Dropper sjikanen i årets Paris-Roubaix

Den omstridte sjikanen fra fjorårets Paris-Roubaix vrakes. I stedet går arrangøren for en annen løsning.

Sist oppdatert: 6. februar 2025 kl 10.55
sjikane som skiller to veier
BORTE I 2025: Sjikanen ved inngangen til Arenbergskogen blir vraket til årets utgave. Foto: Cor Vos
Lesetid: 2 minutter

I forkant av Paris-Roubaix i fjor vår var den store snakkisen ASOs grep for å forhindre stygge velt ved inngangen til ikoniske Arenbergskogen. Ved å legge inn en sjikane, slik at rytterne fikk en helt annerledes inngangen med betydelig lavere fart.

I stedet for å dundre inn i skogen 60-70 km/t, måtte rytterne blant annet gjøre en 180-graderssving. Slik blir det imidlertid ikke i 2025.

– I år har vi funnet et alternativ som gjør at vi får senket farten på en smidigere måte, sier rittdirektør Thierry Gouvenou i en uttalelse.

Mellom sektor 20, Haveluy til Wallers, og sektor 19, Arenbergskogen, har ASO lagt inn en omvei som går via det gamle gruveområdet i området.

– Med denne endringen får vi fire 90-graderssvinger på kilometeren før Arenbergskogen, sier Gouvenou.

Fjorårets sjikane var det delte meninger om. Blant andre kalte den kommende vinneren at monumentet, Mathieu van der Poel, grepet for «en vits».

Derimot var både Amund Grøndahl Jansen og Alexander Kristoff positive til grepet.

(artikkelen fortsetter under)

LES OGSÅ
VIL HA GIR-RESTRIKSJONER: Wout Van Aert. Foto: Cor Vos
NOK VELT: Kristoffer Halvorsens sykkelkarriere endte på mange måter her (riktignok av andre årsaker). Nå vil CPA ha slutt på de stygge veltene i Arenbergskogen. Foto: Cor Vos
DISKET: Kristen Faulkner (Jayco-AlUla) mister tredjeplassen sin i årets Strade Bianche. Årsaken er en liten dings på overarmen. Foto: Cor Vos

– Det kan være lurt. Det er mye velt i høy fart for tiden, med store skader som resultat av det, uttalte Kristoff til Landevei.

 

Selv om man unngikk stygge velt i inngangen til Arenbergskogen var fjoråret var preget av flere stygge velt, med store konsekvenser for flere stjerner. Det har gjort at blant andre Wout van Aert i vinter har tatt til tale for girbegrensning i proffeltet.

Samtidig kunne ASO også annonsere at det blir ett brosteinsparti ekstra, opp til 30 fra 29, i årets ritt, samtidig som to av sektorene vil være helt nye. De kommer rundt 30 kilometer før Arenbergskogen og er begge rundt én kilometer lang.

– De er ikke spesielt vanskelige, men ved å tilføye dem her får vi en rekke med fem sektorer og mer eller mindre ikke noe asfalt, sier rittdirektør Gouvenou.

Kommer du til å savne sjikanen i Paris-Roubaix?
Denne saken er skrevet av
Knut Andreas Lone
Journalist
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Hva synes du om denne saken?
Publisert 6. februar 2025 kl 09.25
Sist oppdatert 6. februar 2025 kl 10.55
 

Relaterte artikler

 

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen