Tobias Foss om Tirreno-Adriatico: – Jeg har forventninger
Det italienske etapperittet Tirreno-Adriatico er neste ritt på programmet for Tobias Foss. Her får han også muligheten til å sykle for en god plassering i sammendraget.
ÅRETS FØRSTE ETAPPERITT: Onsdag starter Tobias Foss det italienske WorldTour-rittet Tirreno-Adriatico. Foto: Cor Vos
Lesetid: 7 minutter
Etter å ha startet sin andre proffsesong med Strade Bianche lørdag, fortsetter Tobias Foss sesongen sin med etapperittet Tirreno-Adriatico onsdag.
23-åringen fra Vingrom forteller at han er godt rustet etter en god treningsvinter.
– Jeg har fått tatt et par gode steg og er godt forberedt. Jeg har hatt en generell forbedring av både de styrkene og de svakhetene jeg har hatt. Alt er litt mer stabilt og litt høyere nivå på, sier han til Landevei.
På samling med Roglic og Van Aert
Etter mye mengde og rolig trening i desember og februar, har Foss og lagkameratene i Jumbo-Visma strammet skruen i februar.
Sammen med blant andre Wout van Aert og Primoz Roglic, har nordmannen tilbragt tre uker i høyden på Tenerife.
– Det var fint. Det var en god mulighet til å forberede seg godt til en sånn start. Jeg hadde tre veldig fine uker der med mye god trening. Alt skal være ready to go til i morgen.
For mens man regner med at Roglic skal kjøre inne store resultater for Jumbo-Visma i Paris-Nice og senere i sesongen i Tour de France, er stoda en litt annen for Foss.
Det er naturligvis store forventninger også til nordmannen, som vinner av «ungdommens Tour de France», Tour de l'Avenir, i 2019, men inntil videre er det ikke noe press på unggutten.
– I utgangspunktet handler det fremdeles om å utvikle seg og forbedre seg. Jeg merker at selv om treningsnivået er veldig høyt, så trenger jeg fremdeles en sesong eller to med ordentlige WorldTour-løp før jeg kan få ut det jeg er god for i ritt. Den sesongen her og neste blir en del av prosessen. Det blir mest for å få ritt i beina og få god erfaring. Men når man står på startstreken er selvfølgelig målet å gjøre det beste mulig, men det blir gjengangeren nå i årene som kommer. Men jeg tar muligheten hvis den kommer.
Utviklingsperspektivet preger også treningsprosessen, det å bygge stein på stein.
– Det handler om å fortsette med det arbeidet vi allerede har gjort. Fortsette å bli litt bedre hver dag. Da vil det jo gå oppover forhåpentlig, det er en naturlig del av prosessen.
– Jeg var med på notene
Sesongstarten i Strade Bianche var en brutal måte å starte sesongen på, forteller han. Likevel gjorde han en god figur i rittet, var av gårde i et brudd med blant andre Greg Van Avermaet underveis, og satt godt plassert fremme store deler av rittet.
– Jeg kjente at jeg gjerne skulle hatt et par ritt før, for å kunne prestert ordentlig der, men utrolig kult ritt. Det var kul atmosfære og kule løyper, så det var veldig spesielt. En fin liten utblåsning til å kickstarte sesongen med.
– Jeg følte meg bra og var med på notene. Jeg kunne gjort noen ting bedre for å spart mer i starten, men jeg var bra på. På slutten kommer det faktumet at det er første ritt frem. Formen er veldig god, men beina er ikke vant med den belastningen som et ritt tilfører. Da sa det litt stopp i finalebiten, men jeg fikk gode signaler på at kroppen er bra og at hodet er på plass.
Foss ønsker gjerne å hevde seg i rittet i fremtiden, men er usikker på om han er eksplosiv nok til å kunne vinne. Det hele var imidlertid en god erfaring til Giro d'Italia.
I den italienske Grand Touren i mai, er Foss nok en gang til start. I fjor brakåpnet han med en femteplass på tempoen, før laget trakk seg på grunnet koronasmitte internt før rittet var halvveis.
I Giroen vil han trolig være hjelperytter for newzealenderen George Bennett. Den 11. etappen til Montalcino går på noen av de samme veiene som i Strade Bianche, har totalt 35 kilometer med grus på de siste 70 kilometerne, og kan bli en kritisk etappe for sammenlagtrytterne.
– Det er egentlig en ganske fin erfaring. Nå har jeg kjørt et ritt der og føler jeg behersker det ganske godt. Det kommer til å være en etappe som vil gavne meg og laget vårt. Med litt flere ritt i beina tror jeg i hvert fall ikke jeg skal tape så mye tid det.
Går for sammendraget
Veien til Giro d'Italia går altså via Tirreno-Adriatico, før han sykler Settimana Coppi e Bartali senere i mars, mens i april blir det Itzulia Basque Country og en ny høydesamling på Tenerife som siste oppladning.
I Tirreno-Adriatico møter han Tour de France-vinnerne Egan Bernal (Ineos Grenadiers) og Tadej Pogacar (UAE) og en rekke andre prominente sammenlagtryttere.
Foss forteller imidlertid at han har forventninger både til seg selv og laget.
– Formen er bra, både for meg og hele laget. Løypa er fin. Det er for det meste små bakker på mellom to til fem kilometer. På kongeetappen er det en ganske lang og stabil bakke, og en tempo på slutten selvfølgelig. Det passer meg fint og jeg får også muligheten til å kjøre et sammendrag.
Kongeetappen han nevner er rittets fjerde etappe, som avsluttes opp til skistedet Prati di Tivo, en 14,6 kilometer lang klatring med syv prosent i snitt. Selv om Foss får lov til å kjøre for sammendraget selv, er det Wout van Aert som er kaptein og nederlenderen går for et toppresultat i sammendraget.
– Sammen med Wout tror jeg vi kan få til noe bra. Han er i bra form og han passer veldig, veldig bra i den løypa her. Jeg tror det kan bli en kul uke for laget. Han skal kjøre full gass også på den etappen. Har han beina, noe som han skal ha, og hadde i Tour de France i fjor for eksempel, så skal det være vanskelig for andre å ta veldig mye tid på han på klatreetappen. Med noen bonussekunder her og der, så kan han fort være helt oppe der i sammendraget.
For en mindre eksplosiv rytter som Foss, er kanskje den femte etappen den største utfordringen. Avslutningen er en ordentlig haikjeft, men en rundløype hvor man fire ganger skal forsere en stigning på 1,8 kilometer, hvor den siste kilometeren er på brutale 14,9 prosent i snitt
– Det bør være greit. Oppskriften der er å være godt posisjonert inn i finalen. Bakkene er en ting, men det er også en runde rundt en by som er ganske teknisk. Da gjelder det å være på der, så får man være med så lenge det holder. Det bør holde langt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.