Samtidig får det ryttere til å peke på ting de mener er langt større problemer, når det kommer til sikkerheten i ritt.
Les sakene Landevei har skrevet rundt sikkerhetstiltakene i proffsykling:
Allerede dagen etter forbudet mot «super tuck» kom, etter den tredje etappen i Étoile de Bessèges, kom Michal Kwiatkowski med kraftig kritikk.
Polakken kjørte av veien på vei ned fra den siste bakken på etappen, som følge av oljesøl i veibanen.
– Ikke skyld på oss for å lage velt. Det er mye å gjøre med tanke på sikkerheten og organiseringen av sykling, skrev Ineos Grenadiers-rytteren på sin Twitter-profil.
Kritiserte farlig spurt – dette sier Bystrøm
Også i Tour de la Provence er sikkerheten blitt et tema, etter de to første etappene av rittet torsdag og fredag denne uken.
På den første etappen var det en teknisk finale langs promenaden i Six-Fours-les-Plages, som fikk flere ryttere til å stille spørsmål i etterkant.
Deriblant den spanske rytteren Carlos Barbero (Team Qhubeka-Assos).
– Vi burde starte med å spørre oss selv hva som virkelig betyr noe. To umarkerte trafikkøyer i løpet av den siste kilometeren. Det er ille med disse tingene 100 kilometer fra mål, men på den siste kilometeren, med pulsen vår på maks, er det en felle som vil resultere i en velt.
Han postet også et bilde fra TV-sendingen, som viste den opphøyde midtrabatten:
Sven Erik Bystrøm forteller til Landevei at det var en teknisk finale, som han ikke synes var helt bra, men han understreker at han har sett verre.
– Jeg tror ikke gårsdagens finish ville blitt godkjent i for eksempel Tour de France, men i et mindre etapperitt som det her må man nesten regne med litt mer tricky finaler.
Felt av tilskuer
Et av grepene UCI skal ta i følge med å heve sikkerheten i proffrittene, er å få en standard på gjerder.
En av årsakene til Fabio Jakobsens grusomme skader i Tour de Pologne i fjor var utilstrekkelig kvalitet på gjerdene, som klappet sammen da nederlenderen traff dem.
I løpet av 2021 skal UCI jobbe seg frem til standarden, som skal innføres fra 2022.
På fredagens etappe i Tour de la Provence, hvor Bystrøm ble nummer ni, var amerikanske Matteo Jorgenson (Movistar) med å spurte om seieren.
Men rundt 100 meter fra målstreken gikk Jorgenson i bakken. Også han tok til Twitter etterpå, hvor han retvitret et bilde som viser at han kolliderte med en tilskuer som hang over gjerdene og inn i rytterens bane.
Også han valgte å sende en klar melding til UCI.
– Det suger å miste en ordentlig sjanse på min første proffseier. La oss alle refokusere på de ordentlig sikkerhetsprobleme i sporten vår: gjerder og veimøblement. Ikke sittestillinger!
Ventoux venter
Tour de la Provence fortsetter lørdag, med en 153 kilometer lang etappe som avsluttes opp Mont Ventoux. Rytterne skal ikke helt til toppen, men til Chaley Reynard, som ligger omtrent 15 kilometer opp i klatringen.
Klatringen har et snitt på 7,6 prosent, men de siste ni kilometerne er de verste, med omtrent ni prosent i snitt.
Natt til lørdag hadde det falt mye snø på Ventoux, men arrangøren bekreftet lørdag formiddag at etappen går som planlagt.