KREVER ENDRING: Lagsjef i Deceuninck-Quickstep, Patrick Lefevere, krever at uavhengige dommere skal vurdere en spurt, ikke UCIs dommere. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 4 minutter
Mens Fabio Jakobsen fortsatt ikke har fått satt inn nye tenner etter en brutale velten i Polen rundt, er Deceunink-Quicksteps mektige lagsjef Patrick Lefevre på krigsstien.
Han har planer for både hvordan en spurt skal kunne gjøres sikrere, i tillegg til to løpende søksmål i både Nederland og Polen.
Patrick Lefevere bekrefter til Het Laatste Nieuws at han på vegne av laget har to søksmål gående. Begge søksmålene handler om sanksjonering av skadene Jakobsen ble påført. Lefevere har noe motvillig godtatt dommen fra UCI.
– Som et lag har vi uansett ikke mulighet til å påvirke utfallet av utestengelsen. Vi vet ikke når rettssakene kommer opp, men som med de fleste juridiske avklaringer har vi et langtidsperspektiv på dette. Jeg er lei av å snakke om dette nå. Ikke fordi jeg er redd for utfallet, men det har simpelthen vært mye, sier han til avisen.
Ønsker sikrere ritt
Sykling er en farlig idrett, og proffene utsetter seg daglig for høy risiko. Like fullt finnes det få krav til at løypene skal være sikret, og før rittet i Polen raste flere av rytterne mot de dårlige forholdene. Spurten der Jakobsen ble kvestet gikk i slak nedoverbakke, og flere ryttere boikottet de siste kilometerne.
I kjølvannet av ulykken, i tillegg til ulykken der Remco Evenepoel ble stygt skadet i Il Lombardia og Steven Kruijswijk i Critérium du Dauphiné, har Lefevere og Jumbo-Vismas sjef Richard Plugge tatt til orde for at lagene skal betale for en organisasjon som vurderer sikkerheten i løypene.
I dag gjøres denne jobben delvis av en arrangementskomité i UCI, men i vurderingen handler det mer om løypen er innenfor gitte forskrifter, ikke sikkerhet. UCI har stilt seg motvillig til at en nøytral tredjepart skal vurdere løypene, noe Lefevere er uenig i.
– Når klassikersesongen er i gang i Omloop Het Nieuwsblad er vi nødt til å ha en plan på bordet. Jeg håper det går fort, og det er grupper som organiserer seg nå, sier han.
I tillegg krever han at både dømmingen av rittet, i tillegg til kvaliteten på dommerne, må bli bedre. I dag er det ikke noe krav til at kommisærer (dommere) har vært tidligere syklister, noe Lefevere mener må endres.
– Jeg vil at uavhengige eksperter skal være dommere i en spurt, og jeg mener den styggeste sprinteren bør være hoveddommer. De beste skogvokterne har ofte vært krypskyttere først. Disse ekspertene må komme fra feltet, for de som ikke har syklet selv skjønner ikke hva som er farlig og hva som ikke er det. Her finner vi mange nyanser. Skulder mot skulder er sjelden farlig, men en albue i armen kan fint være det, sier han bestemt.
Lefevre ønsker også at det stilles regelkrav til kvaliteten på videodommere, sikkerhetsgjerder og et bedre varslingssystem for trafikkelementer som skilter og trafikkøyer.
Jakobsen på bedringens vei
Fabio Jakobsen selv har meldt at han håper å kunne sitte på en sykkel før desember, og at det kan være mulig å konkurrere igjen i mai. Han har fortsatt ikke tenner, og under en av de siste operasjonene fikk han transplantert vev i kjeven fra hoftepartiet. Han er ennå flere måneder igjen fra å kunne få satt inn nye tenner, og han har naturlig nok store arr i ansiktet.
I tillegg kan han fortsatt ikke snakke eller puste som normalt.
Lefevere ordlegger seg på sin egen måte.
– Han har trolig ikke fått satt inn nye tenner før starten av mai, men kanskje han kan konkurrere uten tenner før den tid. Nå er ikke jeg en spesialist, men det ser ut som puste-og taleevnen bedrer seg stadig. Fabio har en del ar i ansiktet, og han vil ikke være Elvis Presley lenger, sier Lefevere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.