Foss skulle egentlig i aksjon under Giro d’Italia, men måtte kort tid i forveien melde forfall med Covid-19-viruset som herjet feltet i den perioden. Godt var også det, for Jumbo-Visma-rytteren ble skikkelig dårlig av det.
Kontraktsmessig var det dog dønn stille. Lenge. Det er det fortsatt for øvrig. Og det er her Remco Evenepoel kommer inn i bildet.
De første ryktene om at han var på vei til Ineos-Grenadiers hørte jeg tidlig i våres.
Slik Landevei forstår det, var begge parter klare for å signere en avtale, men så dukket Evenepoel opp.
Landevei har vært i kontakt med Tobias Foss, som ikke kan kommentere saken.
Ryttere forsvinner - ingen hentes inn
Er det i det hele tatt mulig for Evenepoel å komme seg bort fra Soudal-Quick Step?
I april 2021 ble han og pappa Patrick enig med en annen Patrick (Lefevere) om å forlenge hans eksisterende avtale ut 2026-sesongen.
Ifølge internasjonale kilder gir den kontrakten den ferske tempoverdensmesteren rundt 4 millioner euro årlig. Her ligger nok også misnøyen, da en rytter som Tadej Pogacar ryktes å tjene rundt 7 millioner euro i UAE-Team Emirates.
Så her ligger i hvert fall motivasjon nok til å ønske seg en slik overgang.
Det som er med slike overganger, er at de ender opp med å blokkere mange andre mindre overganger.
Jeg skal ikke si at overgangsmarkedet har stanset helt opp, for det renner inn nyheter både her og der, men når det gjelder Ineos-laget, er det tyst som i grava.
Inn, vel å merke. På vei ut av laget er det besynderlig å registrere at Pavel Sivakov (UAE-Team Emirates), Daniel Felipe Martinez (BORA-hansgrohe) og Tao Geoghegan Hart (Lidl-Trek) alle er bekreftet andre steder.
En merkelig historie har også linket Carlos Rodriguez til Movistar, og hvis Ineos-laget ønsker å reversere den dealen må de «kompensere» det spanske laget.
Blant rytterne som er meldt inn, nevnes Foss, Carlos Verona og Victor Lafay. I tillegg til Evenepoel og eventuelt nøkkelryttere tett rundt ham i entouraget (typ Pieter Serry, Ilan Van Wilder og Louis Vervake).
Arctic Race of Norway 2023 går over fire etapper. Årets ritt er tiårsjubileumet og det markeres med å ha alle etappene i Finnmark og avslutning går til Nordkapplatået.
Fusjon, overgangssum, sponsorflukt?
Mye av dette er rykter, og dermed litt vanskelig å forholde seg til.
Det enkleste er bare å tenke at Evenepoel blir værende, og at Mikel Landa kommer inn som en slags løytnant i Soudal-Quick Step neste år.
Da vil han fortsatt tjene mindre penger enn konkurrentene og ha et underlegent lag rundt seg.
Hvis man skulle fått dette overgangssjokket over streken, vil en løsning være å fusjonere Ineos og Soudal-Quick Step.
Det belgiske laget er alt i gang med å forsterke seg (Mikel Landa, Luke Lamperti med flere), noe som igjen gjør det vanskelig å se overgangen materialisere seg.
Går man ikke den veien er enten Ineos nødt til å kjøpe rytteren ut av den eksisterende avtalen for å gjeninnta Grand Tour-hegmoniet. Og det kommer til å bli dyrt!
En annen mulig løsning er at enten sponsor Quick Step eller rammeprodusent Specialized pakker snippen og flagger ut i en ny satsing.
Det har skjedd før, og kanskje spesielt i belgisk sykkelsport er sponsorene tett knyttet til stjernenavn (for eksempel rundt Mathieu van der Poel i Deceuninck-Alpecin).
På den andre siden av saken kan man spørre seg hva Patrick Lefevere, Quick Step og satsinga som helhet står igjen med uten Evenepoel? Det dreier seg om tynn suppe.
Spurteren Fabio Jakobsen er tillegg alt meldt klar til DSM neste sesong.
Og oppi alt dette er ikke Lefevere den eneste som har noe han skulle sagt. Majoritetseier i laget er nemlig den tsjekkiske forretningsmannen Zdeněk Bakala.
Var skråsikre
For Tobias Foss er det en neglebitende situasjon å være i.
Agentselskapet SEG forhandlet med flere lag på nordmannens vegne tidlig i sesongen, men var etter hvert skråsikre på at overgangen til Ineos Grenadiers ville materialisere seg.
Nordmannen har blant annet fokus festet hardt mot OL-tempoen i Paris neste år. Utstyr og fokus på blant annet aerodynamikk (testing i vindtunell og så videre), er viktig i hans verden.
En overgang til Ineos var i så måte et logisk trekk.
Landevei har de siste ukene vært i dialog med folk innenfor Jayco-AlUla, BORA-hansgrohe og Lidl-Trek, men alle tre lagene benekter at nordmannen er på vei dit.
Alle har samtidig hørt at nordmannen har «signert en annen plass».
Mens overgangssagaen rundt Ineos ser ut til å trekke ut i langdrag, bør tiden nærme seg for igjen å se på andre alternativer.
At Foss blir i Jumbo-Visma er helt utelukket.
Hva gjelder Evenepoel er han i gang med å vende fokus mot Vuelta a España.
Under VM i Glasgow rapporterte også Alberto Contador at han ville sykle for det britiske storlaget neste sesong. Uten forbehold.
Den 28 år gamle ringerikingen tar steget opp i WorldTour.
Evenepoel som brannslokker
Hovedpersonen selv har agert som brannslokker de siste ukene, men har fremdeles til gode å virke altfor overbevisende i sine uttalelser. Før VM ba han sin egen far og Patrick Lefevere om å klappe igjen:
– Det bør heller la det være opp til meg. Jeg vet best selv hva som kan og ikke kan gjøres, uttalte han til Sporza.
Etter verdensmestertittelen på tempo uttalte han følgende:
– Jeg håper det roer seg litt ned igjen, fordi La Vuelta varer i tre uker og hvis jeg er nødt til å høre «den sammen dritten» hver dag i tre uker, blir det et langt ritt.
På den annen side hadde det jo vært ganske spektakulært om «Foss, who?» og den originale Tobias Foss ble samlet i samme lag neste år.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.