Thor Hushovds sykkelvogn er god å sykle med, men skuffer på flere områder
Da Thor Hushovd skulle sette navnet sitt på et sykkelprodukt, falt valget på en barnetilhenger med sportsbil-design. Bringer Thor Hushovd sykkelvogn noe nytt til markedet?
Det var kanskje ikke sykkelvogn du regnet med å se først fra Thor Hushovd, som av mange regnes som tidenes norske syklist.
Verdensmesteren fra 2010 har selv barn og sier at vognen som nå selges med hans navn er noe han gjerne skulle hatt da barna hans var små.
Vi har testet en oppdatert versjon av Kid Racer Twin med ekstra løpesett. Dette er nytt i forhold til da vognen først ble lansert våren 2020.
Når man kjøper en så dyr sykkelvogn er det fint at den kan brukes til flere ting enn bare sykling. Det går også an å kjøpe ski-sett slik at vogna kan brukes som pulk på vinteren.
Thor Hushovd Kid Racer Twin er en norskdesignet sykkelvogn med en spesiell utforming og flere unike løsninger. De uavhengige støtdemperne byr på ekstra lang vandring for hvert hjul.
Vogna har solid veltebur og stive sider i et tynt og solid skummateriale. Setene er godt polstret og har fem-punktsseler som kan justeres enkelt og godt slik at barna sitter godt fast.
Setene i vognen er tiltet fast bakover slik at barna ligger lett bakoverlent hele tiden. Benplassen er ok for små barn.
Vogna har solide sidevinduer, som ikke kan åpnes. Front-åpningen er stor med relativt lavt innsteg. Åpningen kan åpnes i to lag, enten med nettingfront, eller helt åpent. Den kan også lukkes helt med plastvindu.
Både nettingfront og frontvindu legger seg godt på plass over fotenden av vogna med hjelp av magneter. Glidelåsene i sidene er solide. Nettingen i front er forsterket i forhold til første generasjon av vogna.
Lite bagasjeplass i Kid Racer Twin
Bakpå vogna er det et ganske lite bagasjerom med plass til matpakker og noen leker.
Rommet er noe større enn det ser ut da det fortsetter litt innover bak barnas korsrygg, men det er ganske trangt og åpningen er smal. Ønsker du å oppbevare hjelmer og lignende her blir rommet for trangt.
Som sykkelvogn kan du bruke vognen uten håndtak bak. Ønsker du å ha på håndtak er dette lett å tre inn i egne hull bakpå vognens rammeverk.
Vogna har solid aluminiumsramme som beskytter barna godt hvis vognen skulle velte. Det er godt med bakkeklaring under vogna.
Små møbelhjul under vognas front gjør at den ikke står direkte på bakken når du setter den fra deg når den ikke er festet til sykkelen eller har på det ekstra forhjulet.
Vognhåndtaket er et litt tynt aluminiumsrør med komfortabel polstring. Det er ikke justerbart hverken i høyde, lengde eller avstand fra vognen. Er du høy, 184 centimeter+ vil du oppleve at håndtaket sitter for lavt for komfortabel trilling og løping.
Oppgraderer du vogna med løpesettet får du med en fangreim i tillegg til de to frontstagene som fester jogge-forhjulet til vogna.
Vogna har parkeringsbrems som betjenes med en vrider på baksiden av kupeen. Denne er krevende å bruke til og regulere farten til vogna under løping, men fungerer godt til å låse hjulene når vogna skal stå stille. Du kan stille inn bremsen på å yte jevn motstand i lange nedoverbakker, men det er lite smidig å skru brems av og på mens man løper.
For å gjøre vogna ekstra synlig i trafikken kommer den med et oransje flagg på enden av en lang glassfiberstang. Denne festes i vogna med to stoffløkker.
Stoffet på vogna har raust med refleksfelter i tillegg til at det er montert reflekser både foran og bak på kupeen, samt i hjulene.
En stor flapp i overkant av kupeen kan trekkes ned foran vinduet for å skjerme barna mot solen. Denne festes med borrelås, men kan også raskt rulles bort.
