Det er nå én av tingene UCI skal sette ned nye standarder for. Disse skal være på plass i 2022, og skal bestemmes i samråd med sportens interessenter.
Inntil da vil UCI ha retningslinjer for posisjoneringen av gjerdene, for å unngå hendelser som i Jakobsens tilfelle.
Forbud mot Froome-variant
Det mest oppsiktsvekkende sikkerhetstiltaket er imidlertid et forbud mot det som omtales som «super tuck», altså det å legge seg på ramma, for å oppnå en mer aerodynamisk posisjon i utforkjøringer.
Dette er noe vi har sett ryttere gjøre i flere tiår, men det fikk spesielt oppmerksomhet da Chris Froome gjorde det på den åttende etappen av Tour de France 2016, på vei ned fra Col de Peyresourde.
De konkluderte med at Froomes teknikk ikke var mest aerodynamisk, det var heller det de kalte for Marco Pantani-stilen som var mest aerodynamisk. Altså å flytte kroppen bak setet og krype sammen så mye som overhodet mulig.
Nå er det imidlertid slutt på disse variantene. UCI vil umiddelbart starte og gi rytterne advarsler for dette, og fra og med 1. april vil de bli straffet for det.
Forbudet starter på WorldTour-nivå, både for kvinnene og herrene, og vil deretter tre gradvis i kraft på lavere nivåer.
Kristoff undrende
Sammen med Edvald Boasson-Hagen, er Alexander Kristoff den norske proffen med lengst fartstid på øverste nivå. Kristoff stiller seg undrende til det internasjonale sykkelforbundets avgjørelse.
– Det var litt overraskende. Jeg føler ikke det er så farlig. Det er jo stort sett trygge veier og rett frem. Jeg føler rytterne selv har kontroll på om det er mulig å gjøre eller ikke. Jeg føler ikke man tjener så mye på å ligge sånn heller. Litt senere går det jo nedover, og kanskje det blir litt tryggere.
– Hvilke tiltak er det du kunne ønske at de heller ville gjort?
– Det er vanskelig å si. Det går raskere nå generelt, både på flatmark og nedover, enn det gjorde før. Men det er jo utstyret som blir raskere. Da måtte man i så fall gjort enda mer begrensninger på sykler og aerohjul, for å få farten ned. Det er jo farten som er farlig.
Han trekker en parallell til bilsporten og Formel1, som har begrensninger på motorene og ytelsen der.
– Da kunne de hatt en begrensning på hvor aerodynamisk sykkelen kan være. Det vet jeg ikke helt om er så lett. De som lager syklene ønsker jo å lage så gode sykler som mulig. At de ikke skal kunne gjøre det er jo også litt spesielt.
Flere kritiske
Flere andre ryttere er også kritiske til forbudet, deriblant kross- og landeveisrytter Tom Pidcock (Ineos Grenadiers), som tvitret følgende.
– Dette er idiotisk.
Den tyske Cofidis-rytteren Simon Geschke mener man forbyr feil ting, og refererer til den alvorlige hendelsen i Polen i fjor, på sin Twitter-konto.
– Hva med spurten i nedoverbakke som nesten drepte noen i Polen rundt i fjor?
Også Uno-X-proff Jonas Iversby Hvideberg stiller seg spørrende til forbudet.
Tweet not found
The embedded tweet could not be found…
Fornøyd
Over tid ønsker også UCI å bedre overvåke skivebremser og flaskeholdere. Dårlige flaskeholdere er til stadighet et problem, og vi ser jevnlig ryttere velte etter å kjøre på løse flasker.
De løse flaskene kommer også gjerne fra ryttere som kaster dem fra seg, men de treffer et objekt og går tilbake i veibanen. Også dette skal UCI begynne å regulere. Nå kan du bli straffet dersom du gjør dette, i verste fall med suspensjon, skriver UCI.
UCI-president David Lappartient er godt fornøyd med tiltakene som er besluttet.
– Sikkerheten og velværet til utøverne er ved kjernen av UCIs oppgaver. Jeg er fornøyd med at vi har tatt flere avgjørelsen som skal forbedre dette. Særlig en rekke enestående tiltak for å forbedre sikkerheten under landeveisritt, samt støtte til CPA og CPA Women (rytternes interesseorganisasjoner), i en periode som er vanskelig for alle sportens medlemmer.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.