PROFF GJENG: EF Education er en av de livligere profflagene, og er å finne blant World Teams, syklingens øverste divisjon. Foto: EF Procycling.
Lesetid: 5 minutter
Når noen sykler på et kontinentallag, er de proffer da? Og hva med gutta i Uno-X, snart jentene, er de ekte proffsyklister etter definisjonen?
Og hvem er det egentlig som definerer hva som er en ekte proffsyklist?
La oss si det på en svært enkel måte. I sykkelverdenen definerer vi lag inn i tre kategorier, WorldTeam, ProTeam og kontinentallag. Sykler du på et lag i de to førstnevnte kategoriene er du proffsyklist.
Proffsyklister, uavhengig av kjønn, har vi valgt å definere som syklister som hever lønn for å sykle på et lag som deltar i de største og viktigste rittene.
Men hva er egentlig forskjellen på de tre kategoriene, hva tjener en proffsyklist i de forskjellige kategoriene?
WorldTeam:
Ja, UCI skriver det WorldTeam i ett ord, men fra nå av må du for lesbarhetens skyld forholde deg til to ord. Lagene omtales fortsatt ofte feilaktig som «Pro Tour-lag», «World Tour-lag» eller bare profflag. Begge navnene henger igjen fra tidligere navn på UCIs øverste liga.
World Teamene er altså de største 19 lagene i sykkelsporten, som ikke bare har fast plass i de største rittene, de har også en plikt til å stille et gitt antall ritt gjennom året.
Ønsker du World Team-status på laget ditt må du søke UCI, det internasjonale sykkelforbundet, om å få denne statusen. Et typisk budsjett for disse lagene er på 100 millioner kroner. Team Ineos er i dag i førersetet hva utgifter gjelder, de bruker nærmere 400 millioner kroner i året.
Jumbo-Visma følger på en god andreplass!
Minstelønnen til rytterne på et World Team-lag er på 38000 euro, og laget plikter å ha minst 27 ryttere i stallen, maks 30. Skal du drifte et World Tour-lag må en ha minst fire sportsdirektører og ti «staff members». Dette er alt fra massører til sekretærer, leger og trenere.
World Team-lagene er pliktig til å kjøre alle løp i World Touren. De kan også bli invitert til mindre ritt, eksempelvis Tour of Norway. Det er ikke bare dyrt å drifte et slikt lag, bare å få det registrert hos UCI koster 85000 euro.
Et World Team har selvfølgelig ikke mulighet til å delta i eksempelvis turritt. De som drømmer om å se et profflag knuse rekorden på Trondheim-Oslo vil desverre aldri få den muligheten.
Dette gjelder ikke bare laget, det gjelder også rytterne. Proffer får ikke delta i turritt, men de kan godt delta i norgescupen, eller andre nasjonale cuper.
Ofte ser vi proffsyklister som er hjemme delta i norgescupritt.
ProTeam:
Det er det samme her som det er med World Team, men ProTeam omtales ofte feilaktig som «prokonti» da dette er langt enklere å uttale enn «Pro Continental Team». Men Pro Continental er jo også feil? Jada, men det er det tidligere navnet på denne kategorien.
Snakker du om et prokontilag er det trolig flere som vil forstå hva det er snakk om enn et Pro Team, sistnevnte er en relativt ny term.
Uansett, det er i denne kategorien Uno-X har plassert seg. Uno-X er med andre ord et ekte profflag, som har muligheten til å kjøre absolutt alle ritt på proffenes kalender.
Et Pro Team må ha minst 20 ryttere, i tillegg til tre sportsdirektører og fem «staff», det være seg leger, mekanikere eller soigneurer. Årlig budsjett ligger på cirka 30 millioner kroner.
Rytterne har minstelønn på 27000 euro, og følger respektive lands lønnsforpliktelser for pensjon og feriepenger. Et Pro Team har ingen forpliktelser for hvilke løp de skal kjøre, og er avhengige av å bli invitert til ritt av arrangøren.
Tour de France har eksempelvis alle 19 World Team-lagene til start, mens de fire siste lagene kommer fra samlingen av Pro Teams. Uno-X kan bli valgt, men sannsynligheten er minimal. Ofte vil arrangøren av Touren, Vueltaen eller Giroen heller invitere hjemlige lag.
Det samme gjelder ritt som Paris-Roubaix eller Flandern rundt. Et Pro Team har derfor en vanskelig posisjon i sykkelverdenen.
Men, få med deg dette hva gjelder Pro Team: De to høyest rangerte Pro Team- lagene blir automatisk invitert til de store World Tour-rittene, slik som Tour de France eller Flandern rundt.
Men lagene kan også takke nei til invitasjonen om de ønsker. Et Pro Team er i tillegg til å være underlagt vanlige dopingregler pliktige til å opprette biologisk på alle utøverne.
Har du lyst å starte et Pro Team er det ikke fullt så kostbart, registreringsavgiften hos UCI er 20000 euro.
Kontinentallag
Så lenge du har 10 ryttere tilgjengelig, kan det nasjonale forbundet søke om kontinentalstatus for et lag. Vi definerer ikke kontinentallag som profflag, da det tilhører sjeldenhetene at rytterne hever lønn fra organisasjonen som drifter laget.
Det finnes selvsagt unntak fra dette, men det er heller vanlig at rytterne får betalt via stipendordninger eller lignende. Vi definerer følgelig heller ikke ryttere på kontinentallag som proffsyklister, selv om de måtte heve et beløp som ren inntekt.
Årsaken til dette er at rytterne er avskåret fra å delta i de største og nest største løpene.
Et norsk kontinentallag har et årlig budsjett på typisk fem millioner kroner, men en kan teoretisk sett greie seg med et budsjett som bare dekker den årlige avgiften til UCI.
I Norge har vi per dags dato to kontinentallag. De er Team Coop basert i Stavanger/Sandnes-området, i tillegg til Uno-X Dare Bikes Development Team, med base på Østlandet.
Norge har i perioder hatt mange kontinentallag, på det meste hadde vi hele syv kontinentallag som kjørte løp over det ganske kontinent.
Et kontinentallag har ingen forpliktelser for antall løp de må kjøre. De er underlagt antidopingreglementet, men har ikke forpliktelser om å opprette biopass på utøverne.
Rytterne kan som nevnt heve lønn, men det finnes ingen lønnsforpliktelser for verken stab eller ryttere fra UCI.
Kontinentallag rangeres i et eget rankingsystem.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.