Foran hjulene kan du feste to metall-avvisere for å unngå å hekte i gjerdestoler og hushjørner. Avviserne har også kraftige reflekser.
Konkurrentene
Thor Hushovd Kid Racer Twin kommer kun i dobbel-utgave. Prismessig ligger den rett under Thule Chariot Cross 2 (veil 11699 kroner) og Thules toppmodell Chariot Cab 2 (veil 14 990 kroner.) Det skal sies at Thule-vognene ofte er på salg til flere tusen mindre enn veil-pris.
Andre vogner i tilsvarende pris er norske Hamax Outback dobbel til 8 999 kroner og Nordic Cab Explorer 6i1 til 9 999 kroner. Sistnevnte kan brukes som bagasjetralle, sykkelvogn, løpevogn, barnevogn, pulk og trekkvogn med hjul - alle stag, hjul og fester er inkludert i prisen. Denne har ikke demping i motsetning til vognene fra Thule, Hamax og Hushovd.
Vi har ikke testet Thor Hushovd Kid Racer Twin direkte opp mot vognene fra Thule, Hamax og Nordic Cab, men vi har personlig erfaring med noen av disse vognene fra tidligere og har i tillegg sammenlignet Hushovd-vognas funksjoner og løsninger med konkurrentenes.
Thor Hushovd-vogna satser i den dyreste enden av spekteret når det kommer til sykkelvogner. Vi har vurdert om den klarer å levere funksjoner som de velprøvde og stadig forbedrede vognene fra Hamax, Nordic Cab og Thule ikke gjør. Forsvarer den posisjonen som en ekstra eksklusiv super-vogn som den markedsføres som?
Sykkelfestet
Sykkelfestet til Hushovd-vogna sitter på enden av et bøyd aluminiums-stag. Staget festes lett i vogna ved å tre det inn i et hull og vri det 90 grader. En metallknapp klikker på plass når det sitter. Denne trykkes også ned for å løsne staget. Koblingen føles solid og trygg.
I sykkelenden av staget sitter en gripeklype som klikkes inn på en metallring som festes rundt sykkelens stikkaksling.
Har du tjukk, gjennomgående aksling på sykkelen din må du passe på å få med en egnet feste-aksling når du kjøper denne vognen.
Thor Hushovd tilbyr tre forskjellige som bør dekke de fleste sykler - Shimano-type, Syntace-type og Maxle/RockShox-type. Disse passer både 142 og 148 mm breie bakakslinger. Hver feste-aksling koster 475 kroner i tillegg.
Skal du bruke flere forskjellige sykler med vognen kan det hende at du trenger flere enn en type.
Det er viktig å få riktig aksling da de forskjellige variantene har forskjellig gjenger og kan ikke brukes om hverandre. Bruker du feil aksling vil du ødelegge gjengene i sykkelrammen din.
I tillegg til den solide klypa som festes i metallringen du fester på akslingen, sikrer du vognen med en kraftig borrelåsstropp og en vaier. Denne fester du rundt sykkelens kjedestag som en ekstra forsikring, hvis klypeløsningen mot formodning skulle glippe.
Thor Hushovd sykkelvogn i bruk
Som sykkelvogn er Thor Hushovd Kid Racer stødig og lettkjørt. De uavhengige demperne gjør at hjulene følger underlaget på en veldig god måte.
Dempingen bidrar også til stødighet og at vogna ikke velter når vi kjører den litt fort i svingene. Her er Thor Hushovd Kid Racer veldig god og bedre enn flere av de viktigste konkurrentene. Den har gode kjøreegenskaper både på asfalt, brostein og grus.
Barna er enkle å feste i de gode sikkerhetsbeltene. Disse er lette å justere i høyden over skuldrene slik at barna får beltet tett over skuldrene og foran bryst og mage. Som på andre sykkelvogner åpnes beltet ved å trykke på en knapp midt på spenna som holder de to sidene av seletøyet sammen.
