Endelig har sykkelmiljøet i vest funnet felles grunn for å stå samlet inn mot en ny sesong.
Etter at herrelaget Team Sparebanken Vest (i dag kjent som Team Coop-Repsol) startet opp i 2004, så Team Hitec Products UCK dagens lys i 2009.
Neste år vil satsingen både på herre- og damesiden bli profilert som Team Coop-Repsol.
Samarbeidet vil også innebære felles utstyr, kontor/lager, ressurser og administrasjon med base på Sola Arena.
– Man må være glad når det skjer, men det er litt uvant også, sier sportsdirektør i Coop-Hitec, Tone Hatteland Lima, til Landevei.
Slutt på hobbyen
Hun flyttet inn på ny kontorplass fra 1. november, og har merket de positive effektene ved sammenslåingen allerede.
– Dette dreier seg mye om profesjonalisering i alle ledd. Nå blir det ikke bare hobbyen til meg og Karl på kvelden. Jeg merker allerede at man får mer tid til å følge opp rytterne, og at ressursene er mye mer tilgjengelige. Personlig har jeg fått flere å spille på og flere å rådføre meg med, når det er noe som skal gjøres, sier hun.
Tidligere har hun hatt deltidsjobb i barnehage ved siden av engasjementet for Team Coop-Hitec. Nå skal hun enda tettere inn på satsingen, blant annet som hovedsportsdirektør.
– Jeg skal også hjelpe til litt rundt logistikken med guttelaget, så det blir nok ikke tid til å jobbe i barnehagen nå.
– Hvordan har det vært for deg og Karl å «drive dette laget som en hobby» i så mange år, har det vært slitsomt?
– Vi har vel holdt på slik i 15 år nå. Slitsomt tror jeg blir feil ord, for det er også veldig mye kjekt med det. Samtidig er det begrenset hvor lenge du vil gjøre alt som en hobby. Det har ikke vært fast jobb knyttet til sykkellaget og jeg har jobbet som deltid i den samme barnehagen i 12 år. Vi kunne godt ha klart oss uten (stillingen i barnehagen, vår anm.), men jeg hadde rett og slett ikke orket å gå som hjemmeværende husmor på vinterstid, sier hun og ler.
Har lagt usikre tider bak seg
I 2021 ble det klart at Coop gikk inn som sponsor både for herre- og kvinnesatsingen. Det har likevel vært usikre tider for de involverte partene.
En skal ikke lenger tilbake enn til 2018 for å finne forrige krise for Team Hitec-Birk Sport.
«Alt er ikke godt for Norges eneste profesjonelle kvinnelag for øyeblikket. Reduserte sponsorinntekter, kombinert med økte lisenskostnader fra UCI og forbund, forsikring, reiser og utstyr, har alle ledet til at laget er i økonomiske vansker», het det i en pressemelding fra mai det året.
Man klarte likevel å berge stumpene.
I fjor brant det så et blått lys herrelaget. Blant annet på grunn av prisstigning og inflasjon, i kraft av dyrere utstyr, reising og overnatting.
Den høsten kom imidlertid Repsol inn som navnesponsor på en avtale som er signert ut 2026. Coop har også forpliktet seg flere år framover i tid:
– Coop Norge har vært tydelige på at vi har ønsket å videreføre vår støtte til laget, men at man har vært avhengig av å få på plass flere sponsorer. Vi er derfor glade for at Repsol, som oss, ønsker å gi like muligheter for å støtte Norges største talentfabrikker for unge sykkeltalenter, sier sponsorsjef Vegard Hansen i Coop Norge.
Med økte budsjetter inn i 2024, ser framtida lysere ut for Team Coop-Repsol enn på lenge.
– Jeg tror det er viktig å føle på den tryggheten. Det tar mye tid og krefter hvis du hvert år skal prøve å fighte for pengene og kontraktene. Når vi nå slår oss sammen får du en større mulighet til å få inn noen som tar seg av den biten der. For det er tidkrevende arbeid, påpeker Hatteland Lima.
– Voldsom utvikling rundt jentene
Herredelen av Team Coop-Repsol står for tiden uten sportsdirektør. Det er fordi Sverre Dyngeland Vik meldte overgang til Tour of Tietema.
I en overgangsperiode har Fana-mannen sagt seg villige til å hjelpe laget med planleggingen av 2024-sesongen. Alt mens Roy Hegreberg jobber med å finne hans erstatter.
Landevei har tidligere erfart at Øivind Lukkedal er et navn som har blitt diskutert av miljøet i vest.
Etter at Coop gikk inn som felles sponsor i 2021, skulle det gå to år til før den endelige sammensmeltingen av de to konseptene skulle formalisere seg.
Slik svarer Hatteland Lima på hvorfor det har tatt så lang tid:
– Litt av grunnen er vel at du holder på med ditt, mens de holder på med sitt. Og så har man kanskje ikke engang tenkt tanken på at det egentlig var mulig. Det er heller ikke så mange år siden ingen i herremiljøet kikket på damene og det de holdt på med, men det er for tida en voldsom utvikling i damesykling, mener hun.
Roy Hegreberg svarer følgende på spørsmål om hvorvidt det er endringer i hvordan sponsorer og samfunnet generelt ser på spørsmål rundt likestilling og like vilkår rundt gutter og jenter også på idrettsbanen, så har åpnet for å gjøre dette nå:
– Endring er vel vanskelig, og spesielt vanskelig blir det når det ikke har vært nok midler i hverken dame- eller herrelag, da blir det vanskelig. Det som skjer nå, er at det kommer mer midler inn og begge lag løftes til samme nivå økonomisk og utstyrsmessig. Da er også grunnlaget på plass til å kunne gjøre dette, sier Roy Hegreberg, sponsoransvarlig i Coop-Repsol.
Nytt utstyr og felles treningsleir
I 2024 vil hele Coop-Repsol innta landeveien på Factor-sykler, og hele prosjektet vil styres fra kontorene satsingen disponerer fra den nybygde velodromen på Sola.
Rogaland er kjent for gode treningsforhold for sykling året rundt, og kanskje spesielt etter at man har fått en flunkende ny velodrom i nærområdet.
Neste år er planen at hele satsingen drar på felles treningsleir i Denía for å forberede seg til den kommende sesongen.
– Vi har noen ryttere som enten starter i Australia eller på Mallorca, men det er i hvert fall én uke i februar der absolutt alle gutter og jenter skal være samlet, påpeker Hatteland Lima.
Laget er fulltegnet for 2024 noe som betyr 12 jenter og 10 gutter. Selv om Hitec Products nå forsvinner fra lagnavnet, vil selskapet fremdeles være inne på sponsorsiden i kvinnesatsingen.
Også Karl Lima blir med videre, men nå som team manager, i satsingen han har vært med å styre siden 2009-sesongen.
Sportsdirektørrollen blir det imidlertid kona hans som tar seg av. Roy Hegreberg mener Hatteland Limas kompetanse og bidrag til norsk kvinnesykling siden hun la opp som syklist, og siden kom inn som sportsdirektør i 2018, har vært uvurderlig:
– Hun er avgjørende. Tone har vært i gamet i mange år, og har kunnskap og kjennskap til nasjonal og internasjonal sykkelsport som ingen andre. Hun er godt likt av rytterne og miljøet, og er meg bekjent den eneste, norske kvinnelige sportsdirektøren med WorldTour-utdannelse, påpeker han.