Sykkel-gründer Markus Lærum forhandler med tre sponsorer. Nå kobles også flere kjente navn til sykkelkonseptet han håper å få klart foran 2025-sesongen.
LAGBYGGER: Markus Lærum (hovedbildet) leter fortsatt etter sponsorene som kan bære en nytt sykkelkonsept her til lands. Samtalene med noen av bidragsyterne rundt satsinga er alt i gang. FOTO: Jarle Fredagsvik/Henrik Alpers/Cor Vos
Lesetid: 10 minutter
Som 14-åring satt Markus Lærum hjemme på gutterommet og forelsket seg i dataspillet Pro Cycling Manager. Siden den gang har han stadig tatt steg innenfor sykkelsporten.
Først som trener for ryttere i aldersbestemte klasser og deretter via oppdrag for både Team Joker, Tour of Norway for Kids og Team Sparebanken Sør.
– Jeg ble veldig oppslukt i planleggingsdelen og driften av sykkellag ved å spille Pro Cycling Manager. Jeg har egentlig hatt en kjempeinteresse for det som har foregått bak kulissene i sykkellagene, sier Lærum.
I dag lever han ut drømmen som gründer av sykkelsikkerhetsselskapet Safe Cycling og har 200 reisedøgn mellom noen av klodens aller største sykkelritt.
I tillegg har den driftige 27-åringen fra Drammen begynt å bygge opp et nytt, norsk sykkelkonsept.
– Ideen har nok vært der lenge. Vi startet aktivt for to måneder siden da vi fikk høre at Uno-X skulle legge ned talentlaget sitt, sier Lærum til Landevei og fortsetter:
– Vi ser at vi har ekstremt mange gode, norske ryttere som ikke har noe sted å sykle i tida framover. Så vi ser at det er et stort behov i markedet for et kontinentallag, et utviklingslag for unge, norske utøvere. De skal få sykle i et norsk lag, med gode og trygge rammer rundt seg, og vi skal gi dem tid til å utvikle seg for å gi den komforten i laget.
Hvis du lurer på hvem «vi» er, sjekk faktaboksen lengre ned i artikkelen!
– Jeg takket ja til å prate med dem før jeg visste at jeg ikke var en del av Uno-X etter denne sesongen. Uno-X legger ned sitt utviklingslag og jeg ser behovet for flere kontinentallag i Norge. Jeg får ukentlig hyggelige mail og meldinger fra unge, lovende syklister og ikke minste foreldre som søker råd eller plass på lag.
– Om jeg kan bidra med tips eller heiarop, er det jo hyggelig. Vi lærte mye underveis i prosessen da vi selv bygget opp Uno-X, og jeg vil gjerne dele det videre, sier Arvesen til Landevei.
Sponsorjakten intensiverer seg
Akkurat nå er det viktigste for Lærum og hans kolleger å få det finansielle på plass dersom satsinga skal innta landeveien alt under 2025-sesongen.
De har en klar formening om hvor lista ligger for å dra i gang en kontinentalsatsing på et akseptabelt nivå fra starten av.
– Vi føler at 10 millioner kroner er minimum, men vi ønsker å ligge på 15 millioner. Da har vi muligheten til å reise rundt og å tilby både et godt rittprogram og et godt apparat rundt rytterne. Det er veldig viktig for oss at rytterne kommer inn på et lag med gode og trygge rammer. Vi vil ha et godt apparat og gode støttespillere rundt det. Da er vi også avhengig av å ha litt god økonomi, forteller han.
– Hvordan skal dere få tak i de pengene?
– Hvor vi skal få pengene fra er enkelt, det er fra sponsorer.
– Det er enkelt?
– Det er ikke enkelt å få tak i sponsor, men hvor pengene kommer fra er et enkelt svar, sier han og ler.
Så letter han enda litt mer på sløret:
– Vi er i forhandlinger med tre potensielle tittelsponsorer per dags dato. Vi håper å få med to av dem. Selv om det er vanskelig å gi noen prosentsjanse på det, så er det en pågående dialog med både tittelsponsorer og andre mindre sponsorer og alt vi trenger. Vi håper at vi får det på plass i løpet av noen uker. Om vi ikke klarer det, så utsetter vi heller prosjektet ett år for å få det ordentlig opp å gå, sier han.
Rent konkret så er 1. november fristen det internasjonale sykkelforbundet (UCI) stiller for å ha bankgarantien i orden. Det er også vanlig å sende inn en skisse over hvordan laget skal se ut i form av ryttere og støtteapparat.
Innen 11. november skal søknaden om kontinentallisens ferdigstilles og sendes inn til UCI.
Ifølge Landeveis opplysninger kan hele seks nordmenn bli å se i fargene til Decathlon-AG2R neste sesong. Fransk talentsjef forklarer bakgrunnen for «den norske høstjakta».
