flyttet den lavere på seterøret, slik vi ser på modeller som Specialized sin Tarmac S7.
Det gjør trolig at den canadiske sykkelprodusenten har klart å presse vekten betydelig ned.
– Den er vel mellom 100 og 150 gram lettere enn den gamle rammen.
Den nåværende modellen skal ha en vekt på 831 gram. Det betyr at Cervélo trolig har klart å presse rammevekten ned mot 700 gram, i området hvor RCA-rammen til Cervélo lå.
Samtidig er det gjort noen endringer i kjede- og setestag, samt underrør, som har gjort utslag på komfort og kjørefølelse.
– Den er litt mindre stiv i bakenden. Det var noen ryttere på laget som synes at den gamle modellen var veldig stiv, spesielt på underrøret og bakre del. Nå er den litt stivere, litt høyere og litt mer responsiv i front.
Vekten på R5-sykkelen har ligget rundt syv kilo, men siden den sjette etappen har også nordmannen fått presset vekten ytterligere ned.
– Vi har et sett med helt nye C50-hjul fra Shimano, som jeg kommer til å bruke på klatreetappene, forteller han – og legger til:
– Med det sparer jeg rundt 150 gram.
Foss bruker hovedsakelig bare R5-modellen på de tøffeste klatreetappene, og Cervélos aero-modell, S5 på flatere.
– Jeg er veldig happy med S5-en, og den er sinnssykt rask, så jeg prøver å bruke den mest mulig når det er flatt. På de kuperte etappene blir det R5-en med C60-hjul, og på klatreetappene er det full gass med tanke på vekt
Styre og stem
Foss har et relativt standard styre og stem-oppsett, med et 40 centimeter bredt styre.
– De styrene fra FSA er vel 40 centimeter oppe og 42 centimeter i bukken. Så har jeg vel et 140 millimeter langt stem med 17 grader negativ vinkel.
– Har du alltid kjørt med det?
– Jeg vet ikke om det var meningen eller om det var bom, men i Joker-tiden kjørte vi med Deda og der er det 38 centimeter oppe og 40 nede, så da hadde jeg det en periode. Etter jeg var i Uno-X har jeg egentlig hatt samme oppsett, og kopiert det over i Jumbo-Visma.
Utover det er det lite unikt med 23-åringens oppsett.
– Jeg har 145 millimeter bredt sete fra Fizik. Ellers er det lite personlige detaljer. Jeg har muligheten til å gire med Di2-en på toppen av hendlene, noe som er ganske ålreit. Ellers er det simpelt.
Utveksling
Foss og Jumbo-Visma-rytteren bytter utveksling hver dag, enten på kassettene eller på drevene på kranken – eller begge deler iblant.
– Standarden er jo 53/39, men jeg og et par andre på laget foretrekker å ha 54/39, spesielt på de flate etappene, for å ha litt ekstra å gå på hvis det er høy fart. Så bytter vi fra 53/39 til 53/36 når det blir bakker med ti prosent stigning eller mer. Det er greit å ha litt ekstra.
På kassetten er det enten 30 eller 32 tenner på det letteste giret.
– Jeg har sett at det er en kilometer med 18 prosent mot slutten der. Da blir det kanskje 34-drev foran og 30 på kassetten, eller 36/32, det får vi se.
– Det var vel 58-drev. Vi har også 60-drev, men det bruker vi sjeldent. Det holder som regel med 58.
Sittestilling
Etter å ha blitt nummer fire på en tøff tempoetappe i Baskerland rundt, fortalte Foss til Landevei at han hadde funnet en ekstremt rask tempostilling.
Det har han og laget gjort ved å gjøre mye testing på bane, men hva hemmeligheten var ville han imidlertid ikke avsløre.
– Jeg kan ikke si for mye, for det er noen business-hemmeligheter her. Men det er ikke så veldig hokus pokus. Det som er fint med en baneøkt er jo at du har en aktiv posisjon på sykkelen. Det er mange vindtunneler hvor du bare sitter stille på sykkelen. Da er det mye lettere å være aerodynamisk enn at du skal produsere kraft også, fortalte han i april.
Fokuset er dog ikke like stort på landeveissykkelen.
– Langt ifra like mye. Hver desember-samling pleier det å være en bikefitter med oss, som går over posisjonen. Ser på tråkket og litt sånne ting. Bestemme sete, men ellers er det ingen testing på bane eller aerodynamikk. De fleste av oss har jo syklet noen år så det er ikke så mye å gjøre på den fronten, så lenge tråkket er bra og følelsen er bra.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.