Paris-Roubaix

Et monument med historisk sus. Hvilken rytter kan tukte Spartacus? Følg Gabbas siste reise og dramatikken fra 12:30 på TV2, og 13:15 på Eurosport.

Sist oppdatert: 11. april 2014 kl 22.53
RISIKABELT: Sjansen er stor for både punkteringer og velt i Paris-Roubaix. Foto: Henrik Alpers
RISIKABELT: Sjansen er stor for både punkteringer og velt i Paris-Roubaix. Foto: Henrik Alpers
Lesetid: 9 minutter

Et monument med historisk sus 

- "Alt var jevnet ut med jorden. Kloakk, bombekratre
og svarte røtter pyntet slagmarken som en gang
var fruktbare jorder. Veiene var verre enn noen 
gang, hver brostein var snudd opp-ned. Det var ikke et løp. Det var en pilegrimsferd."

Henri Pélissier etter sin seier i 1919.

Rittet fikk navnet helvetet i nord– l’enfer du Nord, og har hatt navnet hengende ved seg siden. Lokale tekstilprodusenter og redaktøren i bladet Le Vélo ble sammen enige om å lage et ritt fra hovedstaden Paris til den bortgjemte og fattige grensebyen Roubaix. Avstanden mellom byene var ikke lenger enn 280 km, og rittet skulle brukes som oppvarming til det 560 km lange rittet Bordeaux-Paris senere på våren.

Første utgaven av rittet fant sted i 1896. Den gang var Paris-Roubaix en oppvarming, og vitner om en idrett med fortid tøffere enn noen annen. I dag er rittet selv blant de mest utfordrende, og når den 112. utgaven kjøres på søndag, bys arvtakerne til de virkelige gladiatorene opp til kamp.

CORVOS_00000320-053
CORVOS_00000320-053

HEDRES FORTSATT AV ITALIENERNE: Avdøde Ballerini vant rittet to ganger. Cor Vos

En rute i forandring

Rittets kjennetegn er brostein. Brosteinen skiller taper fra vinner. Vinneren vinner en brostein. Paris- Roubaix ér brostein.

I rittets første 50 år, var det en selvfølge at rittet ble kjørt på veier av brostein. Områdene i nord var fattige, og bevilgningene var dårlige. Men i årene etter krigen ble sykling TV-idrett, og Paris-Roubaix ble vist frem for et gradvis større publikum. Ordførerne var redde for hvordan landsdelen tok seg ut på TV, og asfalterte veiene for å vise at nye tider også hadde nådd deres département.

Dette førte til at traséen ble kjedeligere og kjedeligere. Resultatet ble et ritt uten noe unikt å tilby, uten sjelen det en gang hadde. På midten av 60-tallet var det knapt brostein igjen i rittet.

Sean Kelly
Sean Kelly

JOHN JAMES, KJENT SOM SEAN KELLY: Iren vant rittet i ’84 og ’86. Cor Vos

Arenbergskogen -Trouée d’Arenberg.

- ”Hva om ingen kommer seg til mål?” 

Jean Stablinski var tidligere verdensmester, og hadde arbeidet i kullgruver i Arenbergskogen. Året var 1967, og rittdirektør Jacques Goddet ville gjøre et siste forsøk for å redde rittet sitt fra å bli en kjedelig parademarsj til velodromen i Roubaix. Sammen med Albert Bouvet ble Stablinski utkommandert av rittdirektøren for å finne veier som lå ubrukte og skjult for kartverket. Gamle kjerreveier der brostein lå gjemt under støv og gjørme. Veier rittet tidligere var kjent for.

Blant veiene Stablinski fant frem var segmentet vi kjenner som Trouée d’Arenberg. Stablinski og Bouvet spurte direktøren om ikke Arenbergskogen ble for tøff for rytterne. Med dårlig samvittighet gikk tanken gjennom dem. Tenk om ingen kommer seg til mål?

Kommer én rytter til mål i Roubaix er jeg fornøyd, var kommentaren til Goddet. Denne rytteren skulle vise seg å være Eddy Merckx. Året da Arenbergskogen ble tatt i bruk for første gang, vant kannibalen sin første av tre seiere i Paris-Roubaix.

Eddy Merckx
Eddy Merckx

EDDY MERCKX: vant sitt tredje P-R i sin tredje sesong i Molteni-laget. Cor Vos

Ruten - Parcours

Rittet måler 257 km og inneholder i alt 28 sektorer med brostein, alle gradert etter vanskelighetsgrad fra 1 til 5 stjerner. Det første sektorene kommer etter 97,5 km, og deretter følger de som perler på en snor, før målgangen på velodromen i Roubaix. Vi tar deg gjennom et knippe av de mest avgjørende segmentene i årets Paris-Roubaix. Trykk på lenkene, og les våre reportasjer fra tre av de hardeste brosteinspartiene du finner i sykkelsirkuset.

