Det skrives historie når kvinnene for første gang får kjøre Paris-Roubaix den 2. oktober. Det skjer på samme dato som herrene, bare litt tidligere på dagen.
KLARE FOR BROSTEIN: I år vil kvinnene sykle Paris-Roubaix for første gang i historien, etter en avlysning i 2020. Illustrasjonsfoto fra Ronde van Drenthe, Cor Vos.
Lesetid: 4 minutter
Det skrives sykkelhistorie 2. oktober 2021, når damene før kjøre Paris-Roubaix for første gang i rittets historie.
Da Paris-Roubaix ble avlyst i fjor vår og senere flyttet til høsten, kom arrangøren med en overraskelse: Damene skulle få sitt første ritt på samme dato som herren, altså 25. oktober.
Men også det rittet ble avlyst. I år skulle man egentlig syklet rittet 11. april, men grunnet smittesituasjonen i Nord-Frankrike, er rittet utsatt til høsten og kvinnenes ritt går 2. oktober, dagen før herrene - så kvinnenes første utgave lar fremdeles vente på seg.
24 lag er imidlertid klare til start. Der finner vi både helnorske Hitec Products, i tillegg til Drops Le Col der det er sannsynlig at Emilie Moberg vil starte, i tillegg til Team DSM der Susanne Andersen har en fremskutt rolle.
I fjor rakk sistnevnte så vidt å kjøre en rekognosering med laget, før det hele ble avlyst.
– Damenes Paris-Roubaix er kortere, og vi har ikke transportetappen på starten. Det betyr at får du en tidlig velt hos oss kan, kan rittet omtrent avgjøres på første brostein, sier hun til landevei.no.
For mens herrene har nesten ti mil med transport inn til det første av 27 brosteinsparti, ser det annerledes ut for kvinnene. Årets løype er på sedvanlig fransk vis ikke presentert ennå, men antageligvis er den identisk med den opprinnelig planlagte løypen.
Det betyr at de skal innom 17 brosteinsparti, der det første kommer allerede etter to mil. Rittet i seg selv er på 116 kilometer, hvilket betyr at rytterne har mindre tid på å avgjøre.
Det borger for et svært intenst ritt, noe som skal kunne passe Andersen godt.
– Jeg er relativt eksplosiv, men dette handler om å være konstant på hele dagen. Du må være fokusert, for du er nødt til å kjempe for hver eneste posisjon, særlig inn mot brosteinspartier, du har aldri tid til å slappe av. Jeg er god på å holde fokus, jeg er god på posisjonering og jeg tåler dårlig vær, sier hun.
Akkurat det siste har Paris-Roubaix vært spart for de siste årene, til fansens store skuffelse. Men skulle det bli sånn er det ingen krise for Andersen.
– Alle ritt er harde på hver sin måte, men det som er spesielt med klassikerne som du ikke får resten av året er været. Paris-Roubaix når det regner er verre enn Paris-Roubaix når det er sol og varmt. Jeg husker Carrefour de l’Arbre som veldig brutal og teknisk i starten, med noen sleipe svinger der det kommer til å gå brutalt for seg om det regner, sier hun.
Susanne starter klassikersesong på lørdag i Omloop het Nieuwsblad. Det var det eneste rittet hun rakk å sykle i fjor, før hun måtte vente helt til august med å kjøre løp igjen.
Skulle Paris-Roubaix bli avlyst i år igjen, blir skuffelsen likevel større i år enn i fjor.
– Da Paris-Roubaix ble avlyst i fjor høst var vi så vant til at ritt ble avlyst at det ikke kom som et sjokk. Det var verst med de første rittene da en ikke visste noe om pandemien og en ikke visste noe om pausen, sier hun.
Dette er lagene som stiller til start i Paris-Roubaix Femmes
World Teams
· Alé-BTC-Ljubljana · Canyon-SRAM Racing · FDJ Nouvelle-Aquitaine Futuroscope · Liv Racing · Movistar Team Women · Team BikeExchange · Team DSM · Team SD Worx · Trek-Segafredo
Kontintentallag
· A.R. Monex Women’s Pro Cycling · Ceratizit-WTN Pro Cycling Team · Ciclismo Mundial · Cogeas Look Metler Pro Cycling Team · Doltcini Van Eyck · Drops Le Col Supported by Tempur · Hitec Products · Jumbo Visma · Nxtg Racing · Stade Rochelais Charente - Maritime · Lotto Soudal Ladies · Parkhotel Valkenburg · Team TIBCO - Silicon Valley Bank · Valcar - Travel & Service
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.