Endelig Giro d'Italia

Med et dystert bakteppe på dagens etappe, var det en østerriker som markerte seg og overrasket alle.

Sist oppdatert: 5. mai 2017 kl 21.57
Foto: Cor Vos
Foto: Cor Vos
Lesetid: 3 minutter

I dag gikk endelig starten på den 100. utgaven av Giro d’Italia på øya Sardinia. Som en hyllest til den nylig avdøde Michele Scarponi, startet det hele med ett minutts stillhet før Astana-laget trillet samlet i front noen meter foran hovedfeltet gjennom den nøytrale sonen.

Også gårsdagens begivenheter var med å legge en demper på den festen Giro d’Italia er. To ryttere fra Bardiani-CSF ble i går, etter lagpresentasjonen, kastet ut av giroen etter å ha avlagt en positiv dopingprøve.  

Det italienske laget fikk allikevel lov til å starte med syv mann i påvente av svar på B-prøvene. Dersom disse også viser seg å være positive er det stor sannsynlighet for at hele laget kastes ut av rittet.

Dagens etappe, som strakk seg fra havnebyen Alghero til Olbia, var ut ifra løypeprofilen en tilsynelatende flat affære. Rytterne fikk imidlertid ikke alt for mye hvile da det hele tiden gikk smått opp og ned, men det etablerte seg fort et seksmanns-brudd.

Totalt tre fjerdekategori-stigninger skulle forseres, med den siste bare 20 kilometer før mål. Det skulle allikevel være spurternes mulighet til å sikre seg Maglia Rosa i dag. Slik ble det imidlertid ikke.

Lukas Pöstlberger skulle egentlig kjøre opptrekk for Sam Bennett, men et par kilometer før mål fikk han en luke til Orica-Scott sitt opptrekkstog.

Bennett selv skal ha ropt over radion: ”C’mon, Posty, go try”, så østerrikeren bare måtte kjøre på, noe han gjorde og tok med det seieren foran nesen på alle spurterne.

Veien videre

Tre uker med blodslit og mange harde etapper var det som ventet rytterne idet de la ut fra startbyen Alghero tidligere i dag.

På Sardinia skal ytterligere to etapper forseres. Morgendagens etappe inneholder både en tredje- og en andrekategoristigning, og ser ut som en fin mulighet for at et brudd kan gå inn.

Den tredje etappen på øya er paddeflat, og vil mest sannsynlig bli en kamp mellom spurterne. Løypa går imidlertid langs kysten hele veien og er derfor utsatt for sidevind hvis det blåser østavind.

Etter dette vender sirkuset sørvest mot fastlandet og byen Cefalú. Allerede der, på den fjerde etappen venter en smak av fjell, med en avslutningen som inneholder en 18 kilometers førstekategoristigning opp til Etna på 1892-meters høyde.

Videre forflytter rytterne seg nordover før de helt store prøvelsene kommer når rytterne inntar alpene. En virkelig godbit er den 16. etappen som inneholder både Stelvio-passet og Bormio-passet.

Hele sirkuset avsluttes med en flat tempoetappe slik som i 2012, da Hesjedal snøt Rodriguez for seieren på den avsluttende etappen.
I de totalt 3.615 kilometerne syklistene skal gjennom venter 13 fjelletapper, 2 tempoetapper og 6 spurtetapper.

Norsk representant

Det kan nok ikke knyttes særlige forventinger til rittets eneste nordmann, Sindre Lunke. Trønderen har slitt med sykdom i forkant av rittet, men han kan forhåpentligvis gjøre en god jobb som hjelperytter for Tom Dumoulin. Mange brudd og kjøring for egne sjanser kan nok derimot ikke forventes.

Nibali i gull

I anledning 100-års jubileet stilte Vincenzo Nibali opp med en sykkel dekket av ekte gul, med inspirasjon hentet fra av Giro-trofeet. I gull-belegget finner du navnet på alle tidligere vinnere av Giroen, samt ordet ”Centenario” som en hyllest til rittets hundre år lange historie.

Da gjenstår det bare å se om Nibali kan klare å ta med seg sykkelen helt til toppen av podiet i Milano. Om han ikke klarer det, har han iallfall feltets desidert kuleste sykkel.

BICI-MERIDA-GIRO-2017-L_0143
BICI-MERIDA-GIRO-2017-L_0143
BICI-MERIDA-GIRO-2017-L_0059
BICI-MERIDA-GIRO-2017-L_0059

Foto: Bahrain Merida

Publisert 5. mai 2017 kl 21.57
Sist oppdatert 5. mai 2017 kl 21.57

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen