NEDRIGG: Marius Jørgensen har lang erfaring som rittarrangør. Som leder i Tour of Scandinavia er de nå på sponsorjakt. Foto: Kenneth Asbjørnsen.
Lesetid: 3 minutter
– Vi ser på alle kriterier. Fra gjennomføring som det mest positive, til avvikling som et worst-case-scenario til alle midt i mellom, sier Marius Jørgensen, daglig leder i Tour of Scandinavia.
Norges eneste proffritt har i skrivende stund en beintøff virkelighet å forholde seg til. I 2024 ble rittet avlyst, og i dag mangler de det viktigste av alt for å kunne gjennomføre rittet videre:
En hovedsponsor. Etter at Uno-X trakk seg, mangler det store midler.
– Vi skal ikke lage Bergen 2017 en gang til. Vi har offentlige tilskudd og vi har World Tour-status. Men vi må lande en stor sponsor eller mange små, og begge deler er en utfordring. Vi skal uansett ikke arrangere noe vi ikke har kapasitet til, sier Jørgensen.
Tour of Scandinavia så dagens lys i 2014, da under navnet Ladies Tour of Norway. Det var Roy Moberg, far til daværende proffsyklist Emilie Moberg, som samlet lokale krefter og næringslivet for å dra i gang et proffritt for kvinner med store ambisjoner.
I 2017 ble rittet en del av World Touren, og i 2022 byttet det navn til Tour of Scandinavia. Nå ble det etapper i Sverige, Danmark og Norge, hovedsakelig på Sør-Østlandet her hjemme.
Nylig ble det kjent at Tour of Norway også skal arrangere et ritt for kvinner bestående av to etapper, i tillegg til herrenes fem. Det heller ikke i Tour of Scandinavias favør.
– Vi jobber på vår side for å få til vårt ritt. Men det er ikke tvil om at det gjør det trangere, sier Jørgensen.
Han legger samtidig ballen død, for de som eventuelt skulle mene de to rittene ødelegger for hverandre.
Skjebnedato 15. februar
– Tour of Norway er gunstig for flere norske ryttere. Det kan tjene oss i lengden. Men det blir kanskje mer utfordrende økonomisk for alle akkurat nå, vi kommer ikke unna det, sier Jørgensen.
Sykkel-Norge er et lite land, og selv om to rittarrangører kan kjempe om enkelte sponsorkroner, foregår det et tett samarbeid. Alt utstyret en trenger for å arrangere et ritt, alt fra gjerder, motorsykler og podie til menneskene som gjennomfører, deles hyppig mellom de største rittarrangørene.
Tour of Norway har en annen profil, de ønsker å vise frem norske talenter på hjemmebane, mens Tour of Scandinavia er et mer kommersielt proffritt.
Mens Tour of Norway vokser, ser Tour of Scandinavia nå på flere måter å komme i mål på. Et alternativ kan være å kutte antall etapper, for å spare utgifter til hotell og tv.
I tillegg har de satt i gang en sponsorjakt i sentrale sykkelland.
– Jeg har også prøvd i Belgia og Nederland, jeg jobber litt med å finne utenlandske sponsorer som er interessert i å knytte merkevaren opp mot norsk natur. Forskjellene på vårt ritt og herrene (Tour of Norway, journ. anm) er at rittet vårt vinnes av nederlendere, belgiere og tyskere, svarer Jørgensen.
Da Tour of Scandinavia ble avlyst i fjor, gikk arrangøren i gang med å både restrukturere selskapet og se på hvordan konseptet skal være for de neste årene.
Men uten en hovedsponsor er de sjanseløse. Det tikker stadig mot en foreløpig skjebnedato, som er satt til 15. februar. Da har organisasjonen styremøte, hvor de vurderer rittets skjebne nærmere.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.