KONTRAKTSLØS: Mark Cavendish har ennå ikke signert kontrakt for neste sesong. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 3 minutter
Det er alltid dramatikk rundt ekstremt følelsesladede Mark Cavendish, og spoler vi ett år tilbake i tid møtte vi en gråtkvalt rytter som var redd for at karrieren var over.
Men Cavendish ble plukket opp av Patrick Lefevre og Deceuninck-Quickstep, som greide å få såpass liv i den tidligere toppspurteren, at han til slutt vant fire etapper i Tour de France.
Etter et gråtkvalt comeback i Tour de France, endte han til slutt med like mange etappeseiere som legenden Eddy Merckx. Så godt som alle forventet at han skulle signere en ny kontrakt med laget, men så lett skulle det ikke vise seg å være.
Veltet stygt på baneritt
Cavendish startet karrieren som banerytter, en karriere han delvis har holdt liv i utenom landeveissesongen. Han har vært et særdeles populært innslag i verdens største baneritt, Gent 6-dagers.
På den knøttlille velodromen i Kuipke var det ville tilstander i 2016, da Cavendish var makker til Bradley Wiggins. Wiggins skulle legge opp etter løpet, og da de to vant rittet sammenlagt sto jubelen i taket.
Cavendish kjørte Gent 6-dagers også i år, med Iljo Keisse som makker. Rittet endte ikke godt for Cavendish, som ble fraktet ut på båre på den siste dagen.
UHELDIG: Mark Cavendish var en av flere som gikk i bakken på den siste dagen i Gent 6-dagers. Foto: Cor Vos.
Hva skjer i 2022?
– Det irriterer meg at det tar så lang tid. Vi skulle ha vært ferdige med dette på lørdag, jeg vil det og han vil det. Om ikke blir vi ytterligere forsinket.
Det sier Patrick Lefevre, den mektige lagsjefen i Deceuninck-Quickstep. Etter at de to har brukt lang tid på å komme til enighet om en kontrakt for det som ligger an til å bli Cavendish' siste sesong, har de angivelig vært enige - alt som har manglet har vært signaturen.
Men fortsatt er det et lite skjær i sjøen for Cavendish. Det handler nemlig om hva som skal skje etter karrieren.
BRYSK OG BRYSOM: Patrick Lefevere har ikke kommet til enighet med Cavendish ennå. Foto: Cor Vos.
– Cavendish mener han har en høy markedsverdi, og at han vil bruke det i arbeidet med laget. Men jeg må også tenke på verdien av laget. Han sier han ønkser å lære av meg, men skal jeg betale han for å lære? Sier Lefevre videre til den belgiske avisen Het Laatste Nieuws.
Cavendish ønsker å bli en del av ledelsen i laget etter karrieren. Dette har angivelig blitt lovet av Lefevre, men betingelsene har vært uklare.
Cavendish kjørte gratis for laget i fjor, og da var det hans private sponsorer som betalte lønna. I år skal laget betale, helst også videre.
Patrick Lefevre sjelden noe i mot å ta interne dialoger i pressen. Dette faller ikke alltid i god jord hos rytterne, men Cavendish er en av de som har tålt dette greit.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.