GRUS-TEST: Onsdag venter 35 kilometer med hvite grusveier i Toscana, en kritisk etappe for sammenlagtrytterne.
Lesetid: 4 minutter
Etter å ha unnagjort ti etapper fikk Tobias Foss og resten av rytterne i Giro d'Italia sin første hviledag tirsdag. Det var både godt og rart.
– Det var veldig deilig i dag tidlig, ganske godt, men nå merker jeg at jeg gleder meg til å komme i gang med ny etappe og inn i sirkuset igjen, forteller 23-åringen til Landevei tirsdag ettermiddag.
Etter å ha kommet seg igjennom toppavslutningene på den sjette og niende etappen på solid vis, ligger Foss på 18. plass i sammendraget, to minutter og 23 sekunder bak sammenlagtleder Egan Bernal.
Selv om starten har vært bra og ting flyter godt, vet Vingrom-gutten at alt kan snus på hodet i løpet av morgendagens 162 kilometer lange etappe mellom Perugia og Montalcino.
Giroen er inne i Toscana, hvor man skal få bryne seg på de hvite grusveiene, slik som i Strade Bianche. Totalt er det 35 kilometer med grus i løpet av etappens siste 70 kilometer.
– Jeg forventer mye action, forteller Jumbo-Visma-kapteinen.
For på etappen venter totalt fire gruspartier, som både går utfor og oppover. Etter det siste gruspartiet går man også inn i en bakke på fire kilometer, hvorav to kilometer går med ni prosent i snitt.
Foss fikk verdifull erfaring da han syklet Strade Bianche tidligere i vår, men i Giro d'Italia er premissene for etappen litt annerledes.
– Det blir viktig å holde seg unna trøbbel. I Strade Bianche er det vel en mye større andel av ryttere som kan kjøre grus, mens her er det en del flere klatrere som er mer ustabile. Da er det viktig å holde seg godt foran og gli med på det som skjer.
Derfor er taktikken like enkel som den er vanskelig.
– Det blir viktig er å være bra plassert inn på første grusparti, og så være i tet og gli med. Være proaktiv slik at man sparer mest mulig, slik at man eventuelt kan være med å kjøre en ordentlig finale på slutten, sier han – og legger til:
– Erfaringen min fra Strade Bianche er at det blir ordentlig strukket ut. Skal du sjanse til å reagere på noe som skjer i front så må du være langt foran.
Forventer angrep fra Ineos
Foss er noen kilo tyngre enn de fleste rytterne i toppen av sammendraget. Det kan være en fordel for ham på den teknisk krevende grusen.
Tidligere i rittet fortalte han til Landevei at det trolig hjalp ham på de regnfulle og kalde etappene forrige uke.
For vekt og tekniske ferdigheter kan bli en avgjørende faktor på morgendagens etappe, slik Foss trakk frem. Og han mistenker at Ineos Grenadiers spesielt kommer til å prøve å utnytte det.
– Jeg forventer at Ineos gir bra gass. Remco Evenepoel har vist litt tegn til at han ikke er supertrygg i felt eller spesielt teknisk, og har hatt en tendens til å være litt bak på et par tekniske partier. Med Bernal som er veldig god i sånne ritt, kan jeg se for meg at de tar muligheten og gir ordentlig gass.
Og på grusen øker sannsynligheten for uhell eller tekniske problemer betydelig, og det kan være mulig å tjene mye tid på konkurrentene.
Derfor blir det også ekstra viktig å ha god hjelp fra eget lag. Etter at George Bennett er hektet av i sammendraget og går for etappeseire, er Foss nå Jumbo-Vismas sammenlagtkort og vil være prioritert.
– Nå har vi lagt helt vekk sammenlagtambisjonene til George, og da er det meg som kjører for sammendraget og blir skjermet i den forstand. Så skal vi være med å kjøre ritt, og jeg og de andre gutta skal ta de mulighetene vi får. Jeg blir litt mer prioritert i og med at jeg er sammenlagtrytteren, og får bruke de andre gutta litt mer inn i de tekniske partiene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.