– Han trenger 50 watt mer i en time skal han slå rekorden
Victor Campenaerts er rimelig sikker på at Alex Dowsett ikke greier å slå timesrekorden hans på bane. Han mangler ikke bare 50 watt, han skal i tillegg ha ganske mye flaks.
REKORDHOLDER: Ingen har syklet lenger enn Victor Campenaerts på en time. Slik tenker han det skal forbli også. Arkivfoto fra Gent 6-dagers, Cor Vos.
Lesetid: 4 minutter
– Om han slår rekorden min kommer jeg til å prøve å ta den tilbake i løpet av kort tid, sier Victor Campenaerts bestemt til Het Nieuwsblad.
I april 2019 satte Campenaerts en knusende verdensrekord på velodromen i Aguascalientes i Mexico, og da timen var over hadde han syklet vanvittige 55,089 kilometer.
– Om han greier å slå rekorden min vil det helt ærlig talt være litt kjedelig, men jeg tror ikke det skjer. Alex har en stor utfordring i vente, og jeg er glad for at noen prøver å slå rekorden min. Dette er jo det første virkelige forsøket siden jeg satte den, og jeg vil si han har en 50 prosent sjanse til å slå meg, sier han.
Det er med en viss arroganse Campenaerts uttaler seg, for i august 2019 var danske Martin Toft Madsen farlig nær å slå rekorden. Da timen var over på velodromen i Ballerup hadde han syklet 53,975 kilometer.
Like fullt er han trygg på at ikke den britiske banemesteren Alex Dowsett forbedrer sin egen rekord fra 2015 med 2153 meter.
– Dowsett trenger 50 watt mer i en time skal han slå rekorden. Det er vanvittig mye. Jeg tror kan kan klare bedre enn de 358 wattene han hadde i snitt sist, men for å være litt kritisk kjørte han ikke noe fortere da han økte intensiteten de siste fem kilometerne. Nå må han holde rekordfarten i 55 minutter til, sier Campenaerts.
Avhengig av godt vær
Det høres kanskje rart ut, men skal du sette timesrekord på bane er du avhengig av godt vær, med perfekt lufttrykk. Luftmotstanden varierer mye avhengig av været når du sykler over 50 kilometer i timen, og der hadde Campenaerts vitterlig en fordel da han satte sin rekord i 2019.
Dette handler om to ting. En av dem er høyden. Velodromen i Aguascalientes i Mexico ligger på 1900 meter over havet, og da er luftmotstanden langt lavere enn i lavlandet.
Høydeeffekten vil ha mye å si for Dowsetts rekordforsøk. I Manchester vil han ikke slite med oksygenmangel slik enkelte utøvere gjør når de sykler i høyden, men han vil heller ikke kunne dra en fordel av mindre luftmotstand.
Den viktigste faktoren for Dowsett vil følgelig være været, eller lufttrykket for å være mer presis.
– Lufttrykket vil være avgjørende for om han klarer det eller ikke. I Mexico er lufttrykket nærmest konstant fra dag til dag. I Belgia eller England er det store variasjoner fra dag til dag. Om han har uflaks den 12. desember vil det være helt umulig, desverre, sier Campenaerts.
Alex Dowsett vurderte angivelig å bruke velodromen i Mexico, en vurdering som raskt ble avskrevet på grunn av reiserestriksjoner. En fordel han har av å være hjemme over en lengre periode derimot, er muligheten til å test utstyr.
På bildene som ble sendt ut i pressemeldingen om Dowsetts rekordforsøk, var han avbildet på en banesykkel fra Factor. Factor har god erfaring med banesykler, men mange tror Dowsett vil utnytte seg av muligheten han har fått av laget til å bruke den sykkelen han måtte ønske. Det er viktig, mener Campenaerts.
Sistnevnte var tvunget til å kjøre på en banesykkel fra Ridley da han satte sin rekord, noe som må sies å ha fungert godt nok.
– Det er en stor fordel å kunne velge sykkel selv. Merker som Dolan eller Koga-Miyata lager sykler til nettopp dette formålet, eller kanskje han til og med bruker banesykkelen til det britiske landslaget. Jeg vet at han ikke har alt utstyret tilgjengelig ennå, men så fort han har fått tak i alt vil han være i velodromen og trene, sier Campenaerts.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.