Coop Norge går fra nyttår inn som navnesponsor for Øster Hus-Ridley, som fra nyttår vil hete Team Coop-ØsterHus.
Les også: Talentfabrikken sikret fortsatt drift.
Laget led senest i fjor av dramatiske nedskjæringer, men en NM-uke der laget tok gull i alle disipliner utenom individuell tempo, gjorde at oppmerksomheten igjen ble rettet mot vestlandet.
Les også: Fabian Cancellara til Norge.
– Vi er meget fornøyd med avtalen vi nå har inngått med Team Coop-ØsterHus. Coop er en stor tilbyder av sunn mat, sportsutstyr og fritidsklær, og vi har som mål å vokse innenfor disse kategoriene, blant annet ved å inspirere Coop-medlemmer og kunder til å spise og leve sunnere. Idrettssponsing er derfor svært relevant for oss, og helt siden vi i 2012 lanserte våre to skilag, Team Coop og Team Coop Talent, har vi ønsket oss et sykkellag, sier administrerende direktør Svein Fanebust i Coop Norge.
Matvaregiganten går ikke bare inn med et betydelig pengebeløp til laget. De virkelig store summene har de valgt å bruke på etapperittet Tour des Fjords.
Les også: Dette er årets norske sykkeløyeblikk
Avtalen om hovedsponsoratet går ut i 2017, men Coop har opsjon på å forlenge samarbeidet. Dette innebærer blant annet at Coop har rettighetene til den grønne poengtrøyen, og samtlige innlagt spurter blir kalt «Coop-spurten».
– Vi i Tour des Fjords er veldig glade for å få med Coop som samarbeidspartner. Det er en naturlig link, for Tour des Fjords er eid av idretten ved at fire sykkelklubber eier selskapet bak arrangementet, mens Coop er eid av medlemmene, sier daglig leder Roy Hegreberg i Tour des Fjords.