Høydeprofil
Høydeprofil

18. Trouée d’Arenberg, 2400 m *****
Paris-Roubaix har mer å by på en Trouée d’Arenberg, men det er her rittet begynner. Selv om Arenbergs langstrakte pavé er et vakkert skue når rytterne passerer bommen, er det sjelden at rittet avgjøres her. De mest erfarne rytterne vet likevel at Arenberg er første mulighet til å tape rittet. Er du ikke i front inn i skogen, har du store problemer. Vinnergruppen skilles ut her, mens taperne står igjen langs veikanten med punkterte hjul. Er du ikke med over, har du tapt. Les om Dag Ottos kompisgjeng som lagde massevelt i følgebilkøen i Arenberg!

13.-11. ”Les Orchies”. ***
Disse tre segmentet representerer rittets virkelige inngangsport. Rytterne som går for en lang en, bruker gjerne Les Orchies eller segmentet nr. 10 som rampe for å skaffe seg en luke til favorittene. Har du planer om å gjøre det store, prøv her eller i Mons-en-Pévèle.

10. Mons-en-Pévèle, 3000 m *****
Sektoren er en av de aller tøffeste i rittet. Det er under 50 km igjen, og brosteinen er forferdelig. I tillegg til åpne sletter, dreier rytterne flere ganger langs strekket. I 2013 var feltet nede i 13 mann etter denne sektoren. I 2012 kjørte Tom Boonen alene fra resten av feltet, og vant til slutt rittet med over halvannet minutt. Om ikke Omega Pharma Quickstep allerede har flere mann avgårde etter Les Orchies, har de det nå. Forhåpentligvis sitter det kanskje en nordmann med i fremste gruppe?

4. Carrefour de l’arbre, 2100 m *****
Finalen. Rytterne kommer nærmest som spytta ut av segment 5. Innledningsvis svinger sektoren flere ganger, og svingene er feildosert. 5 stjerner betyr den dårligste brosteinen du finner i rittet. Etter to lange flater, passerer rytterne den velkjente Caféen og kan nyte 150 velfortjente metere på asfalt, før segment 3 inntas. 

CORVOS_00021076-337
CORVOS_00021076-337

LIKE VIKTIG SOM TEKSTEN PÅ JULESANGENE: John Degenkolb sørger for å ikke glemme de 28 sektorene.

Fra Carrefour de l'arbre og inn er det 17 km, inkludert 3 eklere sektorer. Rytteren i tet her, har gode muligheter for å holde helt inn. Ser vi en mindre gruppe etter Carrefour, viser historien at gruppen kommer samlet inn til spurtduell på velodromen i Roubaix.

Etter halvannen runde på velodromen passeres målseilet. Like ikonisk som målgangen i seg selv, er klubbhusets dusj med båser oppkalt etter vinnerne. Det er her journalister og fotografer har mulighet til å få en prat med heltene som har kommet seg hele veien til Roubaix.

CORVOS_00006643-046
CORVOS_00006643-046

EN LEGENDE I SITT EGET FAVORITTLØP: Knekt av sitt eget styrerør. Cor Vos
Estimerte passeringstider:
Arenberg: 13:15 – 13:45
Mons en Pévèle: 15:22 - 15:53.
Carrefour l’arbre: 16:07 – 16:43
Roubaix Veldrome: 16:30 - 17:10.

Favorittene 

Fabian Cancellara *****
Et tungt favorittstempel faller i år, som i fjor, på sveitseren. Som spesialist på underlaget, har Cancellara mulighet til å gjøre en Flandern-Roubaix dobbel for tredje gang på fem år.

Med full kontroll på konkurrentene på belgiske veier forrige helg, blir det like vanskelig å kjøre fra Cancellara på franske veier. Godt lagspill eller en god spurt er muligens konkurrentenes muligheter.

Sep Vanmarcke ****
Belkin-rytteren ble spurtslått av Cancellara på velodromen i fjor. Med en jevnhet ingen andre ryttere kan matche, har nederlenderen hatt en vanvittig brosteinssesong hittil i år. Om noen,  er det få som vil klare å droppe Vanmarcke på brosteinssektorene på søndag. Bookmakernes favoritt er Cancellara, vår favoritt er Sep Vanmarcke.

