FØRSTEMANN TIL STREKEN? Både Primoz Roglic og Tao Geoghegan Hart har kommet fram til at gresset er grønnere på den andre siden av enga. Neste år står nok nye Grand Tour-bragder på menyen. FOTO: Cor Vos
Lesetid: 7 minutter
Når en kar med 80 proffseirer på samvittigheten flytter på seg, og i tillegg har vunnet både Giro d’Italia og La Vuelta, er det selvsagt store nyheter i sykkelverdenen.
Overgangen fra Jumbo-Visma til BORA-hansgrohe for Primoz Roglič er den største snakkisen så langt foran 2024-sesongen.
Rundt sloveneren er det også noen ganske saftige navn som har kommet inn. Daniel Martínez, en av kronprinsene i Ineos-systemet vil sørge for backing i fjellene. Tidligere juniorverdensmester Emil Herzog er innenfor portene etter et «2023 for glemmeboka», og spurtbalansen er gjenopprettet via Sam Welsford, etter at en annen Sam, Bennett, kobles bort fra laget.
Disse er bare noen av mange overganger, les videre når Landevei tar deg igjennom en del av de viktigste utskiftningene så langt!
Overgangsvinneren, Lidl-Trek
Det knyttet seg store forventninger til fortsettelsen etter at matvaregiganten Lidl ble annonsert som ny navnesponsor i Trek-Segafredo i forkant av årets Tour de France.
Generalmanager Luca Guercilena hadde tydeligvis en handleliste som var Lidl-konsernet verdig. I tur og orden har ti nye ryttere og et nytt lag blitt vinket inn. De nye signeringene består stort sett av ryttere som allerede er etablert i WorldTour.
Vi nevner: Tao Geoghegan Hart (Ineos), Andrea Bagioli (Quick Step), Jonathan Milan (Bahrain-Victorious), Patrick Konrad (BORA), Tim Declercq (Quick Step) og Carlos Verona (Movistar).
Først og fremst er vel Lidl-Trek kjent som et solid klassikerlag, som også har samhold til å fighte seg til noen etappeseirer fra Grand Tours. Med Giulio Ciccone og Mattias Skjelmose i stallen allerede, er det med inntredenen til Geoghegan Hart på tide å utforske hva som er mulig å gjøre i sammendraget. Både Verona og Sam Oomen vil også være verdifulle tilskudd på det området.
Malin Karlsen har 21 000 følgere på instagram, vært verdensstjerne i radiostyrt bil og har kjørt Formel 4 som 14-åring.
Poengtrengende Astana og Arkéa forsterker
Roglic er et toppnavn som flytter på seg, men er ikke alene. Som Lidl-Trek har også Astana-Qazaqstan forsterket seg kraftig i løpet av overgangsvinduet.
Det største nyheten var kanskje at de forlenget med en rytter de allerede hadde i stallen sin, nemlig den uforholdsmessig kvikke 38-åringen, Mark Cavendish. Rundt ham skal Michael Mørkøv, Davide Ballerini og Rüdiger Selig sørge for et opptrekk det lukter svidd av.
Legg til danske Anton Charmig (Uno-X Pro Cycling) og Lorenzo Fortunato (EOLO-Kometa), og du skjønner at Alexandre Vinokourov kan glede seg til sesongen mer enn på lenge. Han har til og med hentet opp sin egen sønn, Nicolas, fra utviklingslaget.
De er ikke det største laget, men det er likevel store omveltninger på toppen av pyramiden i Arkéa Samsic. Fra 1. august kom Arnaud Démare inn fra konkurrerende Groupama-FDJ. Han får en kapteinsrolle også neste sesong. Inn har også Florian Sénèchal ankommet fra Soudal-Quick Step. En rytter som trolig har noen fine resultater innebygget i seg, selv om han har vært en godt skjult skatt i det belgiske klassikerlaget.
Med Warren Barguil (DSM-Firmenich), Nacer Bouhanni (legger opp) og Hugo Hofstetter (Israel-Premier Tech) på vei ut, dreier det som om ganske store endringer.
På WorldTour-rankingen for perioden 2023-2025 ligger det franske laget i øyeblikket utenfor de 18 første som er sikret lisens. At Manu Huberts gutter er nødt til å begynne med innsanking av flere poeng, er en nyhet Dagsrevyen neppe kommer til å ha som hovedoppslag med det første. Det samme gjelder for øvrig Astana.
Han skulle egentlig slå seg opp som avdelingsleder i barnevernet. Tilfeldigheter sendte «brobyggeren» Espen Aareskjold ut på en helt annen reise. Nå fortsetter den i verdens beste sykkellag.
Pakke til DSM fra Jakobsen
DSM-fimenich har fått med det nederlandske postvesenet på laget siden sist, og vil derfor ha PostNL i lagnavnet sitt neste år. Den viktigste nyvinningen adressert til toppsjef Iwan Spekenbrink, er naturligvis Fabio Jakobsen som ble sendt med jetpack fra Soudal-Quick Step.
Historisk sett har satsinga vært godt forspent med nettopp sprintere. Marcel Kittel, Michael Matthews, Cees Bol, Alberto Dainese og nå sist, Sam Welsford er noen av rytterne som har forsøkt seg.
