DONE AND DUSTED: Her står Simen Nordahl Svendsen med det synlige beviset på at han var best sammenlagt under Gravel Earth Series denne sesongen. Nå er 25-åringen fra Hokksund klar for å ta satsinga ett steg videre. Foto: Sonam Gotthilf
Lesetid: 6 minutter
Finalen av Ranxo Gravel ble tøff og utfordrende – som ventet – for Simen Nordahl Svendsen fra Hokksund.
Han ankom Spania med lik poengsum som franske Hugo Drechou, så det var egentlig «last man standing» som gjaldt foran søndagens konkurranse.
Inn i den siste bakken angrep Peter Stetina, og som en reaksjon på det lyktes det for Griffin Easter å slite seg løs på vei ned fra stigningen. Canyon-rytteren klarte å holde unna for de andre hele veien inn til mål, og innkasserte dermed 1500 poeng på rankingen.
– Jeg hadde det vondt. Hvert pedaltråkk kostet, men jeg visste at dette var dagen for å gå all in, og se hva som skjedde. Jeg er bare så glad for at jeg vant, fortalte en overlykkelig amerikaner i arrangørens sending.
– Det kostet meg mye
Han fikk en varm klem fra Stetina etter målgang, men den 37 år gamle, tidligere Trek-Segafredo-proffen, klarte ikke å gjøre hele jobben «han var satt til».
På vei ut av den nest siste svingen klinket nemlig Nordahl Svendsen til og passerte amerikaneren på utsiden. Med andreplass og 1380 poeng tok han sammenlagtseieren foran Easter og innkasserte samtidig 2 500 euro (snaue 30 000 norske kroner) for prestasjonen på grusen.
– For meg betyr det mye. Sammendraget i Gravel Earth Series har vært en av tingene jeg har rettet mye fokus mot i år. Økonomisk har det også en del å si for min del. Det gjør at jeg kan satse på fulltid videre, sier Nordahl Svendsen til Landevei.
– Jeg regner med at du har kontroll på slutten der, men hvis du ikke kommer forbi Stetina, hadde du også tapt sammenlagten. Hvilke tanker går igjennom hodet ditt der?
– Det var helt klart mye som sto på spill, ja. Men sånn er det med sykkel; det dreier seg alltid om små marginer. Jeg kom inn sammen med ham, og visste at jeg hadde 20 kilo mer å rutte med. Det skal være grei skuring å ta den spurten der, forteller 25-åringen.
At det hadde kostet krefter var det liten tvil om. Pas Racing-rytteren la seg ned på ryggen og hev etter pusten. Senere kom også følelsene etter at seieren trygt var i havn.
– Det var et hardt ritt hele veien og det ble varmt mot slutten, så det kostet meg mye. Jeg kjente antydninger til kramper i beina, og man tar seg jo helt ut når man vet hva som står på spill. Det ble også litt emosjonelt, men det blir gjerne slik når du klarer å oppnå noe du har jobbet mot lenge.
Kometkarriere på grusen
Nordahl Svendsen opplevde å bli ungdomsmester på landeveien som 16-åring, og begynte på Wang Toppidrett i Tønsberg for å gjøre karriere der.
Da pandemien stanset aktiviteten i samfunnet vårt, samtidig som han sto uten kontrakt etter u23-klassen, var han egentlig i ferd med å legge drømmen om en sykkelkarrieren på hylla.
Men så begynte han å fatte interesse for grussykling.
Derfra har det egentlig bare gått én vei. Og det har gått fort.
I sin første sesong på grusen ble han nummer fire i ultrarittet Badlands som strekker seg over tre døgn og godt over 750 kilometer i ørkenen utenfor Granada/Almería. Den sesongen gikk han også helt til topps under The Rift Gravel på Island.
Denne sesongen klarte han på spektakulært vis å forsvare tittelen sin på Island, i tillegg har han vunnet Lauf Gravel Worlds 150 i Nebraska og blitt nummer seks i Unbound Gravel 200. Et av de aller mest prestisjetunge rittene på den amerikanske scenen.
