Lørdag skrives sykkelhistorie når kvinnene endelig sykler sin første utgave av Paris-Roubaix. – Jeg tror det blir veldig kaotisk, sier Susanne Andersen.
KLAR FOR «HELVETET I NORD»: Susanne Andersen tester her brosteinen i Les Samyn Dames i mars. Lørdag venter noen ordentlige nesestyvere i Paris-Roubaix. Foto: Cor Vos
Lesetid: 5 minutter
– Jeg leste at herrene har hatt 117 utgaver, så det har jo tatt veldig lang tid, men det er et steg i riktig retning.
Det sier Susanne Andersen til Landevei, kvelden før den historiske Paris-Roubaix-utgaven. Lørdag skal kvinnefeltet nemlig sykle den myteomspunnede brosteinsklassikeren for aller første gang.
På spørsmål om hvilken forhold hun har til rittet selv, blir hun litt satt ut.
– Det er et godt spørsmål. Jeg kan ikke huske at jeg har noen spesielle minner fra Roubaix. Man har jo bare alltid sett på det og tenkt at det er sykt brutalt. Og at det ofte gir ryttere som vanligvis vinner, sjansen til å skinne.
– Det er kanskje vanskelig å ha et spesielt forhold til et ritt hvor man ikke har noen kvinnelige forbilder?
– Ja, det kan nok stemme. Der har jeg for eksempel et mye sterkere forhold til Flandern. Men jeg så et bilde på Twitter av en ung jente som syklet på Carrefour de l'Arbre. Man ser jo allerede hvor mye betydning det har for andre unge jenter. At de får noe de kan relatere til.
– Hva betyr det for kvinnesykling å få rittet på kalenderen?
– Jeg vil ikke si at de går foran med et godt eksempel, for det burde være en selvfølge, men forhåpentlig betyr det at flere skjønner vi er verdt å satse på, svarer hun – og legger til:
– For mange er det den største klassikeren, som mange vet hva er, så med den oppmerksomheten som er rundt rittet så er det viktig at det er kommet på kalenderen.
Spår kaos
Den aller første utgaven skulle egentlig gått i fjor høst, men ble da avlyst. Igjen var den planlagt i vår, men ble utsatt til høsten. Men nå skjer det endelig.
129 ryttere fra 22 forskjellige lag skal forsere 116,4 kilometer, hvor av 31 av dem er på brostein, fordelt på 17 brosteinspartier.
Rittet starter i Denain, nær Arenbergskogen, men skal ikke over det ikoniske brosteinspartiet. Men man følger herrenes rute fra sektor 17 og inn, og skal over andre ikoniske partier som Mons-en-Pévèle og Carrefour de l'Arbre.
For et felt som aldri har fått bryne seg på de brutale brosteinspartiene, kan det bli ekstra kaotisk. Utover ettermiddagen i morgen er det nemlig meldt regn, og vi kan få den første utgaven siden 2002 med regn.
– Jeg tror blir veldig kaotisk. Og veldig åpent, innleder Andersen.
Videre tror hun at med alle faktorene som punkteringer, velt og tekniske problemer, så vil det alltid være en sjanse for å komme tilbake til fronten.
– Man må ha nok flaks. Så må man selvfølgelig være veldig sterk den dagen. I tillegg må man være god teknisk når det er meldt regn. Det kommer til å være ekstremt stor fight inn til første brosteinsstrekket. Så kan det gå begge veier. At det blir kjørt hardt fra start, eller så stopper det opp etter hvert brosteinsparti.
VM-skuffelse
23-åringen fra Stavanger ankom ritthotellet fredag ettermiddag, men har tidligere kjørt to rekognoseringer av løypen. Én på sommeren i 2020 og én i vår, i mars.
Søndag syklet hun VM-fellesstarten i Flandern i Belgia, men det ble en stor skuffelse. Med rundt 50 kilometer til mål, på vei opp Smeysberg, sa det bom stopp for Team DSM-rytteren.
Hun satt dårlig plassert inn i bakken, og kjørte en voldsom akselerasjon over ti sekunder. Det endte med krampe og hun var ute av medaljekampen.
– Det var bare ordentlig underprestering, med tanke på hva jeg har vist på trening. Treningene mine er en del hardere enn det rittet hadde vært inntil da.
Hun er overbevist om at hun kunne sittet med i finalen og kjempet om topplasseringene.
– Jeg mener jeg er god nok til å kjøre sånne finaler. Jeg var ikke akkurat veldig ferdig eller sliten da jeg kom i mål. Man føler man sitter igjen med mye, og det er skuffende.
– Legger igjen hodet i bussen
Etter rittet var hun langt nede, men etter å ha luftet tankene sammen med trener og sportsdirektør, var fokuset raskt vendt mot Roubaix.
Der mener hun laget, som har Floortje Mackaij og Georgi Pfeiffer som kapteiner, er kapable til å kjempe om seieren. Selv har hun en friere rolle sammen med Franziska Koch, mens Lorena Wiebes og Megan Jastrab skal gjøre jobben innledningsvis.
– Posisjonering er ekstremt viktig og det er noe vi har øvd og fokusert mye på som lag i andre ritt. Der føler jeg vi har en liten edge. Det kunne man se i VM også, at alle DSM-hjelmene var der fremme.
Hun tror hun har gode forutsetninger for å kunne gjøre det bra i rittet, og vil ha det høyt på listen over mål i fremtiden.
– Jeg vet at jeg er sterk, og håper jeg at jeg kan få sjansen min på et eller annet vis i morgen. Det er veldig uforutsigbart så plutselig sitter man i en bra gruppe.
– Har du noen spesiell målsetning i morgen?
– Jeg går inn i rittet med klørne ute, og legger igjen hodet i bussen. Jeg tror ikke man skal tenke mye på konsekvenser. Man må bare gå for det og se hvor lenge det holder.
I tillegg til Andersen sykler også Emilie Moberg (Drops-Le Col) rittet, samt Team Coop-Hitec Products-rytterne Nora Tveit, Pernille Feldmann og Amalie Lutro.
PS: Kvinnenes utgave sendes både på TV 2, Discovery+ og Eurosport/GCN+ fra klokken 15.15 lørdag og har forventet målgang rundt klokken 17.00. Les mer om hvordan du ser sykkel på TV eller stream her!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.