Den er godt kjent fra Giro d'Italia, men Mortirolo er like vanskelig å klatre som den er å finne. I skyggen av mer kjente Stelvio-og Gaviapasset, ligger denne klatringen som mange syklister har et forhold til.
DØDELIG BRATT: Mortirlolo skjærer opp dalsiden gjennom tett skog og over bratte forder. Sjelden under 10 prosent, ofte over 13.
Lesetid: 4 minutter
På den 15. etappen i årets Giro d'Italia skal rytterne opp det beryktede Mortirolo. Enten du er sammenlagtfavoritt eller hjelperytter har du merket av denne dagen i kalenderen.
I skyggen av Stelvio-og Gaviapasset ligger Mortirolo. Bakken har ikke den samme statusen som turistattraksjon som nabopassene. Likevel er det å sykle denne bakken en minst like stor opplevelse som det å sykle sine storebrødre.
Det er først og fremst sykkelentusiaster som har et forhold til Gavia. Lance Armstrong har selv sagt at Mortirolo er den verste bakken han noen gang har syklet. Kanskje er det derfor amerikaneren har valgt å styre unna Giro d'Italia de fleste årene han konkurrerte?
Mortirolo er en beskjeden bakke. I den betydning at den ikke roper om oppmerksomhet. Den er vanskelig å finne på noe kart og den er umulig å se fra hovedveien mellom Sondrio og Bormio.
Ønsker du å sykle opp Mortirolo, går det an å sykle den flere veier og fra to sider. I Giro d'Italia 2024 sykler man opp fra østsiden, via Edolo og Monno, og en ganske "snill" klatring, 12,6 kilometer med 7,6 prosent i snitt.
Ønsker du å sykle det ekte Mortirolo trenger du å vite at den starter i Mazzo Di Valtellina. En bitteliten landsby et par mil syd for Bormio og en mil nord for Tirano.
Inn mellom to hus, en 90 graders sving til høyre, gjennom et trangt smug, Mortirolo er så godt gjemt at du ikke skjønner at du er i gang med bakken før melkesyra tar deg. Det som først slår meg i det jeg tråkker i vei inn i bakken, uvitende om hvor langt det er til toppen, er hvor smal veien er.
Er dette virkelig en bilvei, eller er det bare en sykkelsti oppover lia?
Mortirolo er bratt, fryktelig bratt. Fra den smeller til nede i Mazzo til du topper ut nærmere 1300 høydemeter senere på drøye 1800 meter over havet, tipper det sjelden under ti prosent. Alt slakere enn ti prosent oppfattes som utflating og det er lett å bli lurt til å forsere og gire opp.
Det er på den trange, mørke veien oppover her at jeg får forståelse for hva Marco Pantani mente da han kritiserte Tour De France for å ikke ha skikkelige bakker.
Den bitte-lille italienske klatrekongen fikk sitt gjennombrudd opp denne smale stripen med asfalt. Det var her i skogen den unge Pantani viste konkurrentene Carrera-buksebaken for første gang. I liksom-jeans og bomullslue skrev piraten seg inn i sykkelhistorien.
Jeg havner ikke i noen historiebøker denne dagen. Dønn alene klatrer jeg oppover i en tunnel av skog.
Asfalten slynger seg opp åssiden. Solen slipper inn mellom bladene og på noen åpne enger tar den virkelig tak. Over et gjorde viser computeren 18 prosent stigning. Jeg tar meg sammen og reiser meg opp. Proffene tråkker opp her i 39/25. Jeg er glad jeg har kompaktkrank. Jeg kunne likevel tenkt meg lettere, gir 34/25 holder bare akkurat.
Lufta er fuktig og varm, svingene så krappe og bratte at asfalten i innersvingene har dype spor av bunnpanner som har slått nedi. Når toppen endelig nåes er det til lyden av kubjeller, men uten jublende tilskuere. Kuene bære bjellene selv.
På toppen har en god utsikt over Valtellina-dalen. Fjellsidene er dekket av skog, og det er gjennom denne skogen veien slynger seg. Mot nord og øst kan en skimte høye topper, og bakker som Stelvio og Gavia er like i nærheten.
På toppen av Mortirolo er det så godt som ingenting. Det er absolutt ingenting som sier at dette er en historisk bakke som for rytterne i Giro d'Italia uansett når den kommer i rittet, vil være et mareritt.
Bare en oppslagstavle som sier Passo del Foppa med Mortirolo satt i parantes betyr at vi er på riktig sted.
Mortirolo er like godt gjemt, bratt og beinhard. Det er bare å sette den på ønskelisten.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.