Han avslutter årets sesong med Big Sugar Gravel (finalen av Lifetime-serien) i Arkansas, der for øvrig Torbjørn André Røed vant i fjor.
Nordahl Svendsen kan også røpe at det er nye avtaler i boks foran neste sesong som vil hjelpe ham til å nå nye mål han setter seg.
– Det er noen punkter der gravelsykling skiller seg ganske klart fra landeveien. Selv om man sykler på et lag, så har man i tillegg masse private sponsorer. Å være på et lag handler med om support i forbindelse med ritt man sykler, og slike ting. Mye av det jeg tjener kommer fra private sponsorer, forklarer han.
– Du sier at du kommer til å oppjustere satsinga neste år, hva kan du røpe rundt det?
– Jeg kan ikke si alt ennå, men jeg kan dele at jeg har fått på plass en veldig stor sponsor foran neste sesong. Jeg kommer til å fortsette å sykle for PAS Racing neste år, og det er også klart at avtalen med Fara fortsetter ut neste år, men det kan godt hende at kontrakten blir forlenget.
Sykkel-gründer Markus Lærum forhandler med tre sponsorer. Nå kobles også flere kjente navn til sykkelkonseptet han håper å få klart foran 2025-sesongen.
Lar Lifetime Grand Prix vente
Når det gjelder hva han ønsker å satse på neste sesong, forteller han at fokus vil være å skumme fløten mellom den amerikanske og europeiske rittscenen.
Lifetime Grand Prix Series
Totalt stiller 50 utøvere: 25 menn og 25 kvinner hvert år.
De 15 beste på rankingen hvert år, inviteres automatisk tilbake. De 10 øvrige plassene deles ut etter en søknadsprosess.
Det er syv ritt hvert år: Sea Otter Classic, Unbound Gravel, Crusher in the Tushar, Leadville Trail 100 MTB, Chequamegon MTB Fest, The Rad Dirt Fest og Big Sugar Gravel var programmet for inneværende sesong. Man må sykle 5 av 7 for ta del av premiepotten.
Totalt dreier det seg om 300 000 dollar (over 3,2 millioner norske kroner). Vinneren av begge kjønn får 30 000 dollar.
Man kan også melde seg på i enkeltstående konkurranser, men da er man ikke med i sammendraget og i kampen om de største premiepengene.
Vis mer
For selv om den amerikanske scenen er den som tiltrekker ham mest, er han ikke beredt på å ta steget fullt over dit hele ennå:
– Jeg kommer til å satse fullt på syklinga neste år, og jeg tror at en rittserie som Lifetime Grand Prix hadde vært mulig å få innpass i for meg. Jeg tror ikke jeg kommer til å søke neste år, men det kan bli aktuelt i framtida.
– Hvorfor ønsker du ikke å søke nå?
– Det er så mange ritt at det nesten krever at man bor i USA. Slik situasjonen er akkurat nå, vil jeg heller håndplukke de festene rittene i USA, men fremdeles kombinere det med et europeisk rittprogram.
I Gravel Earth Series har han syklet langt fra alle rittene denne sesongen. Han har faktisk bare poeng fra 5 av totalt 22 konkurranser. Konkurransen er dog lagt opp slik at det ikke nødvendig å konkurrere der hver måned, og at noen av dem gir mer poeng enn andre.
– De to beste resultatene samt finalen (Ranxo Gravel) gjelder sammenlagt, så mange trenger ikke å kjøre så mange. Men å vinne det sammenlagt betyr mye med tanke på sponsorer og slike ting. Jeg vil fortsatt ha med meg noen av rittene i Gravel Earth neste sesong, bekrefter han.
Tross sin relativt sett korte karriere på grusen, har Nordahl Svendsen vist seg å være en mann for de store anledninger.
Derfor blir det også spennende å følge fortsettelsen.
Jarle har jobbet som sportsjournalist siden 2004 og var tidligere redaktør i procycling.no. Jarle er kanskje den som har fulgt norsk sykkelsport tettest de siste 15 årene, og hos Landevei.no skriver han nyheter og gir innsikt i hva som rører seg i kulissene i proffsirkuset. Har du tips til en sak? Send ham gjerne en mail:
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.