Sykkelfestet sitter ikke like tight som på Thule og andre vogner som har en gummikule som hektes fast i sykkelen. Thor Hushovd-vognas klypeløsning gir vogna god bevegelse i festet, men gjør også at festet kan slarke og slå i metallringen det er festet i.
Med litt tyngde i vogna er ikke skrangling fra festet noe særlig problem, men når man bremser, akselerer og sykler over dumpete underlag klikker det hørbart i festet.
Flagget, som er veldig lurt å bruke i trafikken, sitter veldig løst i stoffløkkene. Vi opplevde ikke at det falt ut under sykling, men du skal ikke hekte mye i en busk for at dette skal skje. Et strammere festerør hadde væt bedre her.
Vi har ikke testet vognen under sterk varme, men vet fra tidligere vognsykling med to små barn, at ventilasjon kan være kritisk på varme sommerdager. Vi savnet muligheten til å lufte i sidene - enten ved å åpne sidevinduene på gløtt, eller ved å erstatte disse med nettingpaneler.
Sidevinduene gir barna godt utsyn på reisen. Nettingfronten gir heldigvis god lufting. Denne er til gjengeld av ekstra sterk netting som skal tåle ganske energisk sparking fra ivrige barn.
Plassen i kupeen på Hushovd-vogna er ganske trang for to barn. Det er heller ikke noe særlig plass bak hodet til hjelm - ryggveggen fortsetter helt opp til takket på vogna. Bagasjerommet er stramt og innholdet her vil kunne bule inn i ryggen på barna hvis du stapper det for fullt.
Hjulene er lette å ta av og på. Parkeringsbremsen krevde litt justering før den virket likt på begge hjul, men når justeringen ble riktig fungerte den godt. Den låser hjulene effektivt. Den kan være litt hard å løsne hvis du strammer den ordentlig hardt.
Du kan, som nevnt bruke bremsen for å holde farten nede i bratte nedoverbakker når du bruker vognen som barnevogn eller løpevogn, men dette krever at du stopper løpingen for å skru på bremsen.
Hushovd-vognas spesialfunksjon, som skiller den fra de andre vognene på markedet, er at den kan klappes sammen i sideretning. Altså du kan gjøre den veldig smal, uten å ta av hjulene. Da er den lett å trille gjennom smale dører.
Selve prosessen for å slå den sammen er ganske enkel, men det er viktig å huske og ta ut vognhåndtaket før du prøver å klappe sammen vognen.
Vi glemte dette ved en anledning og brukte litt ekstra krefter for å legge vognen sammen. Da brakk dette håndtaket lettere enn vi hadde sett for oss. Det burde ha vært leddet fra start for å kunne foldes sammen med resten av vogna. Husk uansett på å ta av dette før du prøver å klappe vogna sammen.
Hushovd-vogna er noe tyngre enn Thules alternativer. Her hadde vi håpet at den strømlinjeformede Hushovd-vogna kunne ha vist konkurrentene ryggen. Ekstra lav vekt hadde unnskyldt mangelen på bagasjeplass for eksempel.
Som sykkelvogn kan vi oppsummere at Hushovd-vogna er stabil, lettkjørt og manøvrerbar. Men den oppleves som noe trang og har dårligere lufting og bagasjeplass enn konkurrentene.
Vi savner også muligheten til å legge setene ned enda mer enn de er. De er mer bakoverlent enn i andre vogner med faste seter, men de fleste konkurrentene i denne prisklassen lar deg legge ett og ett sete mer bakover hvis et barn vil sove.
Thor Hushovd sykkelvogn som løpevogn
Siden første generasjon ble lansert i 2020 har Hushovd-vogna blitt oppdatert med muligheten til å bruke den som løpevogn. Løpesett bestående av et 16-tommers forhjul, stag og fangreim kan kjøpes løst for 1499 kroner.
Dette er en veldig velkommen oppgradering. De færreste ønsker å fylle opp garasjen med flere spesialvogner og man forventer at en såpass dyr vogn skal kunne fungere til flere ting.
