Den siste måneden har UCI presentert sine nye sikkerhetstiltak, som inkluderer forbud mot sittestillingene «puppy paws» og «super tuck», og en standardisering av barrierer.
Tiltakene kommer i kjølvannet av Fabio Jakobsens grusomme velt i Polen rundt i august i fjor, hvor den nederlandske spurteren var nær å miste livet.
Oppløpet går slakt nedover og derfor har rytterne kommet opp i hastigheter over 80 kilometer i timen i spurten. Oppløpet er blitt brukt hvert år siden 2010.
På den første etappen under fjorårets utgave, ble Jakobsen (Deceuninck – Quick-Step) presset inn i barrierene av Dylan Groenewegen (Jumbo-Visma). Barrierene klappet sammen under sammenstøtet og høyhastighetskollisjonen fikk dramatiske konsekvenser for Jakobsen.
Han fikk omfattende skader, blant annet brudd på hodeskallen, brukket og avrevet gane, og deler av øvre og nedre kjeve borte, og ble lagt i kunstig koma.
I et webseminar denne uken, fortalte road manager i det internasjonale sykkelforbundet (UCI), Matthew Knight, at denne avslutningen ikke vil bli tillatt å bruke igjen.
– Avslutningen hadde for stor hastighet. Det er høydeendringen i finalen som gjør det. Det er et eksempel på hva våre verktøy for høydeforskjell vil kunne identifisere og det er også en database for uhell, for å forsikre oss om at slike høyhastighetsavslutninger ikke blir brukt lengre.
Les også Landevei-redaktør Henrik Alpers sin kommentar til hendelsen: I Polen har arrangøren og UCI blod på hendene
Etter hendelsen er det en lang vei tilbake i konkurranse for 24 år gamle Jakobsen, men Deceuninck – Quick-Step-rytteren er tilbake i trening.
I januar var han på treningssamling med det belgiske laget i Spania, før han i februar gjennomgikk en ny operasjon. Fredag postet han en oppdatering på sin egen Twitter-konto, om hvordan rekonvalesensen går.
– Snart tid for å restarte igjen! Helbredelsesprosessen virker å gå bra. De siste tre ukene har vært svært smertefulle og jeg har strevet med å spise og drikke. Implantatene/skruene er inne, og fjerning av arrvev og rekonstruksjon er gjennomført. Nå vil det ta fire til fem måneder for alt å bli bra og solid, før jeg får mine nye tenner. Mandag vil stingene fjernes og jeg håper å komme tilbake i trening igjen da.
I etterkant av hendelsen fikk Groenewegen en ni måneder lang utestengelse av UCI, og han og familien har også mottatt trusler som følge av hendelsen. Groenewegen skal etter planen være tilbake i konkurranse i Tour de Hongrie i starten av mai.