Rohan Dennis sto av Tour de France fordi han mente utstyret til Bahrain-Merida var for dårlig. Så forsvarte han VM-tittelen på en BMC, nærmest for å understreke poenget. Hvorfor risikerer han karrieren for å bestemme selv hvilken sykkel han bruker?
VM-GULL: Rohan Dennis vant vm i tempo i Yorkshire overlegent. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 7 minutter
Australske Rohan Dennis vant en av tidenes mest overbevisende VM-gull i Yorkshire, da han kom i mål over minuttet før andremann, Remco Evenepoel.
Gullet ble forsvart på samme sykkel som han brukte under VM i Innsbruck året før, en BMC Timemachine TT, denne gang uten logoer. Han syklet med platehjul og med tre eikers forhjul fra Pro, bakgir med Ceramic Speed-girarm og med hjelm fra Kask.
Ingen av delene er med i sponsorpakka til Bahrain-Merida, og hele opptreden fremstår som en stor langefinger til Bahrain-Merida etter sommerens kontroverser.
Om Rohan Dennis i skrivende stund er mest kjent for å ha vunnet sitt andre overlegne tempogull, eller om det er kontroversene fra årets Tour de France som fortsatt henger ved hans navn, avhenger trolig av hvilke øyne du ser sykkelverdenen med.
For Rohan Dennis ble i sommer den store snakkisen da han sto av Tour de France uten å si et ord, men det ble raskt brakt på det rene at han nektet å kjøre den påfølgende tempo-etappen, da han mente lagets utstyr var for dårlig.
Som verdensmester ville han vært klar favoritt på den etappen, en etappe han mente det ville være umulig å vinne.
At Rohan Dennis må finne seg et annet lag neste sesong, får du neppe noen bookmakere til å vedde mot. Verdensmesteren har ikke vært nevnt i Bahrain-Merida-lagets Twittermeldinger eller andre oppdateringer, verken før eller etter VM. Gratulasjonen tok heller BMC seg av.
Men det er et stort spørsmål hvilket lag han skal gå til. Selv om BMC gratulerte med ny seier på deres Timemachine, er det det slett ikke gitt at de gjør plass for den egenrådige Dennis på et lag de sponser.
Og mens vi er inne på sosiale medier, da Dennis forlot Tour de France, slettet han alle sine kontoer og gikk under jorda. Etterpå har han ikke kjørt et eneste løp, før han var tilbake på startstreken i VM. På en BMC.
Så kommer spørsmålet en må stille seg, som vi straks skal tillate oss å spekulere i: Hvorfor risikere hele karrieren for å få sykle på en BMC med PRO-hjul i stedet for en Merida Time Warp TT med Fulcrum-hjul?
ALTERNATIVE SYKLER ER IKKE NOE NYTT
Proffer som kjører på sykler fra et annet merke enn sponsorens er ikke noe nytt, og at en sykkel lakkeres til den nye lagsponsoren har vi mange eksempler på. Vi har sett det hos Fabian Cancellara og vi har sett det hos Tom Boonen.
Det mest kjente avviket i nyere tid så vi under OL i London, der det britiske landslaget anført av Mark Cavendish og Bradley Wiggins, ikke brukte Pinarello, men heller noen spesiallagede fra Metron Advanced Equipment Limited, under produktnavnet «Metron».
Vi skal huske på at i et VM står utøverne fritt til å bruke utstyr som avviker fra det de bruker i World Touren eller andre ritt. Like fullt er det ytterst sjelden vi ser de mest profilerte stjernene bruke annet utstyr enn arbeidsgiverens, både hva gjelder sko, sykler eller hjelmer.
Vi kan lett tenke oss at Dennis gjerne ville brukt en BMC med Merida-lakk i årets Tour de France, og vi kan lett tenke oss hvorfor dette ikke ble gjennomført. Og vi kan like lett se for oss at dette problemet sitter mellom Dennis’ ører, all den tid vi aldri har greid å finne målbare forskjeller på aerosykler i praksis, samtidig som det er en kjent sak at han er en ekstremt vanskelig utøver å jobbe med.
HVA HAR GÅTT GALT I MERIDA?
Dennis vant fjorårets VM-Tempo i Innsbruck på overbevisende vis. Etter det underskrev Dennis for Bahrain-Merida. Den 13. etappen av årets Tour de France skulle han vise frem regnbuetrøye og regnbuesykkel på tempoetappen med start og mål i Pau, men snaue to timer etter starten på den 12. etappen sto han av.
