USIKRE: Team Coop-Hitec Products må satse på at lang og tro tjeneste kan ta dem til Tour de France. Illustrasjonsfoto: Cor Vos.
Lesetid: 3 minutter
Team Coop-Hitec Products er å regne for Norges første profesjonelle kvinnelag, og har gjennom årenes løp syklet alle de største rittene på kvinnenes kalender, også La Course, endagsrittet kvinnene har hatt i forbindelse med Tour de France.
Det håper lagets leder, Karl Lima, vil slå positivt ut når arrangøren skal velge de siste lagene til neste sommers historiske Tour de France for kvinner.
– Vi er et historisk UCI-damelag. Vi har alltid hatt en god standing hos ASO, vi er de som alltid stiller opp, også i pandemier. Vi har deltatt på det første La Course By Tour de France, Tour of Yorkshire der vi vant, Liège-Bastogne-Liège og Paris-Roubaix. Jeg har jo et håp om å få delta, sier han.
Lima har styrt laget i en årrekke, et lag mange var redde for at skulle legge ned da Uno-X lanserte sine planer.
Etter sammenslåingen med Team Coop, ser det ut til at laget blir værende, fortsatt med høye ambisjoner om å være en solid utviklingsstasjon.
Lima er godt kjent hos arrangøren av Tour de France, ASO. Per i dag er laget rangert som det 24. beste damelaget i verden, og en deltagelse i touren kan virke usannsynlig.
Når Tour de France starter, vil det bare være plass til 22 lag.
Lima vurderer muligheten for deltagelse annerledes enn bare ranking.
– ASO vil invitere de lagene de må invitere. Dernest inviterer de alle de franske UCI-lagene - uansett hvor gode eller dårlige de er. Deretter er det noen wild cards som blir invitert, og der ligger vår sjanse.
– Hvor stor er den i praksis?
– Det er mange organisasjoner som inviterer de som har vært invitert tidligere, og har oppført seg bra. Vi har for eksempel vært invitert til alle 13 utgavene av Flandern Rundt siden vi startet, og alle utgavene av Gent-Wevelgem.
– Hva er sannsynligheten for at dere deltar i Tour de France, om vi kan få et tall?
– Jeg vil si den er 50 prosent, i og med vår lange fartstid, sier han.
Det vil i så fall gjøre at vi får to norske lag på startstreken i Paris, når Tour de France Femmes tråkkes i gang 24. juli.
Flere norske aktuelle
Team Coop-Hitec Products består av ryttere fra flere nasjoner, selv om stammen av ryttere er unge norske talenter.
Om laget skulle få stille til start til sommeren, vil det bli med en miks av norske og utenlandske ryttere.
– Det er fire flate etapper, dernest to etapper med klassikerpreg, og til slutt to kuperte etapper. Pernille Feldmann og Nora Tveit kan ta steget opp i vinter, for de første etappene. Begge er gode spurtere, forteller Lima, om ryttere som kan være aktuelle for sommeren.
I tillegg trekker han frem Ingvild Gåskjenn. 23-åringen har kjørt inn flere gode resultater i årets sesong.
– Ingvild Gåskjenn er en av Norges beste sykkelryttere. Det viste hun med å bli beste norske i Ladies Tour of Norway, samt i Thuringen Rundfahrt og Vueltaen, sier Lima.
Hvem får kjøre Tour de France?
Tour de France Femmes går over åtte etapper, og arrangeres 24.- 31. juli.
World Touren for kvinner vil trolig bestå av 14 eller 15 lag, avhengig av hvem UCI innvilger lisens. Lag som kjører World Touren er garantert plass i rittet, like mye som de plikter å stille.
Hvor mange øvrige lag som blir invitert til Tour de France avhenger av antallet World Tour-lag, men det er totalt 22 lag som skal starte i Paris.
Hvert lag vil bestå av seks ryttere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.