KLATREETAPPE: I Ladies Tour of Norway 2021 blir det for første gang en klatreetappe, kan Roy Moberg fortelle til Landevei. Foto: Henrik Alpers
Lesetid: 5 minutter
Etter at Ladies Tour of Norway ble avlyst i 2020, er WorldTour-rittet tilbake på kalenderen i 2021, dersom alt går etter planen.
- Vi har brukt veldig mye tid på risikoanalyser gjennom vinteren, og beskrevet ulike scenarioer med tanke på covid-19. Forutsatt at vi får innreisetillatelse på alle de utenlandske, profesjonelle lagene, føler jeg meg trygg på at vi skal kunne klare å arrangere et fantastisk flott sykkelritt.
Det forteller rittdirektør Roy Moberg til Landevei. Moberg har akkurat tatt påskeferie, inntatt hytta på Sjusjøen, og håper å få gått noen kilometer på nullføre de kommende dagene.
Battle of the North er en videreføring av Ladies Tour of Norway, og skal bestå av etappe i Norge, Danmark og Sverige, og skal etter planen arrangeres for første gang i 2022.
Det vil si at 2021 blir siste året med Ladies Tour of Norway, som har blitt arrangert siden 2014, med stjerneryttere på startstreken fra første tråkk for syv år siden.
Moberg forteller at planene for 2021-utgaven, som skal gå fra 12. til 15. august er klare, er klare, men at de blir presentert først over påske.
Det norske WorldTour-etapperittet har hovedsakelig gått i Østfold, men har også hatt etapper som med start i både Svinesund og Strømstad.
I 2021 skal rittet for første gang bevege seg litt lenger nordover, og skal også ha i hvert fall én etappe i Viken.
Det blir også første gang det blir en ordentlig klatreetappe i rittet. En av etappene skal ha start i Drammen, og avsluttes med klatringen opp til Norefjell.
- Det blir snaut ti kilometer med snittprosent på mellom seks og syv prosent, forteller Moberg.
Vil til Gaustatoppen i 2022
Moberg gleder seg til Ladies Tour of Norway 2021, men han sier at folkefesten nok må vente.
- Jeg ser ikke helt for meg at vi skal klare å samle tusenvis av mennesker i et målområde i en by i år. Den tror jeg vi må vente med til 2022, det er mitt best guess.
Opprinnelig var planen, å gjøre Battle of the North, sammen med Giro Rosa, til det lengste etapperittet på kalenderen med ti etapper, men foreløpig blir det bare seks etapper i 2022.
Men i pressemeldingen om Battle of the North mandag, går Moberg likevel hardt ut.
– Etapperittet skal bli unikt og spektakulært både når det gjelder kvalitet, innhold og sidearrangementer, vi skal rett og slett levere noe verden ikke har sett maken til før når det gjelder WorldTour-ritt for kvinner.
Og han forteller til Landevei at også i Battle of the North vil det bli en klatreetappe. Også der er Norefjell aktuelt, men man har også andre kort på hånden.
- Nå skal jeg ikke våre konkret på hvor vi ender opp, men det kan fort være vi ender opp litt lengre nordvest i landet. Vi har jo noen planer om det. Vi tenker at Battle of the North må ha én fjelletappe, hvis navnet skal klinge godt. Da kan vi ikke bare befinne oss nede på flatlandet eller nedover i Danmark. Da må vi opp i de norske fjell, for å vise at vi har noe unikt oppe i Norge, som man ikke har i Sverige og Danmark.
- Det er den vi har i bakhodet. Vi jobber med den, har vært på befaring og er i dialog med de lokale destinasjonsmarkedsførerne der.
- Skal konkludere før sommerferien
Nå er det satt ned en arbeidsgruppe bestående av Ladies Tour of Norway-organisasjonen, samt representanter fra både det danske og det svenske sykkelforbundet.
I tiden fremover skal de jobbe med både etapper, design, logistikk, økonomi og TV- og mediadistribusjon.
- Tanken er at vi før sommerferien skal konkludere med at dette får vi til. Vi har allerede søkt til UCI om å realisere det og da har vi tro på det, ellers hadde vi ikke gått til det skrittet. Så Battle of the North det tror vi helt konkret på.
Finansieringsmådellen består av støtte både fra det offentlige og det private.
- Vi jobber med statlig, regional og lokal finansering fra det offentlige. Så har vi kommet relativt langt med en tre, fire, fem private, internasjonale sponsorer. Så er det å sy sammen en finansieringsmodell som gjør at de ulike landene bidrar inn til et felles budsjett.
- Blir det også statlig støtte fra Danmark og Sverige?
- Danmark jobber litt annerledes. De har et eget eventselskap som jobber med å skaffe til veie finansiering til store, internasjonale arrangementer. Det er gjennom det eventselskapet de vil kanalisere midler inn. Det selskapet har etter hva jeg forstår, også tilskuddsordninger fra staten, men det går gjennom det selskapet og ikke direkte ut til hver arrangør.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.