Vanmarcke
Vanmarcke

Tok til tårene: Spurtslått og nesten glemt. Det er 1. plassen som huskes. Cor Vos

Tom Boonen(Omega Pharma Quickstep)***
Det vil gå gjetord om duellene med Cancellara i århundrer fremover. Selv om Boonen virker et knepp svakere i år enn tidligere, kan man aldri undervurdere rutinen til den festglade belgieren fra Mol. Med et vanvittig sterkt lag på papiret, bør Omega Pharma Quickstep stå i bresjen for et aktivt ritt med mye angrep.

Aleksander Kristoff(Katusha)**
Har vist enorm kapasitet i Sanremo, Flandern og Roubaix de siste to sesongene. Kristoff har ikke tapt på målstreken de siste 4 monumentene, og virker nærmest uslåelig når distansen blir over 250 km. Med imponerende sykling i Flandern Rundt forrige helg, er formen inne. 9. plassen i Paris-Roubaix er noe Kristoff gjerne vil bygge videre på. 

Peter Sagan (Cannondale) *
Hulken har ikke virket like ustoppelig som tidligere. Det ble seier i Gent-Wevelgem, men sist helg ble han parkert av Cancellara og Vanmarcke i finalen av Flandern Rundt. Det er noe tynt med backup i Cannondale, og med innsatsen forrige helg må Sagan ha en knalldag skal han stå på podiet. Det er ikke mange sykkelritt Sagan ikke får full pott på favorittskalaen, men her får han bare 1 stjerne!

Niki Terpstra og Zdenek Stybar(Omega Pharma Quickstep)*
Omega Pharma Quickstep har et enormt lag. Visekapteinene Terpstra og Stybar var topp-10 i fjor, og har gode muligheter for å sitte med i finalen i år og. Forhåpentligvis ser vi angrep fra disse på Les Orchies eller Mons-en-Pévèle.Stijn Vandenbergher også kapabel til å gjøre det helt store, noe vi fikk sa da han akkurat klarte å karre seg med Cancellara og Vanmarcke over Paterberg forrige helg.

Edvald Boasson Hagen (Team Sky)*
Sliter med distansen, men en dag må det løsne. Edvald har fått kapteinsbind og draktnummer 10, og skal følgelig avslutte et nøye planlagt Team Sky arbeid på søndag. Gode hjelpere iGeraint Thomas ogBernhard Eisel, som begge er kapable til å gjøre som Johan Van Summeren gjorde i 2011. Thomas tok en meget sterk 8. plass i Flandern Rundt forrige helg, etter å ha veltet tidlig på rittet. Den store sorte hesten er kanskje likevel en annen brite med mørke krøller?

BMC: Thor Hushovd, Taylor Phinney og Greg van Avermaet. *
Til sammen har BMC-rytterne et flust med seiere i U23-utgaven av Paris-Roubaix. Tross gode avslutningsegenskaper har ingen av dem nådd helt opp i proffenes utgave. Van Avermaet vil bli markert etter pallplassen i Flandern Rundt, men har forberedt seg på velodrom i Ghent til en spurtduell i Roubaix. Amerikaneren Taylor Phinney viste form i Flandern og er som skapt for rittet. Med Hushovds enorme rutine, inkliudert flere pallpalsseringer, er det muligheter for at BMC snur forbannelsen med seier i Paris-Roubaix.

CORVOS_00021076-386
CORVOS_00021076-386

 
Greg van Avermaet: Evig toer. BMC sitt største håp? Cor Vos

Startliste:http://www.letour.com/paris-roubaix/2014/us/riders.html

Eurosports sending starter 13:15
TV2 starter sin sending 12:30

Hva skal nytes til dette Helvetes gode TV-programmet?
Vår egen ølkjenner Torgrim gir deg svaret her på hva fransk ølkultur kan by på.
 

CORVOS_00021934-155
CORVOS_00021934-155

KJØRER SITT SISTE RITT: Det siste Gabba vil huske fra sin karriere
som sykkelrytter er en beinhard kamp mot den belgiske armada og en
sveitser i storform. Fra mandag er han sportsdirektør i Team Sky. Cor Vos

CORVOS_00023038-032
CORVOS_00023038-032

Vårt neste brosteinshåp? Vegard Breen og hans Lotto Belisol rekognoserer. Cor Vos

 

CORVOS_00004112-009
CORVOS_00004112-009

GJØREMEBAD ELLER SCORING I MARSEILLE? Værmeldingen sier heldigvis sol og 13 grader. Cor Vos

CORVOS_00017059-239
CORVOS_00017059-239

NEST BEST I FLERE ÅR: Thor var en av ytterst få som kunne svare på Cancellaras angrep. Cor Vos

Publisert 11. april 2014 kl 22.53
Sist oppdatert 11. april 2014 kl 22.53

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen