– Jeg vet de norske rytterne er glade for å slippe å sykle i Kina
Å være et World Tour-lag handler ikke bare om å kjøre de største løpene, det handler også om at en må kjøre de største løpene, mener Karl Lima i Hitec Products.
Men der Jens Haugland og Uno-X gjerne skulle kjørt på øverste nivå fra dag en, vil ikke Karl Lima og Hitec gjøre det samme.
– Vi har sett på muligheten for å være et World Tour-lag, men Hitec ønsker absolutt ikke å være det sånn som det er nå. Det er ikke sånn at et World Tour-lag kan starte på alle de store løpene, de må. Hadde det vært en normal sesong hadde de kjørt løp i Kina akkurat nå, og jeg vet at en del av de norske rytterne er glade for ikke å være i Kina i dag. Vi kjører en del på World Touren, men det er godt blandet inn med mindre løp for å få et nivå der rytterne kan være med å prestere.
– Hvorfor er det så viktig for dere å unngå World Touren?
– Selv om du automatisk får tilgang til de største løpene som World Tour-lag, blir du også utestengt fra en god del av de mindre løpene. Det ville revet vekk grunnmuren vår, som handler om å videreutvikle unge, norske ryttere. Unge ryttere vil ikke lære mye om de bare kjører World Tour, de må også kjøre løp på lavere nivå for å bli bedre, sier Lima.
Hitec feiret tiårsjubileum i 2020, i en sesong der det var svært vanskelig å vise seg frem. Lima har stått på barrikadene for å fremme kvinnesykling, samt balansere kjønnsbalansen i omtalen av herre-og kvinnesykling i media.
Regelen som sier at et damelag må kjøre på kontinentalnivå minst en sesong før de kan kjøre på World Touren forstår han lite av.
– Det er urettferdig. Jeg har ingen som helst forståelse for at de ikke kan gjøre det, men det er nok for å hindre useriøse aktører. Men det kommer mer an på aktøren, og det finnes mange useriøse aktører uansett kjønn. I det belgiske forbundet har man laget spesialregler for å luke vekk useriøse lag. Men regelen er noe som burde vært endret om det er en forskjell (på kjønnene, red.anm), sier Lima.
Satser videre i 2021
Lima og Hitec har møtt på så godt som alle utfordringer et mindre damelag kan gjøre, og de har i flere sesonger kjørt med svært stram økonomi. Dagens sponsormarked gjør det også krevende å skaffe de midlene som eventuelt måtte til for å være på det øverste nivået.
Tanken på å jobbe for å komme dit er utelukket for Lima.
– Vi har en snittalder på under 22 neste år, og i overskuelig fremtid ønsker vi nok å være et UCI-registrert kontinentallag. En del av visjonen vår er å utvikle norske ryttere, og det kan vi ikke ved å kjøre World Tour.
– Har dere ikke et ønske om å kjøre alle de største løpene?
– Jeg vil ikke kalle det en ulempe å være konti-lag for oss. Vi var jo kontilag i år, og vi har kjørt akkurat det vi vil av løp. Det er mye større forskjell i herre- og damesykling på konti og World Tour-lag, hvertfall foreløpig. Uno-X vil nok ikke få store problemer med å være kontilag.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.