Forhjulet hadde veldig grove kulelager. Når man snurrer det i hendene kjennes lagrene stramme og ujevne. Montert på vognen triller forhjulet likevel lett. Vi stiller oss likevel litt tvilende til holdbarheten på hjullagrene.
Vi stusser også litt på at man må bruke verktøy, skiftenøkkel eller fastnøkkel, for å feste hjulet til stagene. Stagene kan heller ikke kobles fra vogna med hjulet montert - da disse må roteres 90 grader for å løsnes.
I følge Thor Hushovds representant skyldes løsningen der du må ha fastnøkkel for å skru av og på løpehjulet mangelen på deler i sykkelbransjen i forbindelse med corona-viruset. En hurtigkobling her bør være en oppgradering på neste versjon.
Sammenlignet med løpesettene til Thule er Thor Hushovd-vognas stag grove og industrielle i finishen. Grove flatjern er sveiset fast på rør-stagene. Det funker, men er alt annet enn elegant. Vi forventer finere finish til denne prisen.
Som løpevogn merker vi også fort at håndtaket ikke er justerbart. Vi skulle gjerne hatt det litt høyere for komfortabel løping. Vi skulle også gjerne hatt en brems vi kunne ha bremset vogna med. I bratte nedoverbakker er det slitsomt å holde igjen vogna uten brems.
Det er kun Hamax Outback med forhjulsbremse og Thules aller dyreste vogn, Chariot Sport 2 som har løpebrems, men det hadde vært et fint tilskudd til Hushovd-vogna.
Å bruke parkeringsbremsen kan være en ok løsning i lange, sammehengende nedoverbakker, men på en løpetur i kupert terreng er det mer hendig med en bremsehendel som kan betjenes i fart mens man løper.
Som barnevogn
Thor Hushovd Kid Racer leveres med et barnevognforhjul. Dette monteres på et eget stag. Hjulet er kledd i tjukk gummi, men har ikke luftdekk. Det oppleves likevel som komfortabelt i bruk på brostein og tilsvarende. At det ikke kan punktere kan også sees på som en fordel.
Hvis du ønsker å veksle mellom barnevogn- og sykkelmodus på vogna er det ikke noe sted å lagre forhjulsstaget under sykling, eller motsatt. På Thules vogner kan du lagre overflødig stag og hjul i egne spor på siden av vogna. På Hamax Explorer festes forhjulet i barnevognmodus rett i vogna uten ekstra stag, så da er det kun det ekstra hjulet du må ha med i bagasjerommet.
Totalvurdering Thor Hushovd sykkelvogn
Thor Hushovd Kid Racer Twin har et kult utseende. Den er skikkelig komfortabel å sykle med og gir barna ordentlig god beskyttelse og sikring.
Den uavhengige dempingen gir ekstra komfort og trygghet sammenlignet med vogner med stive hjulfester, som Nordic Cab.
Sammenleggingsfunksjonen er ganske praktisk, men ikke vesentlig bedre enn konkurrentenes, selv om Hushovd-vogna kan trilles mens den er sammenlagt. Vinkelen på ryggen er ikke justerbar, men til gjengjeld godt tilbakelent.
Kvalitetsfølelsen på selve vogna er god, men metallstag og tilbehør oppleves som under pari til prisen. Her er konkurrentene bedre på finish og kvalitetsfølelse.
Flere av konkurrentene er også bedre på funksjoner og løsninger som justerbart håndtak, bagasjerom, lufting, lagring av tilbehør og bremsefunksjon ved løping.
Kid Racer Twin er ganske strippa for funksjoner, men er likevel ikke lettere eller mer praktisk enn andre vogner på markedet, flere av dem vesentlig rimeligere.
Vi håper personene bak Thor Hushovd-vogna tar en grundig titt på de velprøvde konkurrentene før neste generasjon, og at de kommer sterkere tilbake med en vogn som matcher eller topper de etablerte produsentene.
Dagens vogn er dessverre mindre bra på det aller meste, selv om den ser kul ut, er god å sykle med og gir barna god beskyttelse.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.