Borgersen er høyaktuell
Laget har alt nå en liste med 15 navn de anser som høyaktuelle for konseptet, en salgs «uoffisiell bruttoliste».
Før finansieringen er det imidlertid ikke altfor mye konkret som skjer på det punktet.
Initiativtakerne har kontinuerlig med sponsorjobbingen vært i kontakt med en del personer de ser for seg kan være aktuelle i andre funksjoner rundt laget. Og her dukker det også opp noen spennende navn.
Én av dem er Reidar Borgersen som til daglig jobber som trener ved Wang Toppidrett i Tønsberg og som samtidig tilbyr treningsveiledning sammen med Øivind Lukkedal via selskapet Storeskiva Trening AS.
Han var tidligere skøyteløper, men har også syklet for Joker-laget og representert Norge i VM.
I Lærums prosjekt er han aktuell i en rolle som «head of performance».
– Vi vet jo ennå ikke når dette laget blir en realitet, Reidar. Men kan du si noe om behovet for en slik satsing på den norske sykkelscenen akkurat nå?
– Jeg synes dette er et ekstremt viktig prosjekt for Sykkel-Norge, og det aktualiserte seg enda mer da Uno-X valgte å legge ned utviklingslaget sitt. De færreste rytterne klarer å ta steget rett opp i WorldTour. Det er egentlig bare Remco Evenepoel og Tadej Pogačar som gjør det. Jørgen Nordhagen er for eksempel på utviklingslaget til Visma, og vanligvis trenger du noen år på U23- eller kontinentalnivået, selv om det varierer fra person til person.
– Jeg mener det er bra at det finnes flere tilbud. Coop har lyktes veldig godt, har kjørt superbra og har klart å utvikle ryttere en nivå videre. Men det er ikke plass til alle rytterne hos Coop, heller. Det har gjort at alternativet som står igjen, er å dra utenlands. Det kan være en god mulighet, men jeg har mer trua på å holde et bra utviklingsmiljø i et lag, være en kameratgjeng som jobber hardt og skaper et prestasjonsmiljø sammen, og som utvikler seg sammen, både via ryttere og støtteapparat. Ofte er slike ting litt mer tilfeldig i utlandet, selv om det også finnes gode konsepter der, sier Borgersen.
– Hva vet du om personene som står bak denne satsinga?
– Jeg kjenner dem ganske godt. Flere av dem er fra Krokstadelva, og i hvert fall i nærområdet rundt Drammen. Jeg husker da jeg selv var «en god syklist», så var Markus trener for en gruppe ryttere som da var 12-13-14 år gamle. Jeg var med dem ut på noen økter, og det var gøy å sykle sammen med dem. Markus har siden hadde en veldig spennende utvikling. Han har bygd opp Safe Cycling, vært ute på Tour de France og mange andre ritt. Han er en veldig driftig kar, sier Borgersen.
Dette er teamet rundt sykkelsatsingen
Markus Lærum: Gründeren bak Safe Cycling og mannen som vil være team manager/daglig leder når dette prosjektet etter hvert inntar landeveien. Har tidligere jobbet som trener, og hatt oppdrag for blant annet Team Joker, Team Sparebanken Sør og Tour of Norway for Kids.
De øvrige beskrivelsene kommer fra Lærum selv:
Tom Halfdansen: – Det er egentlig han som startet dette. Han tok et skikkelig initiativ for to måneder siden. Han har jobbet litt for Ringerike SK og har to sønner som sykler aktivt. Han kjenner godt til sporten og er selverklært «sykkel-idiot». Tom har vært et sterkt bindeledd her, fordi han kjenner de andre i gruppa fra før av.
Vegard Ebbestad: – Han har jobbet mye med alpint og har sponsorkompetanse derfra. Han vet hvordan de tingene der fungerer.
Malin Lahn Flor(kjæresten til Markus, vår anm.): – Hun jobber for Safe Cycling til daglig og kommer inn i laget som logistikkansvarlig. Hun har mange av de samme arbeidsoppgavene til vanlig hos oss, og booker alt som trengs.
Richard Tandberg Olsen: – Han jobber mye med finans og økonom i hverdagen, så han er med i prosjektet som vår økonomiansvarlige, så har vi en som virkelig kan budsjettering, og kan avverge at vi gjør noen feil der.
Rolf Erling Østensen: – Han sto bak Atea-laget som syklet Oslo-Trondheim for noen år tilbake. Han har kompetanse på prosjektledelse og har en god forståelse rundt det.
Under Deutschland Tour fikk Kurt Asle Arvesen beskjed om at hans mor hadde gått bort. Midt i forberedelsene til begravelsen fikk han beskjed om at hans dager i Uno-X var talte.
Ønsker å være et inkluderende lag
Sykkellaget vil naturlig nok ha hovedfokus på rytterne, men Lærum påpeker også at det skal være en utviklingsplattform for de som er med på å legge tingene til rette for utøverne.
