GRAVEL + BROSTEIN = SANT?: Israel - Premier Tech-rytterne testet Factor Ostro Gravel under rekognosering fredag. Foto: Israel - Premier Tech
Lesetid: 4 minutter
Utstyr er en utrolig viktig faktor i Paris-Roubaix, og gjennom årene har vi sett en rekke spesialtilpasninger på sykler, og fremdeles jobbes det med innovasjoner spesifikt mot Paris-Roubaix. Senest i fjor syklet enkelte ryttere fra Visma-Lease a Bike og Team dsm-firmenich-PostNL med dekktrykkjustering.
I hovedsak har det vært aerosykler og brede, slangeløse dekk med lavt trykk som har vært hovedoppskriften i rittet, men med den rivende utviklingen for gravelsykler, var det kanskje bare et tidsspørsmål de dukket opp i verdens kanskje mest brutale éndagsritt?
– Vi har gjort ganske mye testing på brostein etter åpningshelgen (Omloop Het Nieuwsblad og Kuurne-Brussels-Kuurne, red.anm) med Tom Van Asbroeck og Riley Sheenan, hvor vi har sammenlignet Ostro Vam og Ostro Gravel, med overveldende konsensus om at Ostro Gravel er det beste valget for Paris-Roubaix, forteller utstyrsansvarlig i laget, Gary Blem, til Cyclingnews.
På 90- og tidlig 2000-tall var det også en rekke ganger vi så sykler montert med dempegaffel. Da Peter Sagan og Philippe Gilbert vant i henholdsvis 2018 og 2019, var det på en Specialized Roubaix med fjærdemper under stemmet.
Factor Ostro Gravel har stor dekklaring, ekstrem stivhet og er bygget for fart. Inspirasjonen er hentet direkte fra landeveissykelen med samme navn, og har aerodynamiske former.
Derfor sykler de med Ostro Gravel
Helt umiddelbart ser (den forrige generasjonen) Ostro Vam og Ostro Gravel mer eller mindre identiske ut, bortsett fra at Ostro Gravel åpenbart har større dekklaring.
Fra Factors side er dekklaringen oppgitt til å være 45 mm på Ostro Gravel, og da Landevei testet den med 40 mm brede dekk, var det et hav av plass.
Begge syklene, Vam og Gravel, har de samme aerodynamiske trekkene og formene. Det er dype, avlange former, som skal hekte luftstrømmen på rammen og lede den bakover med minimalt med turbulens.
At sykkelen har en rask og aerodynamisk ramme er åpenbart minimumskravet i et ritt som i fjor hadde over 46 kilometer i timen i snitt. At WorldTour-laget har landet på å bruke gravelsykkelen handler dog om mer enn som så.
Hovedforskjellene mellom Ostro Vam og Ostro Gravel ligger i geometrien, og at Ostro Gravel er bygget for (åpenbart) litt røffere sykling. Sykling på grus krever andre egenskaper av en sykkel, men i et ritt som Paris-Roubaix kan de egenskapene komme til sin ritt.
Dekklaringen er langt større enn hva laget trenger, men de fleste rytterne ser ut til å gå for 32 mm brede Continental Grand Prix 5000 S.
På en størrelse 52 Ostro Gravel er akselavstanden 1013 mm, kontra 968 mm på Ostro Vam. Det gir en mer stabil sykkel.
I tillegg rammehøyden (stack – som gir mindre aggressiv posisjon), mens rammelengde (reach) er noe lenger (gir mer aggressiv posisjon). Med lenger rammelengde, vil du fremdeles ha en ganske fremoverlent posisjon, men dette kan justeres med et kortere stem, for å bli mer oppreist og ergo mer komfortabel.
Samtidig er det slakere styrerørsvinkel på Ostro Gravel. En bratt styrerørsvinkel gir en mer responsiv og direkte styring, men potensielt en mer nervøs sykkel. På gravelsykler og spesielt terrengsykler er det slakere styrevinkler for å ha mer stabil styring når det er røft underlag.
I et ritt som foregår på 55,7 kilometer med nådeløs brostein, hvor kroppen får ekstremt mye juling, er komfortaspektet utrolig viktig. Jo mer juling, jo vanskeligere blir det å holde seg fysisk og mentalt fresh inn i finalen.
Stress er også en viktig faktor, så å ha en sykkel som føles stabil og trygg, er også et moment, en potensiell marginal gain om du vil.
– Ostro Gravel er bygget for komfort, og tilbakemeldingene fra rytterne våre er at de vil gå for komfort over aerodynamikk. Heldigvis er det en utrolig aerodynamisk sykkel, så det er ikke noe kompromiss med aerodynamikken. Vi har akkurat gjennomført rekognoseringen vår og vi er sikre på at dette er den beste Factor-sykkelen å bruke på søndag, sier Blem.
Gjennom årene har det vært en rekke stygge velt inn i Arenbergskogen. Nå krever syklistenes interesseorganisasjon endring, og ASO er lydhør. Norske profiler stiller seg bak tiltaket.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.