Kontroversene rundt skivebremser er fortsatt et tema, og i skrivende stund er det forbrukerne - ikke proffene - som dikterer mesteparten av utviklingen på markedet. Dette er høyst uvant for landeveissporten, nesten samtlige produkter vi har på markedet i dag har vært utviklet for proffer, for så å tilpasses amatørene.
UCI har åpnet for testing av sykler med skivebremser i enkelte ritt fra 2017, men ennå er det uvisst hva som gir bruken et skikkelig moment.
Trolig trenger produsentene en foregangsfigur, og nå kan de få nettopp det, i form av ingen ringere enn Peter Sagan.
Bora-Hansgrohe, Sagans nye lag fra 2017, er for tiden på treningsleir i Spania, og stadig blir Sagan observert på Specializeds sykler med skivebremser. Det er nettstedet Cyclingtips.com som først meldte saken.
Sagan har syklet både på Venge Disc, i tillegg til den nye Roubaix Disc, vurdert brukt i nettopp Paris-Roubaix, kanskje også de mindre utstyrskrevende klassikerne.
Specialized var tidlig ute med landeveissykler og skivebremser, allerede i 2014 presenterte de en rittklar Tarmac S-Works Disc. Ikke lenge etter dette ble den tradisjonelle Roubaix-modellen presentert i skivebremsutgave, før eventyrsykkelen Diverge rullet ut, kun med skivebremser.
Aeromodellen Venge Vias ble i sin tredje utgave presentert med skivebremser, og den nye Roubaix-modellen er så langt kun tilgjengelig med skivebremser. Specialized er en av få produsenter som har finansielle muskler til å rulle ut en hel produktlinje med skivebremser, de er også en av få produsenter som har råd til å få stjernene til å bruke produktene.
– Det er Peter som ville prøve disse syklene. Han har en del preferanser for å sette opp sykkelen etter hans kjørestil, og så får vi se. Det er vanskelig å vurdere sånn på stående fot hvilke bremser du skal bruke, du trenger å teste sykkelen under alle tenkelige forhold for å kunne ta en avgjørelse, sier Lars Teutenberg, utstyrsansvarlig i laget.