INTETSIGENDE: Amund Grøndahl Jansen skjønner ikke hvorfor rytterne reagerer sånn på «intetsigende forbud». Foto: Team BikeExchange
Lesetid: 4 minutter
De siste ukenes har mange ryttere reagert på UCIs nye sikkerhetstiltak, spesielt har de tatt til motmæle mot at bruk av sittestillingene «super tuck» og «puppy paws» nå vil bli slått ned på.
Alexander Kristoff fortalte til Landevei at han ikke helt forsto hvorfor det ble forbudt, og det samme har andre norske proffryttere fortalt til Landevei og VG.
Amund Grøndahl Jansen forteller at han ikke har noen motforestillinger til om det er forbudt eller ei.
– Det kommer ikke til å spare en masse velt, men jeg har sett tilfeller av at det å sitte på overrøret gir mindre kontroll. Det er jo bedre å ikke kræsje, enn å ligge på overrøret og kræsje som følge av det. Men jeg tror ikke dette er noe revolusjonerende. Jeg tror ikke det kommer til å gjøre en enorm forskjell på sikkerheten, sier 27-åringen til Landevei.
Les sakene Landevei har skrevet rundt sikkerhetstiltakene i proffsykling:
Han sier han heller ikke tror det vil gjøre sykkelrittene hverken mer eller mindre underholdende, uten bruk av de to sittestillingene.
– For meg blir det litt intetsigende. Jeg skjønner ikke at det blir så veldig oppstyr. Det er ikke helt idiotisk. Sokkereglene virker for meg mer meningsløse enn reglene de innførte nå.
Og med sokkereglene sikter han til UCIs restriksjoner på hvor lange sokker man kan benytte seg av, relativt til lengden på foten til hver rytter.
Det skal skje i løpet av 2021, og er noe nesbuen ønsker velkommen.
– Sikringen på de siste kilometerne tror jeg er veldig viktig å få standardisert. Å få gjort noe med så fort det lar seg gjøre. Det er stor forskjell fra konkurranse til konkurranse og skrekkeksempelet er jo i Polen i fjor, sier han – og sikter til Fabio Jakobsens velt – og fortsetter:
– Når man ser på gjerdene som blir brukt i forskjellige ritt, er det stor forskjell fra Tour de France til de verste gjerdene. Selv om Touren gjør det godt, kan det bli bedre.
Og med bedre tenker han på for eksempel å polstre gjerdene, slik at rytterne ikke umiddelbart treffer metall dersom man velter, før han bedyrer at slike ting ikke er gjort over natten.
– Det er veldig lett å forby en sittestilling, men det å implementere nye regler for gjerder som skal gjelde for alle arrangørene, det tar tid.
– De kunne nok kanskje gjort mer
I sikkerhetsmøtene med UCI har også CPA (Cyclistes Professionnels Associés, rytternes interesseorganisasjon) vært delaktig.
Der har rytterne vært representert ved Matteo Trentin (UAE Team Emirates) og Philippe Gilbert (Lotto Soudal).
– De kan ikke si de ikke er blitt informert. E-postene ble sendt til over 800 ryttere og jeg kan fortelle deg at bare 18 ryttere lastet ned informasjonen, fortalte han til Cyclingnews.
Grøndahl Jansen sier han ikke har vært noe involvert i arbeidet til CPA, men presiserer at det kun er Frankrike, Spania, Italia, Sveits og Portugal som har et sete rundt styrebordet der.
– Føler du at de gjør en nytte for seg?
– De gjør jo noe, det gjør de jo. Men de kunne nok kanskje gjort mer. Jeg tror det ville vært mulig å gjøre mer.
– På hvilken måte?
– Det er jo et spørsmål om økonomi fra deres side, samtidig som det er en organisasjon som ligger halvveis under UCI. Det ville nok kanskje vært gunstig om de var helt frittstående. Da ville hele strukturen vært bedre. At alle stemmer ble hørt. Men de jobber nå. De skal ha et møte snart om sikkerhet, så da får man prøve å logge seg på når den tid kommer. Høre om de kommer med noen fornuftige tiltak.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.