UT PÅ NY TEMPOTOKT: OL i Paris vil være sesongens store mål for Tobias Foss etter overgangen til Ineos Grenadiers. Foto: Cor Vos
Lesetid: 5 minutter
Foran debutsesongen for Ineos Grenadiers, er det én ting som skinner spesielt sterkt for Tobias Foss: OL-tempoen i Paris.
Veien dit var ikke helt avklart da Landevei tok en prat med 26-åringen tidligere denne måneden.
Men hvis Vingrom-mannen hadde kunnet velge fritt, hadde turen blitt lagt innom Giro d’Italia i mai.
– Det er ingenting som er avgjort, men det opplegget jeg ser på som det mest optimale starter med to gode høydesamlinger i januar/februar og en annen i mars/april. De blir viktige. I tillegg ser jeg på det som best for min del å kjøre giroen i mai, før man tar en pause og deretter går veldig spesifikt inn på tempobiten, sier Foss til Landevei.
I perioden etter ser han for seg hvile, NM, og nok en høydesamling med fokus på OL-forberedelser.
Traseen er 32,4 kilometer lang og tar rytterne igjennom bykjernen i den franske hovedstaden. Det er ingen bakker som peker seg ut underveis, men løypa byr naturlig nok på en del svinger. Den er likevel ansett for å passe tempospesialistene godt.
Plasseringen av lekene gjør at det tvinger seg fram noen valg i forkant. Foss er naturligvis også klar over at det er trangt om plassene på Grand Tour-lagene i Ineos, og at det også er andre ryttere som kan ha ønsker som sammenfaller med hans egne.
– Du slet med å komme deg inn på Tour de France-laget i Jumbo-Visma, hvordan ser du på muligheten for din nye arbeidsgiver?
– I utgangspunktet har jeg store ambisjoner om å gå for touren, og «vise at her er jeg», og at jeg kan gjøre en god jobb. 2024-sesongen er spesiell på grunn av OL. Dersom jeg er i posisjon til å velge mellom touren eller giroen, mener jeg at det siste er et veldig mye bedre valg med tanke på OL, sier han – og legger til:
– Det er selvsagt ikke bare å si at man skal kjøre giroen heller, men planen min er å bygge opp formen sakte men sikkert og vise fram at jeg har noe der å gjør. Deretter håper jeg å kunne vende fokus over mot OL.
Midtveis i Tour de France kom beskjeden som gjør at Tobias Foss må tåle lønnskutt i 2024: – Stor kamel å svelge.
– Mer åpent hos Ineos
I fjor ble han nødt til å hoppe av Giro d’Italia på grunn av sykdom. Også i 2020 ble oppholdet kortvarig, da Jumbo-Visma trakk ut hele laget foran den 10. etappen på grunn av «korona-viruset».
Både i 2021 og 2022 fullførte han rittet. Under det første av dem endte opp med 9.-plass sammenlagt, etter at han blant annet var tredjebest under åpningstempoen.
Det er nok flere sykkelfans som tenker at veien inn på Grand Tour-oppstillingene ser lang ut også hos det britiske storlaget, men nordmannen mener at det eksisterer en viss form for handlingsrom.
I Jumbo-Visma (som nå heter Visma-Lease a Bike) føler Foss lagene ble «satt hardt i desember» og at det var vanskelig å kjøre seg inn på dem.
– Hos Ineos er ting mye mer åpent. De opererer med bruttotropper der folk vet de er aktuelle og følger et program og et opplegg fram til giroen eller touren. Vueltaen føler jeg er mer åpent, men at rytterne som er best/sterkest rundt de tider blir tatt ut. Jeg tenker at det kan være positivt for meg, og tror det er lettere for meg å kjøre meg inn på et Tour de France-lag (i framtida) her, sier han.
– Du har jo snakket om Grand Tour-ambisjoner i mange år av karrieren din allerede, så den målsettingen lever fortsatt?
– De er fortsatt til stede, ja. Dette året henger OL ganske høyt, noe som også gjør at Grand Tour-ambisjonene er nedprioritert litt. Jeg føler det er mulig å ta en medalje i Paris og vil ta noen valg utfra det, sier han offensivt.
Tøff konkurranse på toppen
I perioden fra 2012 til 2019 ble Tour de France vunnet av Team Sky/Team Ineos ved syv av åtte anledninger.
De siste fire sesongen er det Tadej Pogačar (UAE-Team Emirates) og Jonas Vingegaard (Visma | Lease a Bike) som har vunnet to ganger hver.
I løpet av den perioden har Richie Porte, Geraint Thomas og Richard Carapaz alle stått på podiet. I tillegg har Tao Geoghegan Hart og Egan Bernal vunnet Giro d’Italia hver sin gang.
Foran årets sesong har konseptet mistet noen tunge navn i Geoghegan Hart, Pavel Sivakov og Daniel Felipe Martínez.
Fremdeles har man ryttere som Geraint Thomas, Egan Bernal, Tom Pidcock, Michal Kwiatkowski og Carlos Rodriguez i stallen, men like hardtslående som tidligere framstår ikke rytterstallen.
– Slik du tolker situasjonen, hvor står dette konseptet rent sportslig per i dag?
– Jeg føler at det er en god «bunch» med veldig unge folk som kan komme seg opp og fram i laget. Jeg vil si de fremdeles er oppe på en plass rundt 4-5 blant de aller beste lagene i verden, og det er helt klart ambisjoner for å komme seg opp på topp igjen, sier han og fortsetter:
– Jeg er helt klart motivert til å bidra for å hjelpe til med det. Jeg tipper at man må gi laget et par år på siden, ettersom det er såpass mange unge ryttere i stallen. De trenger nok litt tid før de etablerer seg skikkelig. Det er en veldig god og ambisiøs gjeng. Hvis vi drar i samme retning alle sammen, skal vi klare å klatre opp til toppe igjen, avslutter Foss.
PS: Alt i midten av januar, reiste Tobias Foss til årets første høydesamling på Tenerife. Der blir han etter planen i tre uker.
Tobias Foss har lagt trøblete fjorårssesong bak seg: – Du kjenner ikke deg selv igjen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.