Etter to lynraske avslutninger i Tour of Turkey, er Uno-X Pro Cycling-rytter Kristoffer Halvorsen svært kritisk til det internasjonale sykkelforbundet.
IKKE NÅDIG: Kristoffer Halvorsen er alt annet enn imponert over UCI, blant annet etter spurten Jasper Philipsen vant på den syvende etappen. Foto: Cor Vos/Mario Stiehl
Lesetid: 4 minutter
Lørdagens etappe av Tour of Turkey gikk med en snitthastighet på rundt 80 kilometer i timen på den siste kilometeren, og det var lignende hastigheter på den åttende og avsluttende etappen i rittet søndag.
Det får Kristoffer Halvorsen til å reagere kraftig.
Oppløpet i Katowice er blant annet blitt forbudt, mens det internasjonale sykkelforbundet (UCI), skal komme med en ny standard for gjerder innen 2022, som skal være tryggere for ryttere.
Ifølge med forbudet i Katowice, kom også road manager i UCI, Matthew Knight, med en løfte om at lignende oppløp ikke vil bli tillatt i fremtiden.
– Avslutningen hadde for stor hastighet. Det er høydeendringen i finalen som gjør det. Det er et eksempel på hva våre verktøy for høydeforskjell vil kunne identifisere og det er også en database for uhell, for å forsikre oss om at slike høyhastighetsavslutninger ikke blir brukt lengre, sa Knight.
Halvorsen er imidlertid ikke fornøyd med vurderingene som ble gjort hverken på den syvende eller åttende etappen i Tour of Turkey.
25-åringen forteller fra etappen til Turgutreis, hvor det gikk slakt utfor den siste halvannen kilometeren og rytterne hadde medvind:
– Jeg lå på hjulet til Cavendish med rundt 800 meter igjen, og det er faktisk første gang i livet mitt at jeg har tenkt «jeg tør ikke å følge ham gjennom den luka.» Det gikk så jævlig fort. Det gikk fint til slutt, men hvis det går en velt der så vet man at det går skikkelig til helvete, sier kristiansanderen - og legger til:
– I dag kjørte jeg med 54/11 som utveksling, og du tråkker det giret ut, for å si det sånn.
En av rytterne som gikk i gjerdet i Tyrkia var Noah Granigan (Wildlife Generation Pro Cycling). Amerikaneren ble satt på nakkestøtte og fraktet til sykehuset. Da Jakobsen passerte Granigan på vei til mål, stoppet han opp for å sjekke om alt gikk bra med ham.
– Hva tror du Jakobsen tenker når det er slike avslutninger her?
– Jeg tipper 95 prosent av alle som sykler på både WorldTour eller ProTeam-lag sitter med samme følelsen om UCI, at det ikke er et forbund ... De sitter og driver med helt feil ting. De finner på den ene dustete regelen etter den andre. Jeg tipper mange sitter og er fortvilet, men at man ikke får gjort noe med det, virker det som.
Samtidig som UCI har satt ned krav om å ha på plass en ny standard for gjerder, har de også kommet med andre tiltak. Som forbud mot enkelte sittestillinger, samt forsøpling.
Det innebærer at rytterne nå bare kan kvitte seg med flasker og søppel innenfor bestemte soner i rittene.
Halvorsen mener det eksemplifiserer fokuset UCI har.
– Jeg synes bare det er mange folk der som egentlig ikke burde sitte der, når du ser hva de driver med. Når Anders kaster en flaske til en rittfunksjonær, som roper «bottle, bottle, bottle», så får Anders 30 sekunder tidsstraff. Men når de går igjennom de løypene her, så godtar de det. Det sier litt.
Landevei har bedt UCI om en kommentar i saken. De har ikke besvart vår henvendelse.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.