For å støtte 27-åringen på oppløpet er Emils Liepins (Lidl-Trek) og Timo Roosen (Jumbo-Visma) hentet inn. DSM-laget har også fått inn Démare-opptrekker Bram Welten fra Groupama-FDJ. Noe som trolig kan bidra til å slippe Cees Bol fri som sisteopptrekker for Cavendish.
Legg til den meget talentfulle og langstrakte Gijs Lemreize, og du har gode grunner til å konkludere med et sterkt overgangsvindu fra det nederlandske laget.
Do they know it’s (soon) Christmas at all?
Ineos-Grenadiers er et lag det knytter seg mange spekulasjoner rundt. Foreløpig er kun Oscar Rodriguez (Movistar) og talentet AJ August (Hot Tubes Cycling) bekreftet.
Det er rimelig å anta at det ligger flere harde pakker og venter under juletreet til Sir Dave(Brailsford), men det later til at prosessen blir forsinket av humper langs landeveien. Sir Jim (Ratcliffes) oppkjøpsplaner i Manchester United kan ha noe av skylda.
Denne uka kom den overraskende meldingen om at Rod Ellingworth var ferdig som performance director i laget. Da blir han neppe titulert som Sir med det aller første ...
Intermarché-Wanty ligger også rolig i vannfilmen inn mot neste sesong. Tre ryttere, dog av det svært talentfulle slaget, er hentet inn fra rekrutteringslaget Circus-ReUz-Technord. I tillegg er Vito Braet (Team Flanders-Baloise) og Kevin Colleoni (Jayco-AlUla) signert.
Sven Erik Bystrøm gikk videre til Groupama-FDJ, mens Rui Costa, som viste fram gamle kunster igjen denne sesongen, utnyttet oppturen til å lande en kontrakt hos EF Pro Cycling.
Circus er på vei ut som sponsor, og før det er hentet inn nye økonomiske muskler, har nysigneringene også glimret ved sitt fravær.
Bahrain-Victorious har heller ikke imponert mange. Torstein Træen(Uno-X Pro Cycling), Finlay Pickering (Trinity Racing) og Alberto Bruttomesso (Team Friuli) er nok litt under hva vi hadde forventet av Prins Nasser og hans omstridte regime.
Hva har dere i ermet, AG2R?
Et annet lag vi har hørt veldig lite fra er AG2R-Citroën. Foreløpig er ingen nye ryttere offentliggjort foran 2024-sesongen. Ryktebørsen peker mot både Victor Lafay og Sam Bennett, men før vi vet med sikkerhet, er det vanskelig å konkludere. Og vi må foreløpig vende tommelen ned.
Det er også andre ting på vei ut av satsinga: Både sponsor Citroën og rammeprodusent BMC er ute av det franske laget.
Nettstedet cyclismactu.net har meldt at sportskjeden Decathlon er på vei inn, noe som også kan åpne opp for deres eget merke Van Rysel som nytt sykkelmerke. BMC har funnet ny kjærlighet hos Tudor der de har skrevet under på en avtale med Fabian Cancellaras lag de neste seks (!) sesongene!
Det er for øvrig klinget inn til pressemøte for Vincent Lavenus mannskap i slutten av måneden. Forhåpentligvis blir vi både imponert og litt klokere av det som meldes der.
Vi har signert «ham, og ham, og ham, og ham ...»
Speaking of which: Det Lavenu i AG2R kanskje planlegger er å pælme ut en liste med nye signeringer på en gang. Det gjorde i hvert fall Tudor på dag to av overgangsvinduet:
Matteo Trentin, Alberto Dainese, Marius Mayrhofer og Michael Storer må sies å være stor fangst for et lag som ønsker å spille seg inn i WorldTour-diskusjonene i kommende år.
Dit ønsker også Uno-X å blande seg inn. Det skal de også gjøre via norsk og dansk fire power.
Siden Tour de France-debuten i sommer er Andreas Leknessund, Magnus Cort, Markus Hoelgaard og Jonas Iversby Hvideberg signert. Her kan man også godt legge til 18 år gamle Henrik Pedersen fra Team ColoQuick – årets Europamester fra U23-klassen.
Vi sier ikke bare dette fordi vi ønsker å komme oss inn på speed-dailen til Jens Haugland, men i det dansknorske markedet er dette omtrent så solid det er mulig å rekruttere for et fremadstormende pro team.
Vi er imidlertid også spent på resultatene til Q36,5 Pro Cycling neste år. Giacomo Nizzolo (Israel-Premier Tech), brølsterke Frederik Frison (Lotto Dstny) og Jannik Steimle (Soudal Quick-Step) til klassikerlaget sitt.
Doug Ryder har i tillegg hentet en solid temporytter i Xabier Mikel Azparren. Ved de siste to anledningene har han vært topp 5 i det spanske mesterskapet.
PS: Noen andre «honourable mentions»: Jayco-Alula har sikret seg både Caleb Ewan og Luke Plapp. UAE-Team Emirates har sikret seg Nils Pollitt, Antonio Morgado, Filippo Baroncini og l’Avenir-vinner Isaac Del Toro (men igjen, hva betyr penger der i gården?). I tillegg har Jumbo-Visma handlet veldig lurt ved å skrive kontrakt med Matteo Jorgenson.
Høsten har vært nervepirrende for Trym Brennsæter. Men i 12. time dukket muligheten han ventet på opp.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.