JUBLET: Team Qhubeka-Assos tok en flott seier ved Giacomo Nizzolo i Clásica de Almería. Foto: Cor Vos
Lesetid: 3 minutter
Det spanske éndagsrittet Clásica de Almería endte i en massespurt, i det som var en nervøs avslutning.
Det blåste kraftig på den spanske sørkysten, noe som gjorde det krevende. Noen lag forsøkte å splitte feltet i sidevinden, men lykkes ikke.
I stedet ble det en rekke velt, som tok ut ryttere som Álvaro Hodeg (Deceuninck – Quick-Step) og Iván García Cortina (Movistar).
Deceuninck – Quick-Step hadde imidlertid flere kort å spille, og Florian Sénéchal ble ledet først ut på oppløpet. Franskmannen kunne starte spurten fra front, men han fikk en for lang vei til streken.
Fra femteposisjon kom Giacomo Nizzolo i stor fart og kom rundt med 100 meter til målstreken. Det var ingen som kunne matche Team Qhubeka-Assos-rytterens fart og dermed tok den regjerende europamesteren sesongens første seier.
Sénéchal tok annenplassen, mens Martin Laas (Bora-hansgrohe) ble nummer tre.
Debuterte for sitt nye lag
Den eneste nordmannen til start i Almería var Amund Grøndahl Jansen, som debuterte for sitt nye lag, Team BikeExchange (tidligere Mitchelton-Scott/Orica-GreenEdge).
27-åringen, som mandag denne uken ble far for første gang, fortalte Landevei kvelden før rittet, at han og laget ønsket å gjøre rittet hardt og ville helst ikke at det skulle ende i en massespurt.
De krevende værforholdene, med mye motvind, gjorde imidlertid den oppgaven vanskelig. I stedet fikk nordmannen en vanskelig jobb med å spurte mot feltets raskeste menn, men kom aldri helt i posisjon.
– Det var hektisk. Jeg var ikke helt hard nok på posisjoneringen til å kjempe i toppen, forteller han til Landevei, etter å ha kommet på 11. plass i rittet.
De siste kilometerne nær sentrum av Almería var tekniske, med en rekke 90-graders svinger, som strekke ut feltet.
Grøndahl Jansen sier han fikk god hjelp, men mistet lagkamerat Michael Hepburns hjul.
– Jeg mistet hjulet hans i en skvis, rundt to kilometer fra mål. Han ville nok ha vært gull vært på slutten om jeg hadde kunne følge der.
Lyktes så vidt med å overleve
Team Qhubeka-Assos, laget som tidligere het NTT Pro Cycling og huset Edvald Boasson-Hagen og Rasmus Tiller, ble reddet i siste time i fjor.
Laget måtte ha på plass en ny hovedsponsor for å kunne fortsette, men det drøyde lenge og etter hvert ga lagets sjef, Douglas Ryder, rytterne beskjed om at de kunne se etter nye lag.
Boasson-Hagen endte etter hvert opp med å signere for Total Direct Energie, mens Tiller vendte hjem til Uno-X. Andre ryttere som Michael Valgren dro til EF Education-Nippo.
Team Qhubeka-Assos er det laget med minst ressurser i WorldTouren, og søndagens seier var nok en viktig motivasjonsfaktor å bygge videre på – både for Nizzolo og lagkameratene.
Laget fikk også et oppløftende resultat i det stjernepregede Étoile de Bessèges, hvor østerrikeren Michael Gogl ble nummer seks i sammendraget.
Saken oppdateres!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.