De senere års tempoer har ofte blitt avsluttet med en bratt bakke, der rytterne gjerne bytter fra tempo-til landeveissykkel. Den danske eurosportkommentatoren Thomas Bay sier på godt dansk om trenden at «det er noget fis».
SYKKELBYTTE: Å bytte fra tempo-til landeveissykkel ble vanlig kost etter VM i Bergen. Ordningen er omdiskutert, og danske Thomas Bay kaller det «noget fis». Illustrasjonsfoto: Cor Vos.
Lesetid: 3 minutter
Da det var VM i Bergen var det første gang i et verdensmesterskap at rytterne fikk mulighet til å bytte fra tempo- til landeveissykkel før mål. Bakken opp til Fløyen var både lang og bratt, og mange mente det beste var å bytte til en letter og mer håndterlig sykkel før klatringen.
Avgjørelsen om å tillate sykkelbytte var mer enn omdiskutert, og det så vitterlig komisk ut der enkelte ryttere klønet utrolig mye på brosteinen før Fløyen.
Tidligere verdensmester Tony Martin var en av de første som uttalte seg kritisk, og sa den gang at «Det som etter min mening ødela rittet var selve skiftesonen rett før stigningen. Jeg har aldri før deltatt i en konkurranse der det fantes noe lignende. Det er rart at det i siste liten endres reglementet for å gjøre det mulig å bytte sykkel i VM. At det i tillegg var mulig å dytte rytterne i gang igjen etter utført bytte, syns jeg var enda rarere. Etter min mening kunne alle de som ønsket å bytte sykkel, fått gjort det, men da fått sykkelen fra bilen bak, med all den tid man taper på det».
Tweet not found
The embedded tweet could not be found…
Slik reglene er per i dag kan laget ha støttepersonell i bunnen av bakken der de venter med sykkel.
De senere årene har vi sett flere tempoløyper med lignende format, senest i Vuelta a Espana denne uken. I bunnen av den siste bakken så vi så godt som samtlige av favorittene bytte sykkel i bunnen av bakken. Ikke alle er like begeistret for løsningen, og den danske eurosportkommentatoren Thomas Bay tok bladet fra munnen i den siste utgaven av «Radio Tour», dansk eurosports sykkelstudio.
Der er han frittalende som dansker flest:
– Det er noget fis. Jeg vil ikke ha det, sier han bestemt.
Det er flere aspekter ved sykkelbyttet de poengterer. Det ene er om det uthvisker en rytteres egenskap til å sykle på en temposykkel, og at selve tempogrenen blir utvannet. Det andre er at enkelte ryttere kan få en klar fordel om de har en medhjelper til byttet som er i god form.
– Det spiller stor rolle om det kommer en tykk sportsdirektør ut av bilen, eller om det kommer en topptrent fyr ut som kan løpe deg i gang i 45 meter der du ellers skal bruke tid på å tråkke i gang. Det utgjør en kjempeforskjell. Det kan ikke være sånn at mekanikernes løpeform skal spille inn på et resultat på en tempo, sier han.
Videre viser han til tempoetappen på La Planche delle Belles Filles, der Primos Roglic tapte tempoen til Tadej Pogacar. Der hadde sportsdirektørene lov til å dytte rytterne i maks tre sekunder, og danskene telte alle dyttene. Primoz Roglic fikk lov til å bli dyttet uforholdsmessig lenge.
– Hvis Roglic hadde vunnet Tour de France med et sekund, så hadde kommissærene måttet kikke nøye på saken. Sykkelbyttet hans varte 4,5 sekunder, og det er jo åndsvakt (om noe sånt kan avgjøre, red anm.), sier Bay.
Sidekommentator Jesper Worre er mer moderat i sin kommentar.
– Det beste ville være om det var likt for alle, nemlig å kjøre på den samme sykkelen fra start til mål. Det er jo et usikkerhetsmoment til, sier han.
Hele sendingen kan du se nedenfor:
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.