Dette er sykkelen Sven Erik Bystrøm brukte da han vant NM
Sven Erik Bystrøm vant NM med minst mulig margin, og for å vinne brukte han en Colnago V3Rs med felgbremser. Vi har tatt en nærmere titt på sykkelen han brukte.
VINNERSYKKEL: Sven Erik Bystrøms Colnago V3Rs, som krysset mållinjen noen millimeter før Jonas Iversby Hvideberg. Alle foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 2 minutter
Sven Erik Bystrøm ble i helgen Norgesmester for menn senior, i det som ble den minste seiersmarginen i norsk historie.
UAE-proffen kjører til daglig på en Colnago V3Rs, og det som er Colnagos allroundramme. Det kanskje mest oppsiktsvekkende med den nye Norgesmestersykkelen, er at den ikke har skivebremser.
Duger det? La oss ta en titt.
UAE kjører med Super Record på absolutt hele sykkelen, en svært kostbar, elektronisk gruppe fra Campagnolo. Det er både estetiske og tekniske forskjeller på Super Record og vanlig Record.
Super Record leveres eksempelvis med keramiske lagre og keramiske lagerbaner i absolutt alle tenkelige ledd, fra trinsehjul til kranklager. I tillegg er også kranken ganske forskjellig. Record har et ganske vanlig utseende på kranken, mens på Super Record overlapper akslingen krankdrevboltene.
Sven Erik Bystrøm har altså droppet skivebremsene på sin NM-sykkel, men han er allikevel ikke fremmed for å prøve andre ting. Som vi så på bildet ovenfor, slangeløse dekk har han tatt i bruk.
Til deg som lurer på om dekkene er for syns skyld med en slange inni, nei det er det ikke. På dekket ser vi tydelig en slangeløs ventil, og ingen proff ville heller kjørt slangeløse dekk med slange, all den tid slangeløse dekk veier mer.
Pedalvalget til Bystrøm er heller ikke fra øverste hylle. Looks dyrere «Blade-pedaler» skal være mer aerodynamiske, men de tåler så godt som ingenting i en velt. Bystrøm velger det som funker.
Colnago V3Rs er en standard monocoque ramme. Det vil si at fortriangelet og baktriangelet på ramma er støpt i hver sin form, før de limes sammen. Dette er den vanligste måten å lage rammer på, men Colnago har ofte sverget til gamlemåten «mufferammer».
Dette innebærer at rørene på ramma kuttes i passe lengder, før de skjøtes av karbonmuffer. Følger du lenken ovenfor ser du hvordan disse muffene ser ut.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.