Tilsynelatende på trass.
Han var favoritt til å vinne tempoen. Han var frisk og i god form, men det kom raskt frem signaler om at han var i konflikt med profflaget over temposykkelen og dens utstyr.
Som regjerende tempoverdensmester ønsket tydeligvis ikke Rohan Dennis å risikere å tape en tempoetappe på grunn av det han selv oppfattet som suboptimalt utstyr.
Hvorfor han følte at Merida Time Warp-sykkelen han hadde til disposisjon ikke var bra nok kan vi bare spekulere i.
Men han var tydelig på at han mente både ramme og hjul ikke holdt mål, og at han kunne tape så mye som 40 watt i forhold til konkurrentenes utstyr, i konkurransefart.
Det er mildest talt utslagsgivende.
Rohan Dennis avsluttet 2018-sesongen som tempoverdensmester, på en BMC Timemachine TT. Samtidig ble profflaget han var en del av, BMC, lagt ned.
Vi må kunne anta at han allerede ved overgang til Bahrain-Merida vurderte hvordan temposykkelen han skulle bruke ville være sammenlignet med BMC Timemachine, en sykkel han hadde vært med å utvikle for BMC.
DENNIS’ 2019-SESONG
Dennis begynte året som Merida-syklist med å komme på andre plass i de australske tempomesterskapene, en skuffelse for en regjerende verdensmester.
I Sveits rundt i juni vant han like fullt tempoetappen oppskriftsmessig, noe som hjalp ham til en andreplass i enukersrittet.
Toppformen foran Touren var åpenbart inne, men noe må ha ulmet under overflaten. Hadde Dennis blitt lovet en ny temposykkel før Tour de France, slik syklistene på de Specialized-sponsede lagene Bora-Hansgrohe og Decuinic-Quickstep fikk?
Eller begynte Dennis først nå å mistenke at sykkelen han brukte ikke fungerte bra nok? Sannsynligvis har Dennis vært i vindtunnel mange ganger, både som BMC-syklist og som Bahrain-Merida-syklist. En tidligere timesrekordholder har garantert full oversikt over hvordan tallene er for de forskjellige syklene og tilhørende utstyr.
Som BMC-syklist brukte Dennis hjelmer fra Giro og hjul fra Pro. På Merida brukte han hjelm fra Rudy Project og Fulcrum-hjul. Utstyr som kan bety en forskjell på 40 watt i konkurransefart, i følge ham selv.
Sammenligner vi bilder fra VM-tempoen i 2018 med bilder av Dennis på Merida Warp i Sveits rundt i sommer ser vi at sittestillingen er veldig lik. Dennis er tydelig i stand til å sitte ok på en Merida også. Men hvor mye tid han eventuelt taper på dårligere aerodynamikk i ramme og hjul er umulig å vurdere i praksis.
Dennis har åpenbart vurdert at han taper for mye. At det kunne være flaut for ham å sykle tempoetappen i Touren på en tregere sykkel enn konkurrentene. I stedet for at Bahrain-Merida-laget imøtekom Dennis ved å snu seg rundt å lage en spesialsykkel, ble det full splid mellom profflaget og tempoverdensmesteren.
HVOR MYE BEDRE KAN EN SYKKEL VÆRE?
At en Merida Timewarp skal kreve så mye som 40 watt mer å drive fremover i konkurransefart er det likevel svært få som får til å stemme.
Bahrain-Merida kunne latt Dennis sykle på BMC-sykkelen han åpenbart var fornøyd med, men med svarte logoer, eller de kunne ha satt himmel og jord i bevegelse for å få Merida og hjulsponsor Fulcrum til å lage utstyr Dennis mente holdt mål.
Sannsynligvis har de stått på sitt, og ment utstyret er bra nok.
Og hvordan Dennis eller laget skulle greie å motbevise den andre part er desto vanskeligere å si, men Dennis kjører helt sikkert aldri mer for et Merida-sponset lag.
Tidligere lagkompiser med Dennis, blant annet Thor Hushovd, beskriver han som en ekstremt krevende utøver.
VM-tempoen i Yorkshire ble en parademarsj for Rohan Dennis, han var i ledelsen fra første mellomtid og til mål. Seiersmarginen var et hav i temposammenheng på dette nivået. En bedre PR-sak enn denne seieren er det vanskelig å se for seg at et sykkelmerke kan få.
Et kupp for BMC, en skandale for Merida.
For Dennis selv er hele saken både kupp og skandale. Fra nå av er han Ineos-Grenadiers' problem.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.