Team Coop bytter sykler til samme merke som Carl Fredrik Hagen og Chris Froome
Det norske continental-laget Team Coop bytter etter et tiår på Ridley-sykler til den nye fremadstormende produsenten Factor. Lagets syklister vil med sykkelbyttet slippe å velge mellom aerosykkel og klatresykkel.
TEAM COOPS NYE SYKKEL: Factor Ostro blir Team Coops sykkel i 2021. Etter over ti år på Ridley bytter de nå merke.
Lesetid: 4 minutter
Sykkelbyttet til Team Coop kommer som et resultat av at lagets sponsor, RacingDepot skal begynne å importere sykler fra Factor.
Den Sandnes-baserte sykkelimportøren vil likevel fortsette å importere og distribuere det belgiske merket Ridley, selv om de ikke har eksklusivitet på merket i Norge.
RacingDepot har valgt å sponse Coop-laget med Factor-sykler i stedet for Ridley da de ønsker å gjøre en satsing på dette nye merket fremover.
Factor er et relativt nytt merke på den internasjonale sykkelarenaen. Merket, som eier sin egen fabrikk i Taiwan lagde før sykler for mange av verdens mest kjente merkevarer, men har de siste årene valgt å satse på egen merkevare. Cervelo, Focus og Santa Cruz er noen av merkene som tidligere har blitt laget av Factor-fabrikken.
Factor er med andre ord en produsent med mye lenger erfaring med karbonsykkelproduksjon enn merkevarens unge alder tilsier.
I løpet av få år har Factor-merket slått seg opp og frem gjennom offensiv sponsing av store internasjonale profflag. De var i flere år sykkelmerket til Romain Bardet og de andre syklistene på Ag2r La Mondial, før de gikk over som sykkelsponsor for laget Israel Start Up Nation foran 2020-sesongen.
Israel Start Up Nation er et lag som de siste par årene har gjort store investeringer på rytterstallen. Foran 2021-sesongen har laget, som allerede har Dan Martin i stallen hyret inn både Chris Froome, Mike Woods og vår egen klatrekonge Carl Fredrik Hagen.
Magnus Børresen i Team Coop ser frem til sykkelbyttet, selv om han er raskt til å understreke at de har vært fornøyd med Ridley-syklene laget har syklet på i mer enn ti år.
– Factor virker å være veldig bra, sier han.
Laget skal sykle på Factors aller nyeste modell Ostro WAM, en sykkel som skal kombinere lav vekt med gode aerodynamiske egenskaper.
– Ostro er på en måte to sykler i én. Tidligere har vi syklet både på klatresykkelen Ridley Helium SLX og aerosykkelen Noah Fast. Den neste sesongen kommer vi til å sykle alle rittene på Ostro, sier Børresen.
– Vi slipper å velge sykkel. Factor-sykkelen vil være lettere enn Helium-sykkelen vi har brukt til nå, samtidig som den skal være minst like aerodynamisk som Noah. I tillegg har den muligheten for 32 mm breie dekk, noe som kan være bra hvis noen skal sykle Roubaix, sier han.
Factor Ostro kommer kun med skivebremser, noe Team Coop allerede har brukt i hele 2020-sesongen.
– Så lenge vekta blir såpass lav så er det bra. Bremsene er jo bedre spesielt på vått vær, sier Børresen.
Laget har blitt forespeilet en sykkelvekt på rett rundt sju kilo. Ostro-rammen er av Factor oppgitt til å veie 780 gram i størrelse 54.
Froome også på Factor i 2021
At det siste tiårets beste Grand Tour-rytter, Chris Froome også skal sykle på Factor ser Børresen som en klar fordel.
– At en så stor stjerne skal sykle på syklene stiller store krav til fabrikanten om at syklene må være helt i det øvre sjiktet, sier Børresen.
Team Coop kommer til å bygge opp sine Factor Ostro WAM-sykler med elektronisk Ultegra-gruppe fra Shimano, samt hjul fra Mavic. Factors eget komponentmerke Blck Inc står for det helintegrerte styret, som også skjuler girvaiere og bremseslanger.
Børresen ser det som en klar fordel at Factor og Blck Inc har et større utvalg av stemlengder og styrebredder på det integrerte styret enn det Ridley har på sine helintegrerte styrer.
– Vi er nøye på stille inn syklene riktig til alle guttene på laget. Factor-sykkelen har ganske lik geometri som Ridley-syklene vi er vant til fra før med tanke på stack- og reach-mål, i tillegg til at de gir oss bedre muligheter til tilpasning av styreoppsettet.
Ingen på Coop-laget har prøvd Factor-sykkelen ennå. Ingen av guttene på laget, bortsett fra Børresen visste om sykkelbyttet før de fikk nyheten servert fra RacingDepot i dag tidlig.
Team Coop er Norges eldste continental-lag. Det ble startet opp i 2005 med utgangspunkt i Bergens-klubben CK Bjørgvin. Laget er eid av Njål Østerhus, RacingDepot-eier Erik Johan Sæbø og Flandern og Sanremo-vinner Alexander Kristoff
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.