– Vi ønsker å være et inkluderende lag som er åpent for alle. Ikke bare for ryttere, men også for støtteapparatet rundt. Det er kanskje noen unge personer som ønsker å bli sportsdirektører. Så kanskje de kan starte hos oss for å få den opplæringen de trenger for å ta steget videre.
– Vi skal ikke bare løfte rytterne fram, men en hel organisasjon og et støtteapparat. Fysioterapeuter må også starte et sted, og da kan vårt lag være et fint startsted for veldig mange. Slik at både ryttere og støttepersonell utvikles i samme takt, sier han.
Et annet navn som har dukket opp på radaren i forbindelse med det siste punktet her, er trønderen Sindre Lunke. 31-åringen ble proff da han skiftet ut Team Joker med Team Giant-Alpecin i 2016. Året etter var han med å hjelpe Tom Domulin til sammenlagtseier i Giro d'Italia.
Etter at han la opp da Riwal Securitas Pro Cycling Team ble oppløst under pandemien tre år senere, begynte han å studere for å bli nettopp fysioterapeut. Han har blant annet vært med støtteapparatet til Norges Cykleforbund ut på tur, og har hjulpet både Human Powered Health og «Team Uno-X NTG», juniorsatsingen som styres av Øivind Lukkedal.
– Jeg synes det er et veldig spennende prosjekt, selv om det ikke er realisert ennå. Sykkel-Norge fortjener et nytt lag som dette, og jeg ser for meg at jeg kan bidra litt slik jeg har gjort blant annet for Uno-X NTG og Human Powered Health tidligere. Der har jeg hjulpet til som en soigneur, men jeg synes også det er veldig spennende å jobbe tett på rytterne med for eksempel skadeforebygging eller å hjelpe dem tilbake igjen etter skade, forteller Lunke til Landevei.
Han er nå inne i sitt tredje år av fysioterapistudiene, og har et praksisår som venter neste høst.
Innimellom slagene i sitt daglige virke, er han dog positiv til å hjelpe til.
– Jeg synes stadig det er artig å følge med på sykkel, og har fremdeles noen utøvere jeg hjelper ved å være trener for. Jeg er nok litt ferdig med å være 100 prosent ute på reise, men i tillegg til å jobbe som «vanlig fysioterapeut», har jeg lyst til å være med litt rundt på lag som kan trenge min kompetanse, forteller han.
Sitter med gode kontakter
Etter praten med Landevei, reiste Lærum ut av landet igjen for å bistå RCS Sport med gjennomføringen av Gran Piemonte og Il Lombardia med sitt Safe Cycling-prosjekt.
27-åringen bor til daglig i belgiske Beringen med kjæresten. Han har også planer om å legge lagets service course dit.
– Hva slags rolle skal du ha i dette laget?
– Jeg blir team manager eller daglig leder. Det gjelder å ha oversiktsbildet og være et bindeledd mellom sportsdirektører og alt annet som skal på plass, så det er den daglige driften, sier han om eget virke.
Han tror også at han sitter med et lite ess i ermet når det gjelder den ukentlige kontakten med diverse rittarrangører som leder av Safe Cycling til daglig.
– Det hjelper nok veldig. Vi har et kjempenettverk inn mot utenlandske arrangører. Vi har snakket med noen av dem allerede, og vi ser jo at vi har mange muligheter. Det er nok en stor fordel at jeg har nettverket jeg har inn mot rittarrangører. Jeg har hørt at det ikke bare er å opprette dialog med dem og spørre om en plass. Det å ha litt relasjoner og nettverk der, tror jeg er veldig viktig for at laget skal få et godt rittprogram.
– Dere hadde et oppslag hos TV 2, der man ble litt kjent med planene deres. Hvordan har responsen vært i etterkant av det; er det mange ryttere som banker på døra og håper at dere starter opp alt neste sesong?
– Interessen har vært kjempestor. Det har vært ekstremt positivt, og det er nok mange i sykkelmiljøet i Norge enige om at det trengs flere nye lag. Vi har fått mye støtte og mange gode innspill. Det er flere ryttere som har meldt interesse overfor oss og som vi også er interesserte i. Vi har en uoffisiell bruttotropp på 15 ryttere som henger høyt opp og vi har en totalliste med 40 navn, og det kommer stadig inn nye innspill der.
– Hva sier magefølelsen om ’25, vil dette skje allerede nå?
– Vi har trua. Vi jobber mot det og jobber så godt vi kan med å få det på plass. Vi må jo være litt realistiske og innrømme at det er tøft, men vi ser også at det er muligheter og vi jobber mot 2025.
Jarle har jobbet som sportsjournalist siden 2004 og var tidligere redaktør i procycling.no. Jarle er kanskje den som har fulgt norsk sykkelsport tettest de siste 15 årene, og hos Landevei.no skriver han nyheter og gir innsikt i hva som rører seg i kulissene i proffsirkuset. Har du tips til en sak? Send ham gjerne en mail:
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.