Fra tid til annen endrer arrangørene av Flandern Rundt løypetrassèen til rittet. Selv om detaljene ikke er ferdig spikret helt enda, har det lekket ut flere nyheter om den kommende løypa. Den største endringen er at Brugge har blitt vraket som startby til fordel for Antwerpen.
Brugge har vært startby for Flandern Rundt siden 1998, og flere vest-flamske sykkelfans har nå uttrykt sorg over at rittet tilsynelatende kommer til å foregå i den østlige delen av Flanderen. Antwerpen er på sin side den mest folkerike byen i regionen, men har aldri vært hverken startsted eller målby i Flandern Rundt.
Ikonisk inntog
Den mest gledelige nyheten er at Muur van Geraardsbergen er tilbake i rittet etter fem år på sidelinjen. Brosteinsbakken opp fra byen Geraardsbergen har i lang tid vært selve symbolet på Flandern Rundt, og har sørget for mange uforglemmelige sykkeløyeblikk.
Fra 1988 til 2011 var bakken plassert to mil fra målstreken og ble med det ofte et svært avgjørende punkt under Flandern Rundt. Bakken er forøvrig i overkant av èn kilometer lang, ikledd brostein av dårlig forfatning og har partier som knekker opp mot 20%.
Muur van Geraardsbergen blir i 2017-utgaven plassert rundt 95 kilometer fra målstreken, og vil derfor trolig ikke spille den samme avgjørende rollen som tidligere. Dette vil neppe hindre tusenvis av sykkelfans fra å strømme til for å gjenskape stemningen fra tidligere år.
Samme avslutning
Selv om arrangøren har gjort endringer på trassèen, har de bestemt at avslutningen skal være slik som den har vært i de siste utgavene av rittet. Dette innebærer da at de siste 75 kilometerene blir som de har vært de siste årene, med flere passeringer av både Oude Kwaremont og Paterberg.
Denne avslutningen har høstet mye ros for å bevare spenningen helt til målstreken, og har sørget for at rittet har blitt mye mer åpent. Målstreken er blir fortsatt å finne i Oudenaarde, midt i hjertet av Flanderen.