Vi tillater oss litt snikskryt - Julian Alaphilippe avgjorde VM omtrent på samme måte som Sven Erik Bystrøm gjorde da han ble U23-verdensmester.
Han angrep i siste mulige bakke, satset på at de jagende ikke ble enige om tauejobben, og så ble Alaphilippe verdensmester.
Premien for det er regnbuetrøye i ett år, i tillegg til både sykkel og øvrig utstyr i spesialdesign. Nå skulle en kanskje tro at dette er hverdagskost for Alaphilippe, men det er selvsagt alltid stas med ny sykkel når en er verdensmester.
Sykkelen er forøvrig lakkert i samme design som Anna van der Breggen sin, begge verdensmesterne sykler på Specialized Tarmac SL7 S-Works. Det er helt tydelig at har skal alt være likt i markedsføringens navn, og når det gjelder fargene er det tydelig at det er Specialized som har fått bestemme mest.
Like fullt er sykkelen satt opp slik som Alaphilippe foretrekker det for sin aggressive kjørestil.
Morsomt å legge merke til - Alaphilippe kjører 11/30-kassett for å få maksimal spredning på girene. Mens mange foretrekker så tett giring som mulig, vil Alaphilippe gjerne ha muligheten til å sitte på lette gir i klatringene.
I Tour de France kunne vi også se at mange av proffene, uvisst av hvilken årsak, brukte terrengsykkelskivene fra XTR på syklene sine. Det var nærmest åpenbart at de eksisterende Dura-Ace-skivene ikke var gode nok, men nå har Alaphilppe fått beskjed om hva som gjelder.
Fremover vil han kjøre på de nyeste skivene fra Shimano, Dura-Ace SM-RT900.
Om vi ser bort fra fargene, er overrøret det eneste stedet som har et tydelig designelement. Her har lakkereren lagt til et fjell og en storeskive, som et symbol på angrepet i den kuperte løypa i Italia.
Full specliste under bildet.
Mange har også stusset over Specializeds valg om å lansere hjul for dekk og slange i 2020, men det gjorde de altså tidligere i år. Alaphilippe har kjørt på nettopp disse hjulene - med slangeløse dekk, satt opp med slange.
Angivelig er kombinasjonen rullemotstand og punkteringssikkerhet vektet optimalt.
Julian Alaphilippes Specialized Tarmac SL7 S-Works
Ramme: Specialized Tarmac SL7
Bremser: Shimano Dura-Ace R9170
Gir: Shimano Dura-Ace Di2 R9150
Kassett: Shimano Dura-Ace, 11-30T
Krank: Shimano Dura-Ace R9100-P med dobbeltsidig wattmåling
Hjulsett: Roval Alpinist CLXs
Dekk: Specialized Turbo RapidAir
Styre: Pro Vibe Superlight
Styretape: Supacaz Super Sticky Kush
Stem: Specialized Tarmac Stem
Pedaler: Shimano Dura-Ace PD-R9100
Sete: Specialized S-Works Romin Evo
Flaskeholdere: Tacx Deva