VERDENSMESTERENS NYE SYKKEL

Dette er den nye regnbuesykkelen til verdensmester i U23 Kristoffer Halvorsen.

Sist oppdatert: 22. februar 2017 kl 10.24
Lesetid: 5 minutter

Vinner du verdensmesterskapet får du både regnbuetrøye og regnbuesykkel, men de aller fleste verdensmestere i U23-klassen går rett ut i profflivet. Da får de ikke kjøre med U23-trøya eller sykkelen, den får de kun bruke i U23-ritt. 

Kristoffer Halvorsen har minst et halvt år igjen i Joker-Icopal, og tidligere denne uken ble hans nye Gavia Imperiale SR1 presentert hos bikeshop på Skoppum. 

Dette er den første, norske sykkelen til en U23-syklist med verdensmesterstriper, og en av to sykler Halvorsen har til rådighet. 

– Jeg er interessert i utstyret på sykkelen på den måten at det må virke hundre prosent, det er jeg veldig opptatt av, forklarer Halvorsen.

HUSKELAPP: Alle jokersyklene har «No guts, no glory» på overrøret, etter ønske fra rytterne.
HUSKELAPP: Alle jokersyklene har «No guts, no glory» på overrøret, etter ønske fra rytterne.

HUSKELAPP: Alle jokersyklene har «No guts, no glory» på overrøret, etter ønske fra rytterne. 

Kristoffer har det bedagelige tonefallet til en sørlending i sommersol, og vi er nesten tvilende til om han vet forskjell på Ultegra og Dura Ace. 

– Du ser ut til å kjøre et relativt aggressivt oppsett?

– Det er jo en ring over styrelageret, så da kan jeg ha et aggressivt stem. Jeg må nok løfte hendlene litt på den sykkelen her, da blir det bra. Jeg er ikke så veldig opptatt av sittestilling annet enn at det må være komfortabelt på sykkelen. Ellers går det ikke, forklarer han. 

– Er det noe på sykkelen du er veldig opptatt av?

– Jeg er ganske interessert i watt og vil kanskje ha den nyeste computeren, det er litt spennende. Akkurat nå kjører jeg med SRM og det funker veldig bra, men jeg tror både Quarq og Power2Max, egentlig alle de krankbaserte målerne, er bra. Det er nok andre på laget som kan mer om watt. Det er fortsatt Reidar Borgersen som er guden for det, og som kan forklare hva som gjelder, sier han.  

GODT SYNLIG: Gaffelen fra Aerlite har selvsagt fått regnbuemønster. 

– Hvor involvert har du vært i designet?

– Jeg har fått litt mailer og sett litt på det , men jeg har ikke hatt sånn veldig mye input. Det er bikeshop som har gjort mesteparten av jobben, og jeg har egentlig bare sagt at jeg synes den er vanvittig kul å se på. Jeg tror også den som skal stå på taket har likt design, det er jo bra, det går jo et par sykler i året.

–  Hvordan føles det egentlig å sykle rundt med verdensmesterstriper på sykkel og trøye? 

– Det føles jo spesielt, jeg følte det først virkelig da jeg kunne dra ut og trene og ta på meg en hvit trøye. Det er spesielt, den trøya er det største du kan vinne som syklist når du er U23. 

– Og når vi kommer til høsten og du skal inn på et nytt lag, hvor er du da?

– Jeg vet ikke ennå. Hovedfokuset nå er å kjøre fort og få gode resultater, så kommer det etterhvert. Jo fortere du sykler og jo bedre du sykler jo flere valg får du. Jeg har det selvfølgelig i tankene, men jeg stresser ikke noe med det ennå. 

AGGRESSIVT: Kristoffer Halvorsen er ikke høy, men kjører likevel 120mm stem med 17 grader negativ vinkel. 

ET ENORMT PROSJEKT

– Det var egentlig en tilfeldighet, vi ble kontaktet av et annet norsk lag som var ute etter en ny sponsoravtale. Vi har aldri jobbet med noen på dette nivået her, og vi visste lite om hva som var vanlig å få eller hva som var vanlig å kreve. Men Håkon (Liland, sjef i bikeshop.no, red. anm) syklet for det norske landslaget da Gino var sjef, så han tok kontakt. Da viste det seg jo at Joker også var på jakt etter en ny avtale, og da fikk vi en avtale med de beste, forteller markedssjef i bikeshop.no, Raymond Poosz.

Bikeshop er fortsatt lojale mot elitesatsingen til Asker CK, selv om de unge håpefulle fra Østlandet naturlig nok har en litt annen avtale. 

Investeringen bikeshop har gjort for å få Joker-Icopal is stallen er på mange millioner. Hver toppsykkel vil ha en veil utsalgspris på 59500 kroner, og laget vil låne tilsammen 60 sykler i ulike prisklasser. Hver utøver har to konkurransesykler, en treningssykkel, en temposykkel og en krossykkel tilgjengelig. Nytt av året er at alle har to konkurransesykler med Di2.

JOKERS HJUL: Joker-Icopal skal kjøre på hjul fra Aerlite, bikeshops eget merke, de kommende sesongenen. 

Sykkelen er en allroundramme med aeroprofil. Tidligere kjørte Joker med Giant Propel, Giants mest rendyrkede aerosykkel. Nå går de altså for et mer konvensjonelt verktøy, som også vil være noe lettere i vekt. Lakkdesignet er forbeholdt laget, selv om det ryktes å være enkelte rammer tilgjengelig for kjøp.  

Rammene er utstyrt med Dura Ace Di2 9070, altså den nåværende toppgruppen fra Shimano. Den nye, svartdesignede gruppen er ennå ikke klar, etter uvanlige forsinkelser fra Shimanos side. Laget har valgt å holde seg på den sikre siden med utstyr som de kjenner. 

Videre er syklene utstyrt med styre og stem fra Deda, som bikeshop er importør av i Norge. Laget vil kjøre med serien som heter Deda Zero 100, som er Dedas topplinje. Setene er fra San Marco.

SVEITSISK URVERK: Joker-Icopal hadde krav om nav fra DT Swiss, de er rådyre, men robuste og tilnærmet vedlikeholdsfrie. 

Også på hjulsiden har laget satset alt på utstyr som bikeshop har satt sitt merkenavn på. Aerlite er bikeshops eget merkenavn på hjul og komponenter, og laget vil kjøre på felger optimalisert for 25mm tubulardekk. 

Den største forskjellen på hjulsettene til laget og Aerlites standardlinje, er at Joker vil kjøre med nav fra DT Swiss. Dette har vært et krav fra både utøvere, lagledelse og mekanikere, og er altså en oppgradering fra Aerlites standardoppsett. 

Vittoria leverer dekk. 

Joker-Icopals sykler er per i dag ikke tilgjengelig for legfolk, men vil trolig bli solgt brukt etter at sesongen er ferdig. 

ENKELTSTART: Dette er Joker-Icopals nye temposykkel, Gavia Gavia Daedalus. Fra venstre: Anders Skaarseth, Ole Forfang, Bjørn Tore Hoem, Vegard Breen og Iver Johan Knotten. 

Publisert 22. februar 2017 kl 10.24
Sist oppdatert 22. februar 2017 kl 10.24

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen