Offisielt: Foss klar for årets Giro d'Italia

En drøy uke før Giro d'Italia starter, bekrefter Ineos Grenadiers at Tobias Foss er en del av deres mannskap.

Sist oppdatert: 25. april 2024 kl 12.19
SMIIIIL: Tobias Foss er klar for Giro d'Italia 2024. Foto: Cor Vos
SMIIIIL: Tobias Foss er klar for Giro d'Italia 2024. Foto: Cor Vos
Lesetid: 3 minutter

Siden overgangen til Ineos Grenadiers foran årets sesong, er det Giro d'Italia som har ligget i ønskene til Tobias Foss, og de siste måneders forberedelser har også indikert at nordmannen skulle dit.

Etter en imponerende etappeseier i Tour of the Alps (hvor han til slutt falt igjennom i sammendraget), har alt tydet på at 26-åringen er klar for Giro d'Italia og torsdag kom bekreftelsen fra Ineos.

Foss hadde sitt store gjennombrudd i 2021-utgaven av rittet, da han endte på en (da) historisk niendeplass i sammendraget, og holdt norske sykkelfans på kanten av sofaen i et par uker.

De siste to årene har nordmannen hatt krevende innganger til Giroen, og i 2022 falt han tidlig av i sammendraget etter en trøblete oppkjøring, mens i 2023 ble han stoppet av sykdom før rittet startet.

I årets ritt blir imidlertid ikke Foss den rytteren som skal kjøres for. I sin pressemelding skriver Ineos Grenadiers at det er Geraint Thomas, fjorårets andremann i sammendraget, som skal lede laget i rittet.

Skulle Thomas likevel ikke klare å leve opp til forventningene, peker sportsdirektør Steve Cummings på lagets bredde som en av lagets styrker.

– I sammendraget har vi tre ryttere som alle har fullført innenfor topp-ti i dette rittet (Thomas, Foss og Thymen Arensman, red.anm.), så vi går inn i rittet selvsikre på at vi har bredden og erfaringen som kreves. Det vil være en kamp om sammendraget med seks toppavslutninger, men det er også mange muligheter for etappeseire med to tempoetapper.

LES OGSÅ
TOPP TIL BUNN: Tobias Foss slet fælt med kroppen etter at luftveisinfeksjon ødela inngangen hans til Giro d'Italia. Nå har han fått nye svar på hvorfor det ble så tungt. Foto: Cor Vos
OVERGANGSDRAMA: Tobias Foss fikk en lengre og mer omstendelig reise inn i Ineos Grenadiers enn han ønsket seg. Foto: Szymon Gruchalski / Cor Vos

For Foss blir også tempoene svært viktige, også med tanke på det som skjer senere i år, med OL i Paris.

Foss har tidligere uttalt til Landevei at han ønsker å kjempe om en medalje på tempoen i lekene, og har lagt opp sesongen sin rundt det.

De to tempoene i årets ritt kommer på den 7. og 14. etappen og er henholdsvis 37,2 og 31 kilometer lange. Den første og lengste av de to, er i hovedsak flat, men knekker virkelig oppover mot slutten med 6,5 kilometer à 4 prosent stigning, hvorav de første 1,3 kilometerne er med 10,7 prosent i snitt. Den andre og siste er helt flat.

Trolig blir Tobias Foss og Vegard Stake Laengen, som onsdag bekreftet sin deltakelse til TV 2, de eneste norske ryttere i årets ritt.

Giro d'Italia starter lørdag 4. mai, og de første etappene er krevende. Allerede på den første etappen fra Venaria Reale til Torino (136 kilometer) er det flere lengre, tøffe klatringer, og allerede på den 2. etappen venter årets første toppavslutning.

Da skal rytterne avslutte opp 11,8 kilometer lange Oropa, som stiger med 6,1 prosent i snitt, hvor det har vært avslutning både i 2019 og 2017, da henholdsvis Tom Dumoulin og Egan Bernal vant.

LES OGSÅ
STIKKER AV: Annemiek van Vleuten går solo under VM-rittet i Harrogate. Foto: Cor Vos.
SEIER: Tobias Foss med en ny milepæl i sykkelkarrieren. Foto: Cor Vos
Publisert 25. april 2024 kl 12.08
Sist oppdatert 25. april 2024